Jag har gjort samma sak i min källare och använt Weber Base 135 hand som gett en mycket fin yta.
Bara vattnat innan och slagit på det tidigare lagret med relativ porös puts MEN i senaste rummet var det en betydligt hårare puts under och där släppte det...
Behöver lägga en Sluring innan eller Rödgrund innan jag putsar igen.

När det gäller golvet så måste färgen bort om du vill att det ska kunna andas.
Här hittar du mycket bra info om hur du fräser utan att det dammar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/page-6#post-1906823

• Gilla
E.Forslund
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Jag har gjort samma sak i min källare och använt Weber Base 135 hand som gett en mycket fin yta.
Bara vattnat innan och slagit på det tidigare lagret med relativ porös puts MEN i senaste rummet var det en betydligt hårare puts under och där släppte det...
Behöver lägga en Sluring innan eller Rödgrund innan jag putsar igen.

När det gäller golvet så måste färgen bort om du vill att det ska kunna andas.
Här hittar du mycket bra info om hur du fräser utan att det dammar:
[länk]
lagningsbruk och weber Base 135 verkar vara något liknande.
Jag är inne på att vara vattna väggen sedan försöka putsa/spackla väggarna med lagningsbruk. Ska testa en vägg och hoppas på det bästa. Tråkigt ifall det släpper med tiden bara.

N
Har lite svårt att bedömma, men flera väggar ser ut som betong? Du kan inte riktigt bara putsa på betong utan att veta vad du gör. Det är färg kvar på väggarna där det var svårt att flexa, det måste bort om du ska putsa med ett kc bruk.
Man vill inte chansa om det håller.
Såvida källaren inte är under mark och orolig för tillskjutande fukt så behöver man inte bry sig så mycket om silikatfärg och diffisionsöppna väggar inomhus.

• Gilla
CarlStolt
  • Laddar…
Det funkar med lagningsbruk på betong. Är gjort för att laga betong

N
K karelin skrev:
Det funkar med lagningsbruk på betong. Är gjort för att laga betong
Nej, så enkelt är det inte. Allt handlar om fäste. Och du får skriva eller länka till exakt det lagningsbruk du påstår fungerar.

Redigerat:
Man borde förutsätta att tillverkaren vet hur det går att använda och det lagningsbruket jag rekommenderade fungerar även till att putsa på betong

N
K karelin skrev:
Man borde förutsätta att tillverkaren vet hur det går att använda och det lagningsbruket jag rekommenderade fungerar även till att putsa på betong
Den tillverkare av hans hus har väl inte rekommenderat det bruk du föreslår? Och tillverkare vill bara sälja, alla är inte kunniga.

N
Länka lagningsbruket?

N
Jag hade kört tunnputs cement baserat och fäster på allt. webers ef bruk eller
mapetherm ar1 gg. 5 säckar borde räcka till hela rummet.

K karelin skrev:
Länk till produkten. Kolla in pdf med produktblad
[länk]
Från ett tidigare inlägg av mig

N
Jo det kanske funkar om man kör hyfsat tunt som tunnputs och förvattnar lite försiktigt som du skrev ovan.
Är dock alltid lite svårt om väggen är för blank. Rev du av det med rivbräda?
Men det går inte att använda det bruket på målarfärg.

Jodå det fäster även på målade ytor. Dock ej ytor målade med plastfärg. Men är det målat med silikatfärg funkar det utmärkt. Tunnputsning ska det vara ca 6 mm. Frågan initialt gällde ju det hur man skulle kunna fixa till väggarna utan alltför omfattande jobb. På vissa ställen där putsen är dålig kan man naturligtvis lägga på lite mer för att tex fylla ut hål
Dras på med stålskånska. Använde putsbräda med svamp som fuktades och detta fick jag göra när bruket satt sig lite

N
Jag tror inte på att det funkar utmärkt på silikatfärg bara för att den är diffusionsöppen, bruket är ju enbart cementbaserat.
Men det är jag det.

Silikatfärgen är ju mineralisk och därför fäster den

Har hållt på hela helgen med att försöka få bort färgen där jag inte kom åt med maskinen.
Tyvärr får jag inte bort allt.
Har köpt hem lagningsbruk ifrån Bauhaus som jag tänkt spackla/jämna till väggen med, men antar att den inte fäster på färgen som jag inte får bort? Helst skulle jag vilja få på lite lagningsbruk ovanpå den för att jämna till väggen.
En fråga till.
Jag hade tänkt måla med Beckers silikatfärg från början men efter lite sökning så verkar det som den flaggar lossnar ifall men inte fått bort all gammal färg. Är det bättre att måla med Flügger faxade beton?

mer än så här får jag inte bort på den här väggen, funderar på om det bara är att köra igång med lagningsbruk på den?

• Vägg med borttagen färg och fläckar där färg sitter kvar, redo för lagningsbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn betongvägg med fläckar av borttagen färg och små hål, under ett fönster i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.