Bästa svaret

Tur att du påminde mig.

Vattenrörskoppling med synlig rost och isolering på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen vattenledning med svart propp synlig inuti, placerad på ett gräsmark.
Skapa konto

Hand håller en svart boll framför en rörända med suddig bakgrund av gräs och jord.
Skapa konto

Närbild av öppen brunnslock med synlig smutsig insida och gräs i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Robibob
  • Laddar…
Vet inte om det syns så väl, men sitter någon slags gummipackning i botten där kulan/bollen ska täta.

• Gilla
Robibob
  • Laddar…
En kula!
Det var oväntat.

Det märkliga är att vattnet åker igenom som om det bara var ett rör.
Även om den är otät så borde det vara ett visst motstånd ändå kan man tycka.

Igen gummipackning i locket?

Tack!!!!

Nu är man lika förvirrad som från början fast på en högre nivå.

Läste detta på EMS sida:

" Backventil med kula monteras där vattnet i tryckledningen riskerar att återstarta pumpen. Ventilen har i öppet läge en helt fri passage vilket förhindrar fasta partiklar från att fastna."

Så de vanligt förekommande med fjäder i byggvaruhusen kanske inte lämpar sig här då vattnet passerar "klaffen" i öppet läge.
Det är en del sediment i vattnet som kommer upp.

/Robert

R Robibob skrev:
En kula!
Det var oväntat.

Det märkliga är att vattnet åker igenom som om det bara var ett rör.
Även om den är otät så borde det vara ett visst motstånd ändå kan man tycka.

Igen gummipackning i locket?

Tack!!!!
Jodå, packning i locket.
Hand håller ett rostigt lock med en synlig packning på insidan.
Skapa konto

• Gilla
Robibob
  • Laddar…
Nu känns det som man ska ersätta med en kulbackventil om man inte kan laga befintlig backventil.
De hittar man ju inte lika enkel i vanliga handeln.

Asbra med denna info.
Då får man försöka ta med sig en kulbackventil också som backup.

Tack!

Jag tror mkt väl att en ordentlig rengöring kan rädda den. Vår har suttit i sedan 1991 och bollen, som är av gummi, såg hel och fräsh ut dock var det rätt mkt "gojs" på den och packningen i botten var väldigt smuttsig. Satt små sandkorn och annat mys

”Någon” kanske tagit bort bollen i Robibob:s backventil.

Protte

Så kan det faktist också vara

Ja man undrar ju eftersom vattnet åker tillbaka obehindrat.

Nu undrar man om man blir tvungen att ersätta den vad man ska välja.
Skulle en vanlig fjäderbelastad funka och inte sätts igen då råvattnet har sand m.m.
Typ en sån här:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...MIyoGxktuh6wIVStiyCh2rKQhCEAQYBCABEgJ1OfD_BwE

En kulbackventil har ju helt fri passage när den är öppen och sätts inte igen lika lätt men den är svårare att hitta och dyr.

Tack!

Jag tycker, utan att vara nått proffs, att du plockar isär och kontrollerar den du har.
Gör rent allt och kontrollerar packningarna.

Kolla framförallt så den gummiklädda metallkulan finns.

Sen är frågan, behövs det verkligen en backventil? Borde det inte räcka med en vanlig fullflödesventil som du kan stänga för att hålla vaccum och då få vattnet att stanna kvar vid service av systemet?

Nu tar vi det här från början, nere i brunnen sitter det en bottenventil som gör att inte hydroforen tappar trycket. Nu kan det ju vara så att någon har råkat ut för att ventilen i brunnen har blivit fel och inte velat gå ner och byta densamma. Då kan man montera en backventil som den på bilden uppe vid pumpen och du erhåller samma funktion som om den sitter i brunnen, men nu har den ålderstigna ventilen med gummiboll blivit otät vilket resulterar i läckaget. Så mitt råd är byt ut den mot en ny det verkar vara dimension R 20 och väldigt enkel att byta då du har slanganslutning från pumpen.
En ny backventil med dimension R 20 för installation vid pump som ersättning för gammal ventilen.

Det är inte det är frågan om.
Först ville jag bara veta om det är sannolikt att kunna laga en gammal, som det nu verkar vara, en kulbackventil.

Nu ville jag bara veta om man kan använda en enklare billigare variant med fjäder istället för en kulbackventil om jag måste byta.
Det är grävd brunn med en del sediment i råvattnet.
Klara en fjäder klaffventil orent vatten eller kommer den att sättas igen efter ett tag?

Tack!

Om du är rädd att den sätter igen så överväg att sätta ett filter innan, jag satte en sån utgående från min pump för att undvika att skit sätter igen spridare och droppslangar.

Köpte filterhuset på Jula och filterpatronen på Clasohlson.

R Robibob skrev:
Det är inte det är frågan om.
Först ville jag bara veta om det är sannolikt att kunna laga en gammal, som det nu verkar vara, en kulbackventil.

Nu ville jag bara veta om man kan använda en enklare billigare variant med fjäder istället för en kulbackventil om jag måste byta.
Det är grävd brunn med en del sediment i råvattnet.
Klara en fjäder klaffventil orent vatten eller kommer den att sättas igen efter ett tag?

Tack!
Den klarar sediment lika bra som din gamla om du med sediment menar partiklar som kan missfärga vattnet! Grus och annan smuts klarar ingen ventil. Men glöm föralldel tipset om filter på sugledningen om du inte väljer ett metallfilter med sil av rostfritt nät. Men det finns också backventiler med kägla att få tag i men betydligt dyrare än de importerade backventilerna med fjäder. Att slipa upp sätet i din gamla skulle säkert gå med en kunnig metallares hjälp men då har du fortfarande en skrovlig gummiboll som inte kommer att täta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.