Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad gäller Krim bör vi ha i minnet att endast 10,1 procent av befolkningen där hade ukrainska som modersmål vid den ryska annekteringen. 77 procent ryskspråkiga och en minoritet tatarer. Situationen hade varit bättre om inte Chrusjtjov fått feeling, möjligen på fyllan 1954 och gett bort Krim till Ukraina och övertagandet var väl inte i enlighet med internationell rätt men man kan ändå ha viss förståelse för de ryska ståndpunkterna då det gäller Krim.

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bill Algö skrev:
nazister var putins egna ord
Ja, han har ju även sagt att Polen var startade andra världskriget. Det ska man inte lägga någon vikt vid alls.
B Bill Algö skrev:
många som skulle behöva flytta i sverige för att de inte gillar de styrande då
utredningen är enhällig det var ukrainare som sprängde gasen
Jag förstår inte riktigt meningen, om det nu är en mening, men ok, det finns folk i Sverige som inte gillar ledningen. Då är det rätt att de börjar beskjuta folk, skjuta ner civila flygplan etc och så är det inte de som startat?

Ja, Ukrainare sprängde troligen gasledningen, men var det före eller efter Ryssland anföll?
B Bill Algö skrev:
och OM man tänker och inte tycker med irrationella känslor så hade inte eu stoppat fingrarna i kakburken hade kriget varit slut för flera år sedan.
Du menar att kan ska titta bort när någon blir misshandlad, våldtagen och/eller mördad, och ber om hjälp? Om man inte tittar bort utan hjälper så är man den skyldige, inte våldsmannen?
B Bill Algö skrev:
men så är det och ingen kan göra något åt detta från sverige inte ens de som gillar att åka ner och döda folk och fä.
Nu faller din logik helt. Först säger du att kriget varit slut för länge sen om vi inte stött Ukraina och nu kan vi inte göra något? Uppenbart kan vi göra något, annars hade inte kriget fortfarande pågått.

Ska man resonera så här gällande Ukraina så får man resonera likadant med Iran. Iran blev anfallet, alltså är det de som startat kriget och ger de bara upp så tar det slut...

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller Krim bör vi ha i minnet att endast 10,1 procent av befolkningen där hade ukrainska som modersmål vid den ryska annekteringen. 77 procent ryskspråkiga och en minoritet tatarer. Situationen hade varit bättre om inte Chrusjtjov fått feeling, möjligen på fyllan 1954 och gett bort Krim till Ukraina och övertagandet var väl inte i enlighet med internationell rätt men man kan ändå ha viss förståelse för de ryska ståndpunkterna då det gäller Krim.
Det var möjligt att det var dumt att ge bort Krim 1954, men man gjorde det och man har därefter skrivit på avtal att respektera Ukrainas gränser. Oavsett om det var dumt eller inte, oavsett om det var 10%, 50%, 100% som pratade Ukrainska så tillhör Krim Ukraina.

Min mormor skänkte bort en tomt för många herrans år sen. Jag vill ha den. Du har väl full förståelse för om jag bara åker dit och annekterar den och om någon sätter sig emot så slår jag ihjäl dem?

• Gilla
LaT och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, han har ju även sagt att Polen var startade andra världskriget. Det ska man inte lägga någon vikt vid alls.

Jag förstår inte riktigt meningen, om det nu är en mening, men ok, det finns folk i Sverige som inte gillar ledningen. Då är det rätt att de börjar beskjuta folk, skjuta ner civila flygplan etc och så är det inte de som startat?

Ja, Ukrainare sprängde troligen gasledningen, men var det före eller efter Ryssland anföll?

Du menar att kan ska titta bort när någon blir misshandlad, våldtagen och/eller mördad, och ber om hjälp? Om man inte tittar bort utan hjälper så är man den skyldige, inte våldsmannen?

Nu faller din logik helt. Först säger du att kriget varit slut för länge sen om vi inte stött Ukraina och nu kan vi inte göra något? Uppenbart kan vi göra något, annars hade inte kriget fortfarande pågått.

Ska man resonera så här gällande Ukraina så får man resonera likadant med Iran. Iran blev anfallet, alltså är det de som startat kriget och ger de bara upp så tar det slut...
konstiga liknelser du far med, men du gör som vanligt allt för att hålla igång en tråd fast den spårade ur för mycket länge sedan. så jag gör dig besviken med att inte göda din polemik mer.

• Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. Jag är i största allmänhet restriktiv mot mediciner. I synnerhet mot medicinering av åkommor jag inte har.
Du vet väl om att sjukdomsinsikt är det första, men viktigaste, steget?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K
B Bitterhetsakademin skrev:
Språkfördelning är fortfarande inte en frisedel för annektering – annars får vi börja rita om halva världskartan efter modersmål och historiska nycker. Det är inte så internationell rätt fungerar, oavsett hur ofta det upprepas.

Och det där med att Chrusjtjov skulle ha “gett bort Krim på fyllan” 1954… det är inte analys, det är historisk sagoberättelse. Beslutet togs inom sovjetiska strukturer, i en helt annan geopolitisk kontext än idag. Att försöka använda det som efterhandsargument för en annektering 60 år senare är rätt krystat.

Vill man ha “förståelse” för ryska ståndpunkter får man åtminstone börja i verkligheten – inte i förenklade berättelser som råkar passa narrativet.

/Krille

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är det såklart ingen vettig som tror på det hela, men att Intet, forumet nyttiga i***t ger tummen upp förvånad ingen
Bäste farbror Melker.
Jag trodde att du skulle hugga på det utan att tänka. -Igen! Men inte så fort😀.

Det jag gav tummen upp för, var det oomkullrunkeliga faktumet att EU förlänger kriget. Eller är det bara nyttiga i*****r som drar den slutsatsen.

Sedan återstår ju den ständiga frågan: -Skriver du för att få tråden stängd?

Excel
Enklast kanske är att följa § 5.2 Håll dig till ämnet. Frågor som handlar om kriget i Ryssland etc. kan flytta till en annan tråd.

K
Intet Intet skrev:
Bäste farbror Melker.
Jag trodde att du skulle hugga på det utan att tänka. -Igen! Men inte så fort😀.

Det jag gav tummen upp för, var det oomkullrunkeliga faktumet att EU förlänger kriget. Eller är det bara nyttiga i*****r som drar den slutsatsen.

Sedan återstår ju den ständiga frågan: -Skriver du för att få tråden stängd?
Att kalla det ett “oomkullrunkeligt faktum” att EU förlänger kriget gör det inte sant – det gör det bara till ett påstående du upprepar. Rysslands invasion av Ukraina startade kriget. EU:s stöd handlar om att ett land som blivit angripet inte ska tvingas kapitulera. Vill du kalla det “förlängning”, fine – men då får du också förklara vad alternativet är: att ge grönt ljus till annektering?

/Krille

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Att kalla det ett “oomkullrunkeligt faktum” att EU förlänger kriget gör det inte sant
Jo.
K Krille4 skrev:
– det gör det bara till ett påstående du upprepar.
ja. Till leda, dessutom!
K Krille4 skrev:
Rysslands invasion av Ukraina startade kriget.
Ja.
K Krille4 skrev:
EU:s stöd handlar om att ett land som blivit angripet inte ska tvingas kapitulera.
Ja. Inte direkt.
K Krille4 skrev:
Vill du kalla det “förlängning”, fine – men då får du också förklara vad alternativet är: att ge grönt ljus till annektering?
Nej. Det är en helt annan fråga.
Speciellt i tråden om pyspunka eller total omstart av världsekonomin.

För att än en gång uppmana till att respektera ämnet kommer här en intervju med Larry Johnsson. En gammal CIA:kille.

Redigerat:
Så du håller med om att det både inte är sant och ett påstående du bara upprepar in absurdum?

Det var ju oväntat klart sagt av dig.

kashieda kashieda skrev:
Så du håller med om att det både inte är sant och ett påstående du bara upprepar in absurdum?

Det var ju oväntat klart sagt av dig.
Vadförnågot?

Intet Intet skrev:
Vadförnågot?
Ooooch där gick ögonblicket av klarsyn över.

Screenshot_20260420_194849_Byggahus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var det inte du som skrev att du höll med om detta?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Var det inte du som skrev att du höll med om detta?
Öhhh. Jo. Är det något mer du undrar över?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.