Vad roligt att du vill följa! Skrivbordet ska till mitt gårdsmuseum i ett uthus. Det kommer tyvärr inte bli som nytt då vissa delar saknas efter att ha stått i ett hörn i ett ”avstjälpsrum”, men jag tycker det bara visar en historia vad det varit med om.Hep skrev:
Snabb bildsökning ger liknande skrivbord från 800-talet. Men det betyder ju kanske inte så mycket, då ju någon snickare långt senare kan skapat något från en äldre stil. Har du letat efter stämplar eller märkning? Kan du genom dem se vem som gjort det, går det nog den vägen att datera lite bättre.
Jag skulle vilja lägga på ca tusen år så vi hamnar i 1800-talet. Ett bra sätt kan vara att kika på låsen, ju mer standardiserade med tunnare bockad plåt de är, snarare än unikt klensmidda, tyder på senare i industrialiseringen. Likaså för skruvar.H Henrik.S skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
De där benen skulle inte någon som gör en sentida stilimitation lägga på.
Bör ha varit ett rätt påkostat bygge på sin tid med tanke på dekorationer även på insidan där man har benen. Å andra sidan var det väl bara verksamheter och personer med bra resurser som hade skrivbord på den tiden. Andra använde väl hylla/skåp till prylarna och satt vid ett mer ordinärt bord. (eller kunde ha t.ex. skrivpulpet alternativt sekretär med utfällbar skiva)
Sätter en en slant på att den haft någon variant av ådringsmålning med mörkt träslag.
Bör ha varit ett rätt påkostat bygge på sin tid med tanke på dekorationer även på insidan där man har benen. Å andra sidan var det väl bara verksamheter och personer med bra resurser som hade skrivbord på den tiden. Andra använde väl hylla/skåp till prylarna och satt vid ett mer ordinärt bord. (eller kunde ha t.ex. skrivpulpet alternativt sekretär med utfällbar skiva)
Sätter en en slant på att den haft någon variant av ådringsmålning med mörkt träslag.
Nu är skrivbordet nästan klart efter denna lilla renovering. Det är något smått som ska lagas ännu, men i stora drag är det klart. Det fattas lite trädelar så det är inte helt komplett, men man kan inte förvänta sig mera efter att det stått nedskrotat i ett hörn i ett rum fyllt med annat bråte sedan 1950-/1960-talet.
Som sägs. Det brukar finnas någon skrift, några bokstäver eller helt namn.
Men du har säkert vridigt och vänt på alla delar som är lösa. Det kan stå i eller under lådor, under skivan eller bara som ett par bokstäver lite lätt på en kant.
Men du har säkert vridigt och vänt på alla delar som är lösa. Det kan stå i eller under lådor, under skivan eller bara som ett par bokstäver lite lätt på en kant.
Klicka här för att svara


