233 633 läst ·
1 500 svar
234k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Felsöker min sänksåg Bosch GKT 55 GCE och tar gärna emot tips.
Kolen såg fina ut och ca 17mm kvar. Lite ledsen eftersom det sannolikt hade varit den billigaste reparationen
Med mina amatörmässiga elkunskaper så får jag med min enkla multimeter iaf signal igenom strömbrytaren.
Ser inga skador på kablar eller kontakter.
Men visst ser det jag tror är en kondning (svarta cylindern som sticker upp) lite svullen ut på toppen? (Sista bilden på varvtalsregulatorn.)
Är det rimligt att testa att koppla ur varvtalsregulatorn för att testa att motorn startar, eller riskerar jag att sabba något annat?
Något annat jag borde mäta med multimetern för att identifiera problemet?
Kolen såg fina ut och ca 17mm kvar. Lite ledsen eftersom det sannolikt hade varit den billigaste reparationen
Med mina amatörmässiga elkunskaper så får jag med min enkla multimeter iaf signal igenom strömbrytaren.
Men visst ser det jag tror är en kondning (svarta cylindern som sticker upp) lite svullen ut på toppen? (Sista bilden på varvtalsregulatorn.)
Är det rimligt att testa att koppla ur varvtalsregulatorn för att testa att motorn startar, eller riskerar jag att sabba något annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror att kondensatorn har någon tjock isolermassa på sig snarare än att den är svullen. Men visst kan du prova att koppla förbi regulatorn.P PsychoCheF skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 468 inlägg
Känner du att du har kunskapen så kan du testa delarna steg för steg. Du kan börja med att mata motorn direkt med 240V och se så den inte låter illa eller så. Låter den illa eller går ojämnt kan det vara skadade lindningar.P PsychoCheF skrev:Felsöker min sänksåg Bosch GKT 55 GCE och tar gärna emot tips.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Elektronik till märkesmaskiner brukar inte vara så hiskeligt dyr som reservdel. Kolla det innan du ger dig in på komponentnivå.
Ja, det är ju rimligt med tanke på att resten av kretskortet är ingjutet i någon massa.A Avemo skrev:
Tack.
Följa 240V ledningarna är lungt, här är det inte svårare än att flytta flatstiftskontakterna från varvtalsregulatorn till motorn, men jag var inte helt säker om det finns något i motorn som inte gillar en sådan start.R Robert-san01 skrev:Känner du att du har kunskapen så kan du testa delarna steg för steg. Du kan börja med att mata motorn direkt med 240V och se så den inte låter illa eller så. Låter den illa eller går ojämnt kan det vara skadade lindningar.
Elektronik till märkesmaskiner brukar inte vara så hiskeligt dyr som reservdel. Kolla det innan du ger dig in på komponentnivå.
Ska testa det ikväll.
Byta enstaka komponenter på ett inkapslat kretskort är nog lite övermäktigt för mig, och Bosch har trots allt någorlunda rimliga priser på reservdelar och de är lätta att hitta. (Till skillnad från dewalt där allt mer avancerat än en skruv kostar som en helt ny maskin 🤬)
Tack
Jag har förvisso en lödexpert i familjen, men i vissa fall är det enklare och snabbare att inte fråga... 🙄Kapsyl skrev:
Tror du att man kan få bort silikon-gummi grejset som döljer/skyddar kretskortet utan att skada det?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 776 inlägg
Nä, dom är tyvärr extremt svåra att hitta. Hade en farbror i Solna som var radio-reparatör och lagade en del gammal hemelektronik åt oss. Men han la av för massor av år sedan och sedan dess har jag inte lyckats hitta någon.Alfredo skrev:
Har en gubbe på landet som enligt ryktet och egen utsago är vass på "gammal hemelektronik" men han är både gammal, upptagen och svårflörtad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 085 inlägg
Jag praoade hos lokala radio och tv-reperatören, men han la ner för snart 20år sedan.
Det ska finnas medel för att lösa upp gjutmassa, men frågan är om det inte fort blir dyrare än ett kort.
Bosch har sprängskisser lätt tillgängligt samt artikelnummer på reservdelar som jag tyckt varit rimligt prissatta.
(Till skillnad från min Festool såg där en bit aluminium kostar mer än jag betalade för den).
Det ska finnas medel för att lösa upp gjutmassa, men frågan är om det inte fort blir dyrare än ett kort.
Bosch har sprängskisser lätt tillgängligt samt artikelnummer på reservdelar som jag tyckt varit rimligt prissatta.
(Till skillnad från min Festool såg där en bit aluminium kostar mer än jag betalade för den).
Nej, inte en aning. Det var ett exempel på att man inte behöver försöka hitta en TV-reparatör eller liknande och de vänder sig även till privatpersoner. PRYO'ade som det, "TV reparatör", på Öster Radio och TV vid Karlaplan i Sthlm. på 70-talet. Det handlade då om att får adventsljusstakarna att lysa inför första advent till alla Östermalmstanter. Visst var det lite hembesök och skruva TV med han som kunde, åkandes i hans Volvo Duett.Alfredo skrev:
Jag är väl bara lite orolig för att prislappen är sådan att de inte är ett realistiskt alternativ i många fall. Men jag hoppas jag har fel.TeroM skrev:
Har också pryat som det ungefär vid den tiden. Minns inga ljusstakar utan det handlade mycket om TV, vad jag minns i alla fall.TeroM skrev:
Verkar funka så att du skickar in kortet och får ett kostnadsförslag. Förmodligen billigare att köpa nya kort i fallet ovan men bra att ha i bakhuvudet att det finns.Alfredo skrev: