5 209 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Putsa med betongspackel
Tack för tips! Menar du att man kan lägga ett lager cementbruk bara och dra av med bräda? Eller ingår det nät, två lager osv?N neo11 skrev:
Tänkte visa min lilla trapp som är i behov av en hel del arbete, här lossnar det mesta och behöver göras fint. Har en plan men har några projekt som ska göras innan trappen blir som "ny"...S Sigward skrev:
Tids nog.
N neo11 skrev:
Jag tänker såhär kanske:S Sigward skrev:
1. Borsta ytan med stålborste. Knacka bort ev. lösa bitar. Måste jag ta bort runt sprickan?
2. Prima hela ytan. Eller inte prima utan vattna och slamma? Har primer från klinkersättning på betonggolv.
3. Sätt läkt el. något tunnare. Läkten är 12 mm tror jag, blir lite tjockare än nödvändigt men funkar kanske. Får bygga ut kanten uppe då bara, vore fint att möta den precis...
4. På med cementbruk A.
5. Dra av med bräda.
6. Ska detta filtas? Jag vet inte hur det går till i så fall. Annars är det väl kanske plast på för långsammare torkning.
Är planen rimlig eller ska jag göra annorlunda?
Kanske ska köpa en ordentlig blandare, har en så där man sätter på hammarborren. Lossnar hela tiden...
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
2. Du ska inte prima
3. Är inte med i tankesättet där, utveckla gärna.
1. Spola av ytan med vattenslang dagen innan för att få bort damm.
Dag 2, slå på en lös grundning med cementbruk A, inte som vatten , men inte jättelångt ifrån, behöver inte täcka hela ytan, men 70-80 % ivarjefall. Detta är för att få fäste.
4. Slå på eller dra på cementbruk A 5-10mm , och sen riv med kanitz eller rivbräda, ej orange filtbräda.
Självklart måste du dra en käpp över den putsade ytan efter du dragit på putsen, så du får det lite rakt.
Men kanske inte på en gång, då kan putsen glida lite. Du får prova =)
3. Är inte med i tankesättet där, utveckla gärna.
1. Spola av ytan med vattenslang dagen innan för att få bort damm.
Dag 2, slå på en lös grundning med cementbruk A, inte som vatten , men inte jättelångt ifrån, behöver inte täcka hela ytan, men 70-80 % ivarjefall. Detta är för att få fäste.
4. Slå på eller dra på cementbruk A 5-10mm , och sen riv med kanitz eller rivbräda, ej orange filtbräda.
Självklart måste du dra en käpp över den putsade ytan efter du dragit på putsen, så du får det lite rakt.
Men kanske inte på en gång, då kan putsen glida lite. Du får prova =)
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Lerstenstegel alternativ med ef bruk är ju även ett alternativ, då det är lättare för en lekman.
Speciellt filtningen efter med orange filtbräda, och det är ju slutresultatet.
EF bruk fäster på allt och man behöver inte bry sig om något egentligen, dock inget damm på ytan.
Och med glasfibernät kan det förlänga att sprickor inte syns, men någon gång kommer dom tillbaka,
Speciellt filtningen efter med orange filtbräda, och det är ju slutresultatet.
EF bruk fäster på allt och man behöver inte bry sig om något egentligen, dock inget damm på ytan.
Och med glasfibernät kan det förlänga att sprickor inte syns, men någon gång kommer dom tillbaka,
Klicka här för att svara


