9 145 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Pumpanläggning gammal backventil
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Normalt har man en backventil i brunnen, ingen fler.
Nu har det här blivit så rörigt med backventiler i två trådar.
Försök att beskriva hur HELA anläggningen är uppbyggd.
Är du helt säker att den pumpen är självsugande.
Protte
Nu har det här blivit så rörigt med backventiler i två trådar.
Försök att beskriva hur HELA anläggningen är uppbyggd.
Är du helt säker att den pumpen är självsugande.
Protte
Klart man provat med det men det räcker inte.T topmount skrev:
Det är ju säkert 20 meter slang nedgrävd till brunnen.
Mycket luft som ska ut.
Tack!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Ja, det är väldigt rörigt.
Åker vattnet i sugslangen tillbaka i brunnen när man lossar sugslangen, eller kommer vattnet från hydroforen tillbaka och sprutar ut genom pumpen?
Pumpen ska vara självsugande, har en snarlik hemma, men tycker inte det är det enklaste att få igång det.
Jag skulle gissa att denna backventil är till för att slippa tömma hydroforen varje gång man behöver rena sugledningen.
Åker vattnet i sugslangen tillbaka i brunnen när man lossar sugslangen, eller kommer vattnet från hydroforen tillbaka och sprutar ut genom pumpen?
Pumpen ska vara självsugande, har en snarlik hemma, men tycker inte det är det enklaste att få igång det.
Jag skulle gissa att denna backventil är till för att slippa tömma hydroforen varje gång man behöver rena sugledningen.
Protte ja den ska var självsugande.
Och någon form av avstängning vill man väl ha för att slippa tömma hela hydroforen vis ev. underhållsarbete.
Men åter igen så är inte det frågan i denna tråd.
Jag ville bara veta om någon lagat en klaffventil.
Vad kan ha hakat upp sig, vad kan ha gått sönder?
Har den fjäder eller gummi packning m.m. eller är det bara en klaff/lucka som vippas upp av vattenflödet?
Tack!
Och någon form av avstängning vill man väl ha för att slippa tömma hela hydroforen vis ev. underhållsarbete.
Men åter igen så är inte det frågan i denna tråd.
Jag ville bara veta om någon lagat en klaffventil.
Vad kan ha hakat upp sig, vad kan ha gått sönder?
Har den fjäder eller gummi packning m.m. eller är det bara en klaff/lucka som vippas upp av vattenflödet?
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Men ÖPPNA backventilen, stor skiftnyckel behövs. Men vad jag förstår så är det inte fel på ventilen vid hydroforen eller är det den så hela hydroforvattnet åker ner i brunnen?
Det backventiler jag hade isär när jag var 10 år så var det bara rödgods (mässing).
Den ventil som hängde sig i värmepumpen hade en "lucka" som fastnade i dåligt gradade kanter.
Men så länge du bara ska få serverat utan att skruva själv är det svårt för oss att hjälpa.
Protte
Det backventiler jag hade isär när jag var 10 år så var det bara rödgods (mässing).
Den ventil som hängde sig i värmepumpen hade en "lucka" som fastnade i dåligt gradade kanter.
Men så länge du bara ska få serverat utan att skruva själv är det svårt för oss att hjälpa.
Protte
Jo visst men pumpanläggning är inte där jag är så därför ställer man frågor
för att kunna förbereda sig på bästa möjliga sätt innan. Finns inga affären direkt i närheten om man skulle få
problem på plats. Det är också flera hus som får vatten från samma brunn.
Och man måste tömma hela hydroforen på 500 liter så det är bra att ha ett hum om vad det kan handla...
Okej så det är inga packningar i en backventil bara en "lucka"/klaff med någon form av arm som håller den?
Tack!
för att kunna förbereda sig på bästa möjliga sätt innan. Finns inga affären direkt i närheten om man skulle få
problem på plats. Det är också flera hus som får vatten från samma brunn.
Och man måste tömma hela hydroforen på 500 liter så det är bra att ha ett hum om vad det kan handla...
Okej så det är inga packningar i en backventil bara en "lucka"/klaff med någon form av arm som håller den?
Tack!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Ventilen kanske kan vara en beulco
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...ang---och-backventiler/backventiler/4950112/#
Kika under dokument och "drifts och skötselanvisning"
Så ser du att det är en klaff som inte verkar vara fjäderbelastad. Dock verkar den finnas både som metall och gummitätad.
Inte omöjligt att det går att byta ut klaffen, men jag tror du får köpa hela ventilen.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...ang---och-backventiler/backventiler/4950112/#
Kika under dokument och "drifts och skötselanvisning"
Så ser du att det är en klaff som inte verkar vara fjäderbelastad. Dock verkar den finnas både som metall och gummitätad.
Inte omöjligt att det går att byta ut klaffen, men jag tror du får köpa hela ventilen.
Bra!
Ja precis som jag tänkte om den har fjäder eller gummipackning.
Om så är fallet så får man nog tänka sig att byta ut den helt.
Tänkte att eftersom vattnet kommer ut med full fart så kanske den står öppen helt och inte bara en dålig tätning.
Okej då är det inte helt lätt att veta på förhand vad det rör sig om.
Så får kanske förbereda mig på det värsta och inte hoppas för mycket på en snabb rensning.
Tack!
Ja precis som jag tänkte om den har fjäder eller gummipackning.
Om så är fallet så får man nog tänka sig att byta ut den helt.
Tänkte att eftersom vattnet kommer ut med full fart så kanske den står öppen helt och inte bara en dålig tätning.
Okej då är det inte helt lätt att veta på förhand vad det rör sig om.
Så får kanske förbereda mig på det värsta och inte hoppas för mycket på en snabb rensning.
Tack!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Har du tur kanske locket fastnat i öppet läge på nått sätt, men det skulle också kunna vara att locket lossnat från armen.
Enklast är väl "hope for the best, prepare for the worst", ta med dig prylar för ett komplett byte (inkl ny backventil och tätningsmaterial) och hoppas på att det bara att öppna täcklocket och peta lite.
Ser ut som att det kan sitta en reduceringsnippel på pumpsidan av backventilen, hade nog räknat med att du inte får loss den.
Enklast är väl "hope for the best, prepare for the worst", ta med dig prylar för ett komplett byte (inkl ny backventil och tätningsmaterial) och hoppas på att det bara att öppna täcklocket och peta lite.
Ser ut som att det kan sitta en reduceringsnippel på pumpsidan av backventilen, hade nog räknat med att du inte får loss den.
Ja precis det är det som är det knepiga att förbereda sig för allt.
Man har ju inte bilen full med rörkopplingar m.m.
När man åker dit måste man veta att det kommer funka när man åker därifrån.
Okej så det kan vara klaff med gummipackning eller bara metallklaff.
Den kanske inte har fjäder.
Men läser på Beulco att det är en O-ring i locket.
Så det kanske inte bara blir att man kan öppna och kolla och stänga å köra på som tidigare om O-ringen blir paj/otät.
Får försöka uppskatta storleken och ha ett gäng olika med sig.
/Robert
Man har ju inte bilen full med rörkopplingar m.m.
När man åker dit måste man veta att det kommer funka när man åker därifrån.
Okej så det kan vara klaff med gummipackning eller bara metallklaff.
Den kanske inte har fjäder.
Men läser på Beulco att det är en O-ring i locket.
Så det kanske inte bara blir att man kan öppna och kolla och stänga å köra på som tidigare om O-ringen blir paj/otät.
Får försöka uppskatta storleken och ha ett gäng olika med sig.
/Robert
Du behöver nog inte göra det värre än det är. Som Prototypen skrev bör du klara dig med en större nyckel eller tång så du får loss locket. Sen bara se till att käglan löper lätt och skava till tätningsytorna inte så mycket mer ska behövas.
Det är förmodligen en klaffventil med eller utan gummipackning, med eller utan fjäderbelastning.
Att jag kan öppna den och kolla kan jag tänka ut själv men varför man använder sig av ett forum
är ju om någon sett en likadan och kan säga hur den är konstruerad och vad som kan behövas för att laga den.
Jag kan inte bara tömma hela systemet för att bara titta. Vi är 5 hushåll på denna brunn.
Man har ju inte bilen full med rörkopplingar m.m. om nåt skulle paja.
Nu verkar det troligt att den t.ex. har en O-rings packning i locket och då måste ju ha en uppsättning O-ringar med mig
så man inte har en otät backventil helt plötsligt istället.
Det är ju sån information man eftersöker.
Detta ligger i skogen och det är timmar till någon affär.
Så påbörjar man nåt så måste allt kunna funka när man åker därifrån.
Om det inte är någon som sett just denna backventil tidigare så är denna fråga avslutad.
13th Marine har gett mig tillräcklig att fundera på.
Tack!
Att jag kan öppna den och kolla kan jag tänka ut själv men varför man använder sig av ett forum
är ju om någon sett en likadan och kan säga hur den är konstruerad och vad som kan behövas för att laga den.
Jag kan inte bara tömma hela systemet för att bara titta. Vi är 5 hushåll på denna brunn.
Man har ju inte bilen full med rörkopplingar m.m. om nåt skulle paja.
Nu verkar det troligt att den t.ex. har en O-rings packning i locket och då måste ju ha en uppsättning O-ringar med mig
så man inte har en otät backventil helt plötsligt istället.
Det är ju sån information man eftersöker.
Detta ligger i skogen och det är timmar till någon affär.
Så påbörjar man nåt så måste allt kunna funka när man åker därifrån.
Om det inte är någon som sett just denna backventil tidigare så är denna fråga avslutad.
13th Marine har gett mig tillräcklig att fundera på.
Tack!
Du är lite väl snäsig för att det ska vara intressant att skriva något du kunde ha nytta av. Du behöver inga o-ringar för att öppna locket täta med tejp eller annan gängtätning om det skulle bli problem där. Samma med innanmätet har det inte vittrat är det bara enkel puts som krävs. Men för all del ta med en ny likvärdig och byt bör vara enklast för dig.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Jag rev precis ut två såna backventiler ur vårt ormbo till pumpanläggning, jag kan öppna den ikväll (om inte sambon får för sig att vi ska föda barn) och lägga upp några bilder om det kan hjälpa dig?