Håller på med ett rum i källaren, har slipat bort nästan all färg på väggarna, förutom i en del hörn och runt uttag där jag inte kommer åt ordentligt. Nu till frågan, är det bara putsa med putsbruk c? Måste man prima först?

Golvet är målat nu, det har jag inte slipat bort någon färg på. Behövs det? Går det prima och flytspackla direkt på färgen som ligger nu?

Bifogar några bilder hur det ser ut just nu.

• Källarvägg delvis slipad med synlig betong och rester av färg runt fönster och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med delvis slipade väggar, synliga eluttag och ett litet fönster.
    Skapa konto
  • Slipade källarväggar med synliga hörn och uttag där gammal färg kvarstår
    Skapa konto
  • Källarrum med slipade väggar där färg finns kvar runt hörn och uttag, samt ett målat golv.
    Skapa konto
H hedstrom skrev:
Håller på med ett rum i källaren, har slipat bort nästan all färg på väggarna, förutom i en del hörn och runt uttag där jag inte kommer åt ordentligt. Nu till frågan, är det bara putsa med putsbruk c? Måste man prima först?

Golvet är målat nu, det har jag inte slipat bort någon färg på. Behövs det? Går det prima och flytspackla direkt på färgen som ligger nu?

Bifogar några bilder hur det ser ut just nu.
Lite svårt att se på bilderna, men jag kan inte se att befintlig puts är trasig (förutom på sista bilden till höger vid öppningen). Varför vill du putsa? Alla dosor/eluttag är ju nu anpassade för den väggtjocklek du har och om du putsar på igen så behöver du troligen justera dessa (beror väl på hur tjockt du putsar i sådana fall). Om du har puts på väggarna och den sitter bra, men du inte är nöjd med finishen så kanske det finns något annat att göra? Vet inte hur man brukar göra i källare i sådana fall, men jag tänker t.ex. bredspackling (men som sagt, kanske inte går så värst bra i källare).

Tillägg: Jag har putsat en vägg i min källare, men där tog jag bort all tidigare puts då den var dålig. Jag förvattnade bara, men annars så finns det "primer" eller sånt man kan grunda med, men det bör också gå att först göra en väldigt lös blandning och "pensla"/borsta ut. Jag har lite bilder här: https://www.byggahus.se/forum/threa...hus-en-bit-i-taget.272569/page-5#post-2446946 Jag hade inte skrivit det där, men jag tror jag putsade med vanligt C-bruk.

Redigerat:
Den gamla putsen var väldigt dålig putsad så den var väldigt ojämn på vissa ställen.
Nu är det ännu värre efter jag kört med diamantslipskiva på alla väggar.
Ja bästa vore ju att bara bredspackla alla väggar, men allt spackel är väl gips i som inte andas.
Därför tänkte jag om man kunde dra på ett tunt lager puts mest för att jämna till alla väggar innan jag målar.

• Älska
Björne T
  • Laddar…
Tunnputsa med lagningsbruk. Lägg på ca 3-6mm glöm inte att vattna väggen innan. Kostar typ 70 kronor säcken på Bauhaus. Låt torka och vattna med murarkvast en gång per dag. Vänta tre dagar och vips Nu har du ett bra underlag att måla på. Använd silikatfärg och primer innan.

Tack, det var något sådant jag var ute efter.

Golvet är väldigt ojämnt på vissa ställen så vet inte riktigt hur jag ska göra där?
Går det prima direkt på gamla färgen sedan lägga på flytspackel för att jämna till innan jag lägger klinker?

Skulle inte flytspackla på färgen.

Stefan N Stefan N skrev:
Skulle inte flytspackla på färgen.
misstänkte det, men blir så sjukt mycket damm överallt så ville slippa det

Men du har väl dammsugare kopplad när du håller på?

Stefan N Stefan N skrev:
Men du har väl dammsugare kopplad när du håller på?
spelar ingen roll om man har dammsugare och dammskydd runt diamantslipskivan, rummet blir fyllt med damm direkt, iaf när jag slipade väggarna.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
N
Man drar aldrig på primer på väggar om man ska putsa väggar med cement/kalk baserat bruk, du får inget fäste och väggen är inte längre diffusionsöppen.

Läs i vilken ordning instruktionen är. Dessutom menade jag silikatprimer. Inte en vanlig primer. Skulle varit tydligare. Silikatprimern är avsedd för silikatfärg Och är således diffussionsöppen

• Gilla
gaia
  • Laddar…
N
K karelin skrev:
Läs i vilken ordning instruktionen är. Dessutom menade jag silikatprimer. Inte en vanlig primer. Skulle varit tydligare. Silikatprimern är avsedd för silikatfärg Och är således diffussionsöppen
??? finns inte

Finns visst murtex silikatprimer. Googla så får du se

N
Ok , du kanske har rätt. Men orkar inte kolla.
Den enda riktiga silikatfärgen är från KEIM, den dom målade vita huset med.
Det mesta andra är inte äkta silikatfärg, och inte lika bra.
Och då behövs ingen primer.
Däremot så späder man färgen med vattenglas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.