D
Hej, bygger ett kallföråd och blir inte klok på hur takfoten ska löses.

Jag ska ha takplåt direkt på spikläkt.

Varför gerar man takreglarna?

Såhär:

• Ritning av takkonstruktion för kallförråd med takregel som ser ut att vara gerad. Visar placering av spikläkt och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramar och takreglar på kallförråd, visar konstruktion med takfoten och spikläkt för att fästa takplåt.
    Skapa konto
  • Träram för kallförråd under konstruktion med takreglar som inte är generade, takfot ska lösas med takplåt på spikläkt.
    Skapa konto
Om möjligt kan de geras för att få ett horisontellt underlag.
För din del blir det ju snarare så att du exponerar mer ändträ. Jag hade ändrat utformningen på kapet. Först vertikalt i stommens linje sedan snedkapa/horisontalkap

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
D
Tusen tack!

D
Jag ska rita lite så får du gärna titta så att jag förstår rätt. Om du kan och orkar. Tack

D
Var det såhär du menade?

Den gröna biten sågas bort.

• Illustration av en träkonstruktion med en grön del markerad för bortsågning vid en 90 graders vinkel.
    Skapa konto
S
Takfoten på den första bilden ser inte rätt ut. Som föregående sade, ska du klä in takfoten så vill du ha en horisontell yta för underslagsbrädorna (nr 3 i bilden).
Illustration av takfot med takstol och rännkrok, underytor markerade som 01, 02, 03. Vinkeln på takfotsbrädan avgör rännkrokssort.
Skapa konto

Men ska du inte klä in takfoten kan man ha det så här:
Takfot med synliga takstolar och lutande underslag, visar olika vinklar och behov av anpassning för rännkrokar.
Vinkeln på änden av takstolen har sedan också betydelse för bredden och lutningen på takfotsbrädan, där man nog kan göra olika för att få olika utseende. Och vinkeln påverkar val av rännkrokar som fästes på takfotsbrädan, om du ska ha den typen av krokar, för vissa av de krokarna funkar inte till olika vinklar på takfotsbrädan, tex denna som bara funkar till 27° på takfotsbrädan:
Rännkrok Plannja, klargjord för 27 graders takfotsbrädevinkel, färg klårvit, dimension 125 mm.
Skapa konto

S
Blått streck: horisontellt för underslagsbrädorna. Rött streck: urkapning för bättre stöd mot hammarbandet. Blått och rött kan kombineras till ett snitt.

• Diagram av byggkonstruktion med mätningar, visande blått streck för underslagsbrädor och rött streck för urkapning vid hammarband.
    Skapa konto
D
Tack!

Tänker att jag hoppar över den röda strecket och fäster takreglarna med vinklar alt genomgången skruv underifrån. Har läst lite andra trådar och det blir tydligen nog stabilt med vinklar, åtminstone för att kallföråd på 5x3,5 meter.

Det blå strecket är jag med på. Jag tänker dock att jag först gör ett vertikalt snitt i liv med väggregeln. Då kan jag fästa spikläkten och fasaden högre upp. Dessutom blir inklädningen av takfoten smäckrare, smidigare (dvs det ser nättare ut).

Många gör en underliggande gering för att få konstruktionen att se lite mer smäcker ut. Inte så tung. Den yttersta delen av balken har inte så stor tyngd att hantera. Jag tycker det är snyggt, även om jag inte gjort det själv, för jag är lat. Jag skulle inte göra snittet som du tänkt för att få upp spikregeln.

Jag har inte brytt mig om att gera yttersta ändarna sen jag började använda de här rännkrokarna.
https://www.byggmax.se/rännkrok-ställbar-svart-p26332

D
underliggande gering, vad är det?

Jag tänkte på snittet för att smalna av regeln.

D
ah du tänker på det vertikala snittet.

• Vertikalt snitt av byggkonstruktion med spikregel, stående väggregel, hammarband och 90 graders vinkel.
    Skapa konto
D
på bilden ovan har jag både dragit upp ett snitt för att få upp spikregeln (och fasaden) samt ett långt horisontellt snitt (för att smalna av takregeln och få optimalt stöd mot hammarbandet).

D
Jag har bara 5-6 graders vinkel på taket. Tänker inte köra hängränna utan plåten får bara sticka ut 5 cm (?) utanför takfotsbrädan.

Jag menar det långa horisontella snittet när jag säger underliggande gering.

Det raka snittet vid hammarbandet tycker jag är merarbete som inte ger något mervärde. Spikläkten behöver inte gå upp på där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.