Byggahus.se

Prylarnas pris: Pryl-HLR

1. F
    Hobbyelektriker Nivå 11
    Dottern trampade på min älskade Sony Vaio Pro 13 (ultrabook). Glaset sprack och touch-funktionen fungerade inte längre.

Då jag fullkomligt älskar maskinen och en ny, lilvärdig kostade alldeles för mycket för min smak så letade jag reservdelar. EET ville ha cirka 12500:- för screen assembly. Onödigt mycket. Hittade glaset med digitizer på Alibaba eller liknande, kostade mig under 500:- totalt. Tog mig två timmar att byta.

2. D
    Medlem · Nivå 6
    Jag lagade farsans iPad. Han hade tappat en glasburk på skärmen och spräckt den. Tog ca 1.5 timmes mekande att byta glas och knapp och kostade under 300 kr för delarna. En reparationsfirma på stan skulle ha över 3000 kr, dvs de tog egentligen bara sån jobb via försäkringsbolag.

• Laddar…
  3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Lagade nyss den lilla kinaförstärkaren jag haft rätt länge nu. Strömbrytaren började glappa.

Lödde om brytaren och nu funkar den (skulle gissa på mekanisk påfrestning av användning och när man klippte av benen i produktion)

Sedan passade jag på att byta den lilla nätdelen som tjöt för glatta livet, så nu är det tyst igen.

4. A
    Medlem · Nivå 19
    Strömbrytaren på den här kompressorn gick sönder så att man var tvungen att hålla den intryckt för att få luft. Det var besvärligt. Och jag fick inte skruvtvingarna att sitta ordentligt för att hålla inne knappen heller. Men nu är det en ny strömbrytare på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_8013.JPG

5. M
    Medlem · Nivå 12
    Många av er har säkert redan sett det, men för er andra som gillar Pryl-HLR så kan jag rekommendera ”the apocalyptic inventor ” på youtube. Underhållande!

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 13
    Cool! När jag kollade in hans kanal nu insåg jag att jag sett en av hans videor för länge sedan. Jag skulle vilja ha en gammal bilstereo i båten (som är från 1968) och letade efter en metod att modernisera med blåtand. Det hade han gjort och filmat! :)

Nu såg jag att han hade ett gäng kul videor, så jag klickade på prenumerera. (y)

Mitt senaste pryl HLR är ett av våra ljusnät som idag skulle hängas upp över en tuija. Det visade sig att bara halva nätet lös, så första reaktionen var att jaha, bara att slänga och köpa nytt. Men sen kikade jag lite på hur det var konstruerat och fann att krokarna i överkant faktiskt gick att öppna. Väl inne var det tydligt att en kabel gått av, så det var bara att plocka fram lödkolv, krympslang och limpickan. (y)

Ett pågående HLR är en robotdammsugare som jag räddade från att förra ägaren slängde den. Symptomen var ett en sensor var trasig och att batterierna inte räckte mer än tio minuter. Med dammsugaren på arbetsbänken såg jag att sensorn med största sannolikhet fungerar (jag har inte kunnat testa den ännu, mer om det senare). Det ena problemet jag hittade var ett katthår rakt över lasern. Detta tror jag inte var problemet, utan en sidosensor som var totalt täckt av damm och smuts. Det är inte en chans att den sensorn såg någonting alls, så det handlar nog bara om att ta bort smutsen och putsa glaset.

Batterierna visar helt normal spänning efter laddning, så det kan handla om kalibrering vilket maskinen har en funktion för i menyerna.

Att jag inte kunnat testa ifall min rengöring löst problemet med "trasig sensor" beror på att LCD-displayen är helt blank. Tydligen hände detta från det att förra ägaren ställde ut maskinen i carporten tills jag fick hem den. Detta är ett vanligt fel på dessa maskiner (Neato XS) och går att lösa genom en "step down power module" som ger displayen lite mer kräm. Ett par olika sådana är på väg från Banggoods Black Friday, så det ska bli spännande och se ifall jag får iordning på det.

Jag är osäker på ifall vi kan ha en dammsugarrobot med tanke på planlösning och annat, men det vore väldigt kul ifall jag lyckas fixa den. En pryl som tidigare ägare helt skrivit av och skulle slänga, som jag i så fall räddat för några tior!

Tänk vad mycket grejer som slängs på grund av dåligt underhåll! Allt ifrån rengöring till byte av mycket enkla delar. Hur många gräsklippare har inte hamnat i återvinningarnas containrar bara för att ägarna lämnat dem med (dagens skit-)bensin över vintern? Folk är helt enkelt för dåligt pålästa om hur man tar hand om grejer till hur man med enkla medel lagar dem om de går sönder...vansinne!

7. M
    Medlem · Nivå 12
    Håller med, både om första och sista delen. Helt galet vad folk slänger i onödan.

avs Apocalyptic inventor så tycker jag det är kul att han visar hur enkelt det är att fixa många saker och att mycket går att laga t ex bara genom rengöring.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Jag har en något äldre hemfixaretrimmer att sura över under vintern - gjorde en förgasarerenovering på en liknande maskin för några år sedan och symptomen på den här är samma sak men ännu mer ... den vill inte starta riktigt hur jag än rycker i snöret.

Den förra maskinen dog vid pådrag... typiskt exempel där byte av gummidelarna i förgasaren gör att den blir bra.

Få se om samma jobb för den aktuella blir lika bra... fråga mig i Maj !

9. tveksamt
    Husägare Nivå 8
    Vår köksfläkt gav upp i samband med den årliga adventsstädningen. Symptomen var som följer:
    1. Med lampan tänd kan fläkten inte startas alls.
    2. Med lampan avslagen kan fläkten startas, men endast på läge 1.
    3. Med fläkten väl påslagen kan lampan tändas igen och fläkten fortsätter snurra.
    4. Oavsett hur man gör kan fläkten inte justeras högre än läge 1.

Lite googlande senare konstateras att en eller flera av komponenterna på kretskortet som styr fläkten troligtvis gjort sitt. Ytterligare googling visar att ett nytt kretskort går på ca 1200 kr plus frakt.
    Genom inbjudan av god vän (med bättre vana i lödningens värld) på middag reducerades kostnaden för lagning till matkostnaden för vännen, ca 30 minuters arbete och reservdelar för ca 70 öre.

Fläkten fungerar nu bättre än när vi flyttade in för snart två år sedan.