22 313 läst ·
59 svar
22k läst
59 svar
Psykopat till granne
Jag vet inte om jag själv hade gjort så. Varför ska man ge efter på sina rättigheter bara för att en idiot till granne inte har ett eget liv. Skulle en sådan människa få gehör på sina krav kommer han nog inte ge sig utan gå vidare med nästa grej han retar sig på. Inte ge tillbaka med samma mynt, det leder ingenstans. Nä, ett bemötande inom vad lagar och regler tillåter tror jag mer på. Kanske man kan stressa upp en sådan granne så han till sist bryter ihop och begår mer handgripliga lagbrott, då blir det ju lite mer för polisen att arbeta med.björn_a skrev:
Fick också veta av kompisen att han för några år sedan blev utkastad ur en idrottsförening där han tydligen lyckats manipulera sig in som ledare i en ungdomssektion och förskingrat pengar och behandlat barnen riktigt illa. Så det verkar vara en riktigt "fin kille" detta.
Har han på ett vänligt sätt försökt prata med grannen mellan fyra ögon? Att uppriktigt förklara att man störs av honom och hans bevakning och att fråga honom vad som stör honom och försöka visa viss hänsyn mot honom kan ju lösa problemen.
Kanske grilla på andra sidan huset så långt ifrån honom som möjligt om det nu är det enda han störs av. Det är oftast med kommunikation man löser all världens problem.
Om han inte är förmögen att förstå kan man ju försöka påverka hans barn om han nu har några....
Att börja anmäla varandra och blanda in myndigheter eskalera bara konflikten och löser den inte. Man kan vara nästan hur mycket idiot som helst utan att begå allvarligare brott mot en granne utan att någonsin bli inspärrad.
Skulle ett samtal inte hjälpa så få man snällt stå ut med honom och undvika honom och inte "ge igen" och vänta ut tills han dör. Eller så flyttar man.
Kanske grilla på andra sidan huset så långt ifrån honom som möjligt om det nu är det enda han störs av. Det är oftast med kommunikation man löser all världens problem.
Om han inte är förmögen att förstå kan man ju försöka påverka hans barn om han nu har några....
Att börja anmäla varandra och blanda in myndigheter eskalera bara konflikten och löser den inte. Man kan vara nästan hur mycket idiot som helst utan att begå allvarligare brott mot en granne utan att någonsin bli inspärrad.
Skulle ett samtal inte hjälpa så få man snällt stå ut med honom och undvika honom och inte "ge igen" och vänta ut tills han dör. Eller så flyttar man.
Nej, det finns exempel i Grannfejden där ignorans varit det enda möjliga. Provar det själv just nu med framgång. På köpet trivs vi bättre hemma nu, det var mycket stressigt att uppfylla grannens alla krav på oss så vi ägde inte vår egen trädgård förut.Snurre59 skrev:
@MickeK: han har berättat för mig att han försökte ta en dialog med grannen när klagomålen på grillningen först kom, men det gick visst inget bra. Sen dess verkar de inte prata med varandra. Kompisen påstår att grannen pratar istället hellre skit om honom inför andra grannar. Blir kanske inga bra förutsättningar för fortsatta samtalsförsök då.
@timme: kanske är svårt att ignorera polisanmälningar och brev från kommunala tjänstemän. Annars håller jag med, går det ignorera så är det kanske en utväg. Men olika människor funkar olika. Jag hade nog själv försökt det, men det hade varit svårt, man vill ju kunna vistas i sin trädgård utan att nån iakttar och filmar allt man gör.
@timme: kanske är svårt att ignorera polisanmälningar och brev från kommunala tjänstemän. Annars håller jag med, går det ignorera så är det kanske en utväg. Men olika människor funkar olika. Jag hade nog själv försökt det, men det hade varit svårt, man vill ju kunna vistas i sin trädgård utan att nån iakttar och filmar allt man gör.
Bygg ett plank mot grannen och skit i vad han säger efter det.
Vill han fortsätta att verka som psykopat efter det så hade jag bett han fara åt h-ete. Efter det så hade det kanske varit dags för grannfejden, men det är ju faktiskt så att en del psykopater biter inget på.
Vill han fortsätta att verka som psykopat efter det så hade jag bett han fara åt h-ete. Efter det så hade det kanske varit dags för grannfejden, men det är ju faktiskt så att en del psykopater biter inget på.
Redigerat:
Tråkigt med idioter...kolla med byggnadsnämnden om att få bygga ett HÖGT plank mellan tomterna och skit sedan i dåren...
man kan ju undra vem som överdriver mest: grannen eller kompisen som som känner sej övervakad och... förföljd? Nu känner jag till bara det du berättar men är faktiskt mer orolig för din kompis psykiska hälsa än grannens som du så ovänligt kallar "psykopat".Snurre59 skrev:
Nu har det kommit några bra råd i tråden: bygga ett hög plank, använda grill med högre skorsten för att minska rökbesvär för närmaste omgivning. Det är kanske ett sån lösning skulle miljökontoret betrakta som en konstruktivt problemlösning ................ bättre det än att beklaga sej hos dej och fiska efter stöd och leta en orsak till nästa polisanmälan. Och varför snacka om hjärnblödning ?
gaia
Han kan ju plantera en thujahäck, de växer ganska snabbt och är täta. Plank behöver man ju bygglov för. Medan han väntar på att häcken ska växa så kan han kanske spänna upp en segelduk mot insynen. Eller köpa en paviljong/partytält med väggar som man ställer med långsidan mot grannen och väggen ständigt fördragen.
Tja, du. Du behöver inte oroa dig för någons psykiska hälsa, du känner ingen av de inblandade och behöver inte fundera på varför han beklagar sig hos mig.gaia skrev:man kan ju undra vem som överdriver mest: grannen eller kompisen som som känner sej övervakad och... förföljd? Nu känner jag till bara det du berättar men är faktiskt mer orolig för din kompis psykiska hälsa än grannens som du så ovänligt kallar "psykopat".
Nu har det kommit några bra råd i tråden: bygga ett hög plank, använda grill med högre skorsten för att minska rökbesvär för närmaste omgivning. Det är kanske ett sån lösning skulle miljökontoret betrakta som en konstruktivt problemlösning ................ bättre det än att beklaga sej hos dej och fiska efter stöd och leta en orsak till nästa polisanmälan. Och varför snacka om hjärnblödning ?
gaia