D
sätter du regelar som stöd för fasaden mellan takreglarna då?

Jag menar, jag vill ju inte avsluta fasaden vid takreglarna, min första tanke var att oj då får jag ju en springa in under taket på 145 mm. Men såklart man klär ju ofta in takfoten, dvs döljer den springan.

Du menar såhär och sen klä in takfoten (hittade bilden på nätet).

(tror det kommer se klumpigt ut i mitt fall. väggen är bara 195 cm hög.)
Träfasad med exponerade takreglar och en oskyddad takfot, visar konstruktionen utan inkapsling av springa under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
D
Anledningen till att såga vertikalt (upp i takregeln) är förutom att göra takfoten mindre (och få upp fasaden) är att det underlättar det horisontella snittet (för att få underbräderna i våg) eftersom jag bara har 5-6 graders vinkel på taket.

Blir ett väldigt "gnagande" på takregeln för att få till det horisontella snittet annars.....

Jag har bara släppt upp panelen förbi sista spikläkten så högt som det behövts. Har inget stöd bakom mellan takstolarna.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det blir inte mycket till takfot. Takregeln på bilden är 389 cm. Plåten är 400 cm. När jag monterat takfotsbräda sticker plåten ut typ 10 cm.

Jag vete fan om jag ids hålla på att jacka ur varje rakregel (såsom jag beskrev ovan). Det är 17 rakreglar (cc 30)

• Väggram med träbjälkar sett från sidan, med skog i bakgrunden och en takregel som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.