52 705 läst ·
210 svar
53k läst
210 svar
Putsa källarväggar och lägga klinker
Jag har målat hela källaren med Alcro Silikatfärg även om jag fick tips om de nya hybridfärgerna som finns idag.H hedstrom skrev:
Sägs att Silikatfärger är ömtåliga och kan damma av sig om man stryker över ytan men det har jag inte märkt av. Jag var ute efter alernagivet som andas bäst...
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 358 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 358 inlägg
Står ingenstans i deras produktbeskrivning att det fäster på målade ytor, står inte heller att det ska primas.K karelin skrev:
Lös och porös betong, karbonatiserad betong i anslutning till ingjutnings- och armeringsjärn samt betong med hög kloridhalt ska avlägsnas. För övrigt ska underlaget vara rent och fritt från damm, cementhud, fett eller andra föroreningar som kan förhindra vidhäftning. Släta eller glättade ytor bör ruggas upp för maximal vidhäftning. Den rengjorda och uppruggade ytan förvattnas.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 358 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 358 inlägg
Om du primar ytan fäster det ju inte alls, det står ju i produktbeskrivningen att man ska förvattna ytan. Om du primar så stoppar du suget helt. Och nästan alla ytor är för hårda för att rugga upp med stålborste.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 358 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 358 inlägg
Orkar inte, då menar du alltså att han borde prima alla väggar om det är så bra. Han kanske inte ens behövde ta bort färgen på väggarna. Hade ju bara räckt att prima dom.K karelin skrev:
Hej!
Nej jag skrev att om det är på mindre ytor såsom där det kanske är svårt att komma åt att slipa bort färg kan man använda primer. Jag har gjort min källare på så sätt som jag beskriver och det blev bra. Inte tagit bort all färg men det mesta och på vissa ställen kunde jag inte komma åt att slipa med betongslip typ bakom rör. Där har jag använt primer på målad yta
Nej jag skrev att om det är på mindre ytor såsom där det kanske är svårt att komma åt att slipa bort färg kan man använda primer. Jag har gjort min källare på så sätt som jag beskriver och det blev bra. Inte tagit bort all färg men det mesta och på vissa ställen kunde jag inte komma åt att slipa med betongslip typ bakom rör. Där har jag använt primer på målad yta
Jag tunnputsade den ena väggen idag. Som sagt fick jag inte bort all färg tyvärr, vattnade på väggen först sedan på med lagningsbruket/putsen. Bara hoppas det håller sig, vart tyvärr inte perfekt på högra sidan där jag började, väntade för länge innan jag filtade/slätade till ytan. Tog ca 4tim för mig att göra en vägg, men nån gång ska vara den första nu skulle man hålla det fuktigt i 72tim så får gå över den med en blomspruta några gånger per dag.
Ser ju bra ut! Använde du lagningsbruket? Att tillföra fukt under 72 timmar är ju mest för det fall väggen utsätts för sol eller vind. Har du bara vattnat väggen bra innan putsningen behöver du inte fukta i 72 timmar. Samtidigt skadar det inte att göra det
ja, jag använde lagningsbruket.K karelin skrev: