Har köpt en vedspis som är 116 år gammal som ska renoveras och installeras för minst 100 års tjänst till
 
  • Gilla
Finnpucko och 8 till
  • Laddar…
Dagens insats var att plocka isär och rengöra ett fynd från i höstas (kanske till och med i somras?) som har legat till sig i en kasse under lite annat skrot.
En kaffemaskin.
Svärmor har en liknande sedan några år så jag tänkte att det var en grej som jag kunde tänka mig att ha i snickarboden insåg jag när jag snubblade över den på en secondhand för blygsamma 125:-!
Nu när jag plockat isär och rengör den så inser jag varför den var inlämnad...
En T-koppling hade gått sönder så vatten kom inte fram till de ställen som behövde vatten. Men då den hade spruckit längs med så tog jag lite ståltråd och superlim och drog ihop halvorna igen och monterade allt som det är tänkt. Nu ska jag bara göra rent mekanismen också innan jag sätter ihop allt och testar om det blivit en fungerande kaffemaskin av det hela till slut. Återkommer när jag har ett resultat.
Reparerad T-koppling med ståltråd och superlim i en demonterad kaffemaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad kaffemaskin på en arbetsbänk med synliga interna komponenter och kaffesump runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Hmm. Efter en bit mat då testade jag maskinen. Varmt vatten kom igenom. Dock kissade den på sig när jag testade att brygga kaffe. Så antingen fungerade lagningen en gång eller så behöver jag plocka isär den i ännu mindre bitar och inspektera slangarna och göra rent filtrets insida också. Jag som hoppades slippa det. Men klockan är ju bara fyra...

Uppdatering 1
Hittade en massa vatten och hittade en dålig koppling på slangen från vattenpumpen in i vattenkokaren. Försöker få tätt och ska prova igen om jag är nöjd. Ska kolla om det finns fler kopplingar också...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Succé!
Typ i alla fall. Jag tycker att det är lite mer vatten i tråget än vad som är normalt. Får se hur det blir efter att ha kört rengöringsprogrammet som tar 40 minuter... Tänker inte smaka på kaffet innan jag har gjort det två-tre gånger.
Men nu är jag hoppfull inför framtida kaffestunder igen!
Siemens kaffemaskin i arbetsmiljö med ett glas kaffe under utkastet, droppbricka med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är om jag ska måla den till att passa de grå/gröna (Festool) eller de blå/röda (Bosch) verktygen.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Klart du ska måla den och klä den med matchande dekaler. (y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Och jag gjorde precis tvärtom nyligen när jag tittade på en gammal Mamiya kamera. Den var trög i alla reglage så det skulle krävas en totalservice.
Jag läste på Internet:".. den sämsta kameran som någonsin har byggts...", och "... instämmer!". Värdet på fina exemplar beräknades till 10-30 $. Då landade den i metallbingen.
 
lagade en kaffebryggare för en tid sen. var nån sprucken slang som var boven, och tydligen ett vanligt fel på just den modellen så jag visste vad jag skulle beställa hem för delar redan innan jag hade skruvat isär den.

har fortfarande problem med att kaffet ibland vill rinna in kannans plasthandtag och sen vidare droppa ner på köksbänken men löser det genom att låta bryggaren stå på en bricka.

sen försöker jag alltid använda både mobiltelefoner och datorer långt efter deras designade förbrukningsdatum. ska jag skaffa ny telefon är det ju för att JAG vill det, inte för att nån annan bestämt att jag ska göra det...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag gjorde precis tvärtom nyligen när jag tittade på en gammal Mamiya kamera. Den var trög i alla reglage så det skulle krävas en totalservice.
Jag läste på Internet:".. den sämsta kameran som någonsin har byggts...", och "... instämmer!". Värdet på fina exemplar beräknades till 10-30 $. Då landade den i metallbingen.
Vilken Mamiya är det som var så dålig ??
 
hsd
Hade för mig att mamaya var bra, i alla fall top of the line en gång i tiden....ganska länge sedan
 
F
Skulle värma en pizza och jordfelsbrytaren löste ut. Återställde brytaren och strömmen återkom, men pizzan var fortfarande kall!
Varmluftselementet var kallt.
Mätte resistansen i elementet från baksidan av spisen och konstaterade avbrott.
Reservdel lokaliserades via serienumret och Electrolux webshop. Efter 20 minuters pillande sitter det nya elementet på plats och ugnen är varm igen.
Spisen klarar sig några år till!
Baksidan av en ugn med nyinstallerat varmluftselement, gamla avbrutet element synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pizzan värmdes med hjälp av övervärmen, som fortfarande fungerade...
 
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en likadan ugn som vi har. Jag har för mig att jag skrivit i den här tråden om att jag bytte fläktmotorn (det finns ju ingen funktion för att söka i trådar tyvärr), vilket är en väldigt enkel manöver. Fint att veta att värmeelementet går att byta om även det skulle ge upp! (y)
 
VidarH VidarH skrev:
Succé!
Typ i alla fall. Jag tycker att det är lite mer vatten i tråget än vad som är normalt. Får se hur det blir efter att ha kört rengöringsprogrammet som tar 40 minuter... Tänker inte smaka på kaffet innan jag har gjort det två-tre gånger.
Men nu är jag hoppfull inför framtida kaffestunder igen!


VidarH VidarH skrev:
Succé!
Typ i alla fall. Jag tycker att det är lite mer vatten i tråget än vad som är normalt. Får se hur det blir efter att ha kört rengöringsprogrammet som tar 40 minuter... Tänker inte smaka på kaffet innan jag har gjort det två-tre gånger.
Men nu är jag hoppfull inför framtida kaffestunder igen!
[bild]
Frågan är om jag ska måla den till att passa de grå/gröna (Festool) eller de blå/röda (Bosch) verktygen.
Jag har tidigare haft en likadan maskin med liknande fel (läckage i kopplingar) det gick att köpa kopplingarna som reservdelar för humana kostnader.
 
Funderar på något liknande med vår ugn, men har inte fått ändan ur vagnen än...
 
hsd hsd skrev:
Hade för mig att mamaya var bra, i alla fall top of the line en gång i tiden....ganska länge sedan
Mmm. Minnen av alla reklamkampanjer jag fotograferat med min Mamiya RZ67. (Bilden är från nätet.)
Mamiya RZ67 professionell mellanformatskamera monterad på ett stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Rött plåster över bilden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.