Byggahus.se

Prylarnas pris: Pryl-HLR

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hur ska man säga, men i min mors kök står det ett AEG märkt (men tillverkat i Vilshult) kyl och sval som har hållit i mer än 30 år. Visselunda lär de om inte annat pga tunn isolering dra betydligt mer ström än ett modernt.

visselunda R12 i det , men en kyltekniklärare sa på en kurs i stort sett att:
    om grejorna är rätt ihopskruvade och om inget akut skadligt för skåpet händer så håller ett R12 skåp länge !

Rätt ihopskruvat = korrekt materialval och inte ngn riktig skadlig nedsmutsning i kylsystemet
    Annat akut skadligt: blixtnedslag som kommer in via ellledningen eller personer som ska frosta av skåpet men som försöker göra så med något vasst.

• Laddar…
  2. V
    Medlem · Nivå 6
    Och högspänning!

3. V
    Medlem · Nivå 6
    Nää du, termoelement är en helt annan pryl. Termoelement, kan vara två trådar, den ena av koppar, den andra av konstanthan. Eller nickel-järn. Eller cromel-alumel. Platina-PlatinaRhodium. Men det finns flera kombinationer. Det fungerar så att när man värmer förbindelsepunkten, uppstår en svag elektrisk spänning som är mätbar och kan användas för temperaturmätning. Ett annat användningsområde är elektriska kylboxar, då har man satt ihop en hel radda termoelement och så kör man in spänning, då blir den ena sidan varm och den andra kall.

4. V
    Medlem · Nivå 6
    Mikrovågsstrålning är en elektromagnetisk vågrörelse som kan indikeras och mätas med lämplig spole och mätinstrument.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Ibland kan man smyga sig fram till berget av diskmaskiner på ÅVC och plocka ut korgar och andra reservdelar. Strängt förbjudet dock!

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 2
    Så sant som du säger är det rätt gjort och ok matrl så håller det. Men idag är det så att det skall vara billigt till konsument och 2-3 led efter tillverkare skall ha hyfsad marginal även kedjor som Elgiganten då går det inte att bygga saker som håller i 20 år. Har själv nyss lämnat en bransch där hållbarhet av maskiner gått från 12-15 år till på drygt 10 år till att vara ekonomiskt försvarbart att laga till ca 6-8år. sedan är det frö kostsamt. Dvs lågt inköpspris=låg kvalitet på material i maskinerna.

7. M
    Medlem Nivå 2
    Lyckades med att få med mig en minikyl till barnens rum från ÄVC

8. M
    Medlem Nivå 2
    Det används i minikylar , hur är dess energi effektivitet i jämförelse med de med gas? Tack för kalr görandet om "klixon" visste i princip hur e fungerar men hade sedan lönge glömt den riktiga benämningen iom vi tekniker kallar det slentrianmässigt för klixon inom min bransch. Vilket är dem korrekta benämningen på Klixon? För mig är termostater de som har en bulb med vätska som sedan expanderar av värmen och påverkar en elektromekanik krets som antingen bryter eller sluter kretsen.

9. V
    Medlem · Nivå 6
    Effektiviteten vid termoelektrisk kylning är dålig, bara några ynka procent. Termostater av "klixontyp" har en liten "bimetallplåt" i sig, alltså egentligen två olika plåtar av olika metaller med olika längdutvidgningskoefficient som böjer sig vid uppvärmning och sluter en kontakt.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Mammas dammsugare var trasig en gång. Den gick i några minuter och sedan stannade den. Stängde man av och väntade en stund så startade den igen. Den var försedd med en möjlighet att reglera varvtalet, och det var denna reglering som inte ville vara med. Än idag kan jag inte förstå poängen med effektreglering av en dammsugare. Jag använder aldrig annat än full effekt. När det lilla kretskortet med triacreglering plockades bort och kopplades förbi så fungerade dammsugaren igen. Fast utan möjlighet att reglera effekten.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Några ynka procent är vid elgenerering.

De vi har på jobbet kyler 239W med 336W, förvisso med 0dT, vid 20dT blir det 50-60% av kyleffekten.

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Vad är det för tillämpning ni har på ditt jobb?

0,6*239/336 = 0,43. Jag vet inte vad köldfaktorn brukar vara för kylskåp. Men för större värmepumpar är det väl sällan de har så dålig köldfaktor som 2?

13. 5
    Husspekulant · Nivå 9
    Du har naturligtvis helt rätt, termokontakt skulle det stå.
    Termoelement används överallt på mitt förra jobb där processen är rätt temperaturkritisk.
    Dels fast installerade instrument för styrning och även handburna för kontroll.

14. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Peltierelement är väl den korrekta benämningen som inte kan förväxlas med något annat?

15. V
    Medlem · Nivå 6
    Alldeles riktigt!

• Laddar…