Hej, bygger ett kallföråd och blir inte klok på hur takfoten ska löses.
Jag ska ha takplåt direkt på spikläkt.
Varför gerar man takreglarna?
Såhär:
Jag ska ha takplåt direkt på spikläkt.
Varför gerar man takreglarna?
Såhär:
Om möjligt kan de geras för att få ett horisontellt underlag.
För din del blir det ju snarare så att du exponerar mer ändträ. Jag hade ändrat utformningen på kapet. Först vertikalt i stommens linje sedan snedkapa/horisontalkap
För din del blir det ju snarare så att du exponerar mer ändträ. Jag hade ändrat utformningen på kapet. Först vertikalt i stommens linje sedan snedkapa/horisontalkap
Takfoten på den första bilden ser inte rätt ut. Som föregående sade, ska du klä in takfoten så vill du ha en horisontell yta för underslagsbrädorna (nr 3 i bilden).
Men ska du inte klä in takfoten kan man ha det så här:
Vinkeln på änden av takstolen har sedan också betydelse för bredden och lutningen på takfotsbrädan, där man nog kan göra olika för att få olika utseende. Och vinkeln påverkar val av rännkrokar som fästes på takfotsbrädan, om du ska ha den typen av krokar, för vissa av de krokarna funkar inte till olika vinklar på takfotsbrädan, tex denna som bara funkar till 27° på takfotsbrädan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ska du inte klä in takfoten kan man ha det så här:
Vinkeln på änden av takstolen har sedan också betydelse för bredden och lutningen på takfotsbrädan, där man nog kan göra olika för att få olika utseende. Och vinkeln påverkar val av rännkrokar som fästes på takfotsbrädan, om du ska ha den typen av krokar, för vissa av de krokarna funkar inte till olika vinklar på takfotsbrädan, tex denna som bara funkar till 27° på takfotsbrädan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Tänker att jag hoppar över den röda strecket och fäster takreglarna med vinklar alt genomgången skruv underifrån. Har läst lite andra trådar och det blir tydligen nog stabilt med vinklar, åtminstone för att kallföråd på 5x3,5 meter.
Det blå strecket är jag med på. Jag tänker dock att jag först gör ett vertikalt snitt i liv med väggregeln. Då kan jag fästa spikläkten och fasaden högre upp. Dessutom blir inklädningen av takfoten smäckrare, smidigare (dvs det ser nättare ut).
Tänker att jag hoppar över den röda strecket och fäster takreglarna med vinklar alt genomgången skruv underifrån. Har läst lite andra trådar och det blir tydligen nog stabilt med vinklar, åtminstone för att kallföråd på 5x3,5 meter.
Det blå strecket är jag med på. Jag tänker dock att jag först gör ett vertikalt snitt i liv med väggregeln. Då kan jag fästa spikläkten och fasaden högre upp. Dessutom blir inklädningen av takfoten smäckrare, smidigare (dvs det ser nättare ut).
Många gör en underliggande gering för att få konstruktionen att se lite mer smäcker ut. Inte så tung. Den yttersta delen av balken har inte så stor tyngd att hantera. Jag tycker det är snyggt, även om jag inte gjort det själv, för jag är lat. Jag skulle inte göra snittet som du tänkt för att få upp spikregeln.
Jag har inte brytt mig om att gera yttersta ändarna sen jag började använda de här rännkrokarna.
https://www.byggmax.se/rännkrok-ställbar-svart-p26332
Jag har inte brytt mig om att gera yttersta ändarna sen jag började använda de här rännkrokarna.
https://www.byggmax.se/rännkrok-ställbar-svart-p26332





