52 585 läst ·
210 svar
53k läst
210 svar
Putsa källarväggar och lägga klinker
jag körde på ditt förslag. Nu är det bara finputsning kvar. På vissa ställen vart det ganska tjockt med lagningsbruk, men borde väl torka för det?K karelin skrev:Ta för lättbetong och sätt dem i fogarna mellan tegelstenarna. Det är bara så att nätet hålls på plats. Annars kan du använda plugg skruv och en bricka som håller fast nätet. När jag tittar en gång till på bilderna så ser det inte så djupt ut mellan teglet och dörren att det kanske ändå inte behövs något nät. Men det är aldrig fel att näta. Särskilt ovanför en dörr där det blir en del rörelse i materialet när dörren öppnas och stängs. Finns nylonnät som du kan använda också. Ett lager puts sen på med nylonnätet innan putsen är torr. Låt torka en dag sen på med ny puts.
Efter att jag putsat klart sista väggen i rummet upptäckte jag att det var genomsurt i ett hörn mellan väggarna jag putsade för 3-6 veckor sedan. Aldrig märkt att det kommit in vatten utifrån förut, kan det vara att det är så fuktigt i rummet så just det hörnet suger in fukten?
Antar att man ska vänta med att köra avfuktare i rummet? Så putsen får torka långsamt? Sista väggen gjorde jag bara för några dagar sedan.
Antar att man ska vänta med att köra avfuktare i rummet? Så putsen får torka långsamt? Sista väggen gjorde jag bara för några dagar sedan.
Redigerat:
är det över eller under marknivå ? Om under, är det dränerat ? finns det någon vattenledning närheten ?H hedstrom skrev:Efter att jag putsat klart sista väggen i rummet upptäckte jag att det var genomsurt i ett hörn mellan väggarna jag putsade för 3-6 veckor sedan. Aldrig märkt att det kommit in vatten utifrån förut, kan det vara att det är så fuktigt i rummet så just det hörnet suger in fukten?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Kör avfuktare för fullt, putsen har torkat för länge sen. Det är bara kalk/cement baserat bruk som behöver torka långsamt. Finns inge kalk i ditt bruk. Den är svart pga av bruket du använde.
Ca 40-50cm från taket är över marknivå resten under. Finns ett stuprör som går ned i marken precis i det hörnet. Vet ej hur ledningarna går i marken? Ena sidan är dränerad för ca 20år sedan vad jag vet.Viktor.J skrev: