björn_a skrev:
Om jag var i deras sits, hade jag slutat grilla, och sett vad som händer.

När han nästa gång gnäller på något obetydligt, slutaupp med det också.

När han en 3e gång gnäller på något, fråga om han hade betong i sandlådan och skicka honom till en theraput.
Jag vet inte om jag själv hade gjort så. Varför ska man ge efter på sina rättigheter bara för att en idiot till granne inte har ett eget liv. Skulle en sådan människa få gehör på sina krav kommer han nog inte ge sig utan gå vidare med nästa grej han retar sig på. Inte ge tillbaka med samma mynt, det leder ingenstans. Nä, ett bemötande inom vad lagar och regler tillåter tror jag mer på. Kanske man kan stressa upp en sådan granne så han till sist bryter ihop och begår mer handgripliga lagbrott, då blir det ju lite mer för polisen att arbeta med.

Fick också veta av kompisen att han för några år sedan blev utkastad ur en idrottsförening där han tydligen lyckats manipulera sig in som ledare i en ungdomssektion och förskingrat pengar och behandlat barnen riktigt illa. Så det verkar vara en riktigt "fin kille" detta.

Har han på ett vänligt sätt försökt prata med grannen mellan fyra ögon? Att uppriktigt förklara att man störs av honom och hans bevakning och att fråga honom vad som stör honom och försöka visa viss hänsyn mot honom kan ju lösa problemen.
Kanske grilla på andra sidan huset så långt ifrån honom som möjligt om det nu är det enda han störs av. Det är oftast med kommunikation man löser all världens problem.
Om han inte är förmögen att förstå kan man ju försöka påverka hans barn om han nu har några....

Att börja anmäla varandra och blanda in myndigheter eskalera bara konflikten och löser den inte. Man kan vara nästan hur mycket idiot som helst utan att begå allvarligare brott mot en granne utan att någonsin bli inspärrad.

Skulle ett samtal inte hjälpa så få man snällt stå ut med honom och undvika honom och inte "ge igen" och vänta ut tills han dör. Eller så flyttar man.

Snurre59 skrev:
Ja, fast han vill ju att alla ska bli kompisar, helst börja umgås också. Känner jag kompisen rätt kommer det inte hända förrän helvetet frusit till is... typ.
Nej, det finns exempel i Grannfejden där ignorans varit det enda möjliga. Provar det själv just nu med framgång. På köpet trivs vi bättre hemma nu, det var mycket stressigt att uppfylla grannens alla krav på oss så vi ägde inte vår egen trädgård förut.

@MickeK: han har berättat för mig att han försökte ta en dialog med grannen när klagomålen på grillningen först kom, men det gick visst inget bra. Sen dess verkar de inte prata med varandra. Kompisen påstår att grannen pratar istället hellre skit om honom inför andra grannar. Blir kanske inga bra förutsättningar för fortsatta samtalsförsök då.

@timme: kanske är svårt att ignorera polisanmälningar och brev från kommunala tjänstemän. Annars håller jag med, går det ignorera så är det kanske en utväg. Men olika människor funkar olika. Jag hade nog själv försökt det, men det hade varit svårt, man vill ju kunna vistas i sin trädgård utan att nån iakttar och filmar allt man gör.

Bygg ett plank mot grannen och skit i vad han säger efter det.
Vill han fortsätta att verka som psykopat efter det så hade jag bett han fara åt h-ete. Efter det så hade det kanske varit dags för grannfejden, men det är ju faktiskt så att en del psykopater biter inget på.

Redigerat:
Nä, det är nog så. Isolera, ignorera eller flytta. Eller kontakta lokaltidningen kanske? Fast om de kommer fram till att de vill flytta så är det kanske ingen bra idé, kanske kan bli svårt att sälja då.

Detta är vad jag ser framför mig..

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=XKxemEXkSSg&feature=related[/ame]

Hoppas det löser sig för din vän.

Haha :D
Ja, jag får säga till honom att röka ut grannen ordentligt. Lägga fuktiga spån på grillen kanske? Om de bestämmer sig för att flytta, då är det ju bara att röka på av sjutton och skita i alla klagomål. :P

björn_a skrev:
Detta är vad jag ser framför mig..

//Snipp//

Hoppas det löser sig för din vän.
Hell yeah!!!d^_^bd^_^bd^_^b

Tråkigt med idioter...kolla med byggnadsnämnden om att få bygga ett HÖGT plank mellan tomterna och skit sedan i dåren...

Olsin skrev:
"Om din motpart är en idiot. Sänk dig inte till hans nivå. Han kommer att vinna på erfarenhet" ;)
Ouch, vilken verbalt misshandel :x

"Don't argue with an idiot. He'll drag you down to his level and beat you with experience."

Snurre59 skrev:
Samtidigt har grannen satt upp ett litet tält precis invid tomtgränsen. In till tältet har de dragit en elkabel så nån elutrustning har han satt upp därinne. Kompisen som börjar bli nojig misstänker att han har satt upp kamera eller annat där för att filma eller övervaka dem på olika sätt.
man kan ju undra vem som överdriver mest: grannen eller kompisen som som känner sej övervakad och... förföljd? Nu känner jag till bara det du berättar men är faktiskt mer orolig för din kompis psykiska hälsa än grannens som du så ovänligt kallar "psykopat".
Nu har det kommit några bra råd i tråden: bygga ett hög plank, använda grill med högre skorsten för att minska rökbesvär för närmaste omgivning. Det är kanske ett sån lösning skulle miljökontoret betrakta som en konstruktivt problemlösning ................ bättre det än att beklaga sej hos dej och fiska efter stöd och leta en orsak till nästa polisanmälan. Och varför snacka om hjärnblödning ?
gaia

Han kan ju plantera en thujahäck, de växer ganska snabbt och är täta. Plank behöver man ju bygglov för. Medan han väntar på att häcken ska växa så kan han kanske spänna upp en segelduk mot insynen. Eller köpa en paviljong/partytält med väggar som man ställer med långsidan mot grannen och väggen ständigt fördragen.

gaia skrev:
man kan ju undra vem som överdriver mest: grannen eller kompisen som som känner sej övervakad och... förföljd? Nu känner jag till bara det du berättar men är faktiskt mer orolig för din kompis psykiska hälsa än grannens som du så ovänligt kallar "psykopat".
Nu har det kommit några bra råd i tråden: bygga ett hög plank, använda grill med högre skorsten för att minska rökbesvär för närmaste omgivning. Det är kanske ett sån lösning skulle miljökontoret betrakta som en konstruktivt problemlösning ................ bättre det än att beklaga sej hos dej och fiska efter stöd och leta en orsak till nästa polisanmälan. Och varför snacka om hjärnblödning ?
gaia
Tja, du. Du behöver inte oroa dig för någons psykiska hälsa, du känner ingen av de inblandade och behöver inte fundera på varför han beklagar sig hos mig.

Tack för alla konstruktiva råd här, har förmedlat detta så är det upp till kompisen hur han vill gå vidare. Inte så mycket annat man kan göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.