P
Felsöker min sänksåg Bosch GKT 55 GCE och tar gärna emot tips.

Kolen såg fina ut och ca 17mm kvar. Lite ledsen eftersom det sannolikt hade varit den billigaste reparationen :-(

Med mina amatörmässiga elkunskaper så får jag med min enkla multimeter iaf signal igenom strömbrytaren.
Ser inga skador på kablar eller kontakter.

Men visst ser det jag tror är en kondning (svarta cylindern som sticker upp) lite svullen ut på toppen? (Sista bilden på varvtalsregulatorn.)

Är det rimligt att testa att koppla ur varvtalsregulatorn för att testa att motorn startar, eller riskerar jag att sabba något annat?
Något annat jag borde mäta med multimetern för att identifiera problemet?

Kolborste med kabel och kontakt från sänksåg Bosch GKT 55 GCE. Kolborsten mäter 16,7 mm i längd, märkt med dimensioner i röd text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy över en Bosch GKT 55 GCE sänksåg med fokus på varvtalsregulatorn och kondensatorn, som ser svullen ut på toppen.
Skapa konto

Bosch GKT 55 GCE sänksåg öppnad för felsökning, visar interna kablar, kontakter och varvtalsregulatorn med skruvar, borste och sladdar runtomkring.
Skapa konto

Öppen sänksåg Bosch GKT 55 GCE visar interna komponenter, med kabeldragning och delar av varvtalsregulatorn synliga, tillsammans med en svart skruv i förgrunden.
Skapa konto

Närbild av en del av en sågs varvtalsregulator med kretskort och kablar, misstänkt svullen kondensator, etikett med "230V 50Hz" text.
Skapa konto

Svart varvtalsregulator med en röd ratt, märkt "230V 50Hz", hållen i handen. Synlig text och bakgrund med oskarpa verktyg.
Skapa konto

Närbild av en sänksågs varvtalsregulator inuti en Bosch GKT 55 GCE, med fokus på en misstänkt svullen kondensator.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Men visst ser det jag tror är en kondning (svarta cylindern som sticker upp) lite svullen ut på toppen? (Sista bilden på varvtalsregulatorn.)

Är det rimligt att testa att koppla ur varvtalsregulatorn för att testa att motorn startar, eller riskerar jag att sabba något annat?
Jag tror att kondensatorn har någon tjock isolermassa på sig snarare än att den är svullen. Men visst kan du prova att koppla förbi regulatorn.

• Älska
PsychoCheF
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Felsöker min sänksåg Bosch GKT 55 GCE och tar gärna emot tips.

Kolen såg fina ut och ca 17mm kvar. Lite ledsen eftersom det sannolikt hade varit den billigaste reparationen :-(

Med mina amatörmässiga elkunskaper så får jag med min enkla multimeter iaf signal igenom strömbrytaren.
Ser inga skador på kablar eller kontakter.

Något annat jag borde mäta med multimetern för att identifiera problemet?

[bild]

[bild]
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Känner du att du har kunskapen så kan du testa delarna steg för steg. Du kan börja med att mata motorn direkt med 240V och se så den inte låter illa eller så. Låter den illa eller går ojämnt kan det vara skadade lindningar.

Elektronik till märkesmaskiner brukar inte vara så hiskeligt dyr som reservdel. Kolla det innan du ger dig in på komponentnivå.

• Älska
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
Jag tror att kondensatorn har någon tjock isolermassa på sig snarare än att den är svullen. Men visst kan du prova att koppla förbi regulatorn.
Ja, det är ju rimligt med tanke på att resten av kretskortet är ingjutet i någon massa.
Tack.

R Robert-san01 skrev:
Känner du att du har kunskapen så kan du testa delarna steg för steg. Du kan börja med att mata motorn direkt med 240V och se så den inte låter illa eller så. Låter den illa eller går ojämnt kan det vara skadade lindningar.

Elektronik till märkesmaskiner brukar inte vara så hiskeligt dyr som reservdel. Kolla det innan du ger dig in på komponentnivå.
Följa 240V ledningarna är lungt, här är det inte svårare än att flytta flatstiftskontakterna från varvtalsregulatorn till motorn, men jag var inte helt säker om det finns något i motorn som inte gillar en sådan start.
Ska testa det ikväll.

Byta enstaka komponenter på ett inkapslat kretskort är nog lite övermäktigt för mig, och Bosch har trots allt någorlunda rimliga priser på reservdelar och de är lätta att hitta. (Till skillnad från dewalt där allt mer avancerat än en skruv kostar som en helt ny maskin 🤬)
Tack

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
HIttar du den trasiga komponenten så ta med detaljen till någon som är kompetent att löda elektronik ( riktig radiohandlare el. dyl). Är det bara att löda bort och sätta dit den nya så brukar det inte vara dyrt

Kapsyl Kapsyl skrev:
till någon som är kompetent att löda elektronik ( riktig radiohandlare el. dyl).
Går det ens att hitta sådana nuförtiden? 😢 Sen kan naturligtvis ha turen att känna någon elektronikintresserad men gör man inte det är jag rädd att det blir svårt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jo, det finns men man ska veta var man ska leta. T.ex företag som sysslar med äldre, högkvalitativ HiFi-utrustning eller större sjukhus kan ha underhållsverkstad. Högskolor kan också ha. Man får fråga sig fram.

P
Kapsyl Kapsyl skrev:
HIttar du den trasiga komponenten så ta med detaljen till någon som är kompetent att löda elektronik ( riktig radiohandlare el. dyl). Är det bara att löda bort och sätta dit den nya så brukar det inte vara dyrt
Jag har förvisso en lödexpert i familjen, men i vissa fall är det enklare och snabbare att inte fråga... 🙄
Tror du att man kan få bort silikon-gummi grejset som döljer/skyddar kretskortet utan att skada det?

Alfredo Alfredo skrev:
Går det ens att hitta sådana nuförtiden? 😢 Sen kan naturligtvis ha turen att känna någon elektronikintresserad men gör man inte det är jag rädd att det blir svårt.
Nä, dom är tyvärr extremt svåra att hitta. Hade en farbror i Solna som var radio-reparatör och lagade en del gammal hemelektronik åt oss. Men han la av för massor av år sedan och sedan dess har jag inte lyckats hitta någon.

Har en gubbe på landet som enligt ryktet och egen utsago är vass på "gammal hemelektronik" men han är både gammal, upptagen och svårflörtad.

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Finns företag som denna,

[länk]
Har du någon aning om de har rimliga priser för "småsaker" som de vi diskuterar här?

Jag praoade hos lokala radio och tv-reperatören, men han la ner för snart 20år sedan.

Det ska finnas medel för att lösa upp gjutmassa, men frågan är om det inte fort blir dyrare än ett kort.

Bosch har sprängskisser lätt tillgängligt samt artikelnummer på reservdelar som jag tyckt varit rimligt prissatta.
(Till skillnad från min Festool såg där en bit aluminium kostar mer än jag betalade för den).

Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon aning om de har rimliga priser för "småsaker" som de vi diskuterar här?
Nej, inte en aning. Det var ett exempel på att man inte behöver försöka hitta en TV-reparatör eller liknande och de vänder sig även till privatpersoner. PRYO'ade som det, "TV reparatör", på Öster Radio och TV vid Karlaplan i Sthlm. på 70-talet. Det handlade då om att får adventsljusstakarna att lysa inför första advent till alla Östermalmstanter. Visst var det lite hembesök och skruva TV med han som kunde, åkandes i hans Volvo Duett.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Nej, inte en aning. Det var ett exempel på att man inte behöver försöka hitta en TV-reparatör eller liknande och de vänder sig även till privatpersoner.
Jag är väl bara lite orolig för att prislappen är sådan att de inte är ett realistiskt alternativ i många fall. Men jag hoppas jag har fel.

TeroM TeroM skrev:
PRYO'ade som det, "TV reparatör", på Öster Radio och TV vid Karlaplan i Sthlm. på 70-talet.
Har också pryat som det ungefär vid den tiden. Minns inga ljusstakar utan det handlade mycket om TV, vad jag minns i alla fall.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är väl bara lite orolig för att prislappen är sådan att de inte är ett realistiskt alternativ i många fall. Men jag hoppas jag har fel.

Har också pryat som det ungefär vid den tiden. Minns inga ljusstakar utan det handlade mycket om TV, vad jag minns i alla fall.
Verkar funka så att du skickar in kortet och får ett kostnadsförslag. Förmodligen billigare att köpa nya kort i fallet ovan men bra att ha i bakhuvudet att det finns.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.