Alfredo Alfredo skrev:
Åjo, var nyss ute och gick på en isgata så nog vet jag hur den fungerar. 😢
OK, ingen kan förklara hur den fungerar som den gör...om vi nu ska märka ord.
 
P Paxman skrev:
Jag håller på med ett riktigt bra exempel på Pryl-HLR. En polare har en älskad JBL Xtreme portabel högtalare (typ torped) som dog totalt för ett bra tag sedan. Ingen reaktion på någon av knapparna, ingen laddindikator...ingenting. Dessa högtalare är "high end" och mycket välbyggda, och kostar därefter.

Polaren har inte tålamod för elektronik, så jag sa att jag kunde kika på den. Igår lyckades jag få isär den...den är otroligt välbyggd och vattentät, så det var inte helt enkelt. Efter inspektion såg jag en komponent som var uppenbart skadad. Min kunskap i elektronik är begränsad, men jag kunde via de siffror som fanns kvar på den identifiera den som en mosfet, vilket ju kan stämma rätt bra med att högtalaren inte fungerar alls. En ny sådan ska ordnas och sättas på plats, så håller vi tummarna att högtalaren hoppar igång. Dock finns ju risken att även den nya exploderar...något måste ju ha orsakat haveriet av den gamla, men det är värt under hundringen att testa.

Sen återstår att få ihop högtalaren igen, vilket kommer kräva ganska mycket. 😆

Återkommer med bilder och resultat av operationen! 👍
Gick det inte att få igång den alls?

Min var så, om man höll i handtaget och lyfte den över huvudet och skakade samtidigt som man tryckte på om knappen så gick den igång.
Uppdaterade firmware via mobilen och efter det har den funkat som den ska.

Nu har du ju rivit isär redan så lite sent 🙂
 
B breakman skrev:
Går ju lägga en tjuga på ny kontakt också ;)
[länk]
Absolut. Men så hade jag inte fått igång den på kvällen när jag behövde den…
Å andra sidan har den glappat länge så det argumentet är kanske lite tandlöst😂😂
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Gick det inte att få igång den alls?

Min var så, om man höll i handtaget och lyfte den över huvudet och skakade samtidigt som man tryckte på om knappen så gick den igång.
Uppdaterade firmware via mobilen och efter det har den funkat som den ska.

Nu har du ju rivit isär redan så lite sent 🙂
Stendöd...och med tanke på att mosfet:en ser ut som att den råkat ut för en mindre explosion så är det inte så konstigt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Absolut. Men så hade jag inte fått igång den på kvällen när jag behövde den…
Å andra sidan har den glappat länge så det argumentet är kanske lite tandlöst😂😂
Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Detta tycker jag är ett av de främsta argumenten för att ha massa bra att ha grejer. Det är ju oftast precis man behöver den som man prioriterar om tiden tillräckligt för att fixa den. Är det då sen kväll så skulle det ju vissa projekt vara omöjliga utan egna delar. Och går det att få tag på i butik direkt, så måste man ändå lägga tiden på att åka dit. Men att laga delen som du gjorde, är ju ur flera perspektiv ännu bättre än att byta ut delen.
Det handlar ju oxå om att försöka själv och lära sig i processen.😊
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Det är just när man kastat något vid garage-rensningen som man upptäcker att man behöver det. Så om man bara behåller allt "bra att ha" så kommer det inte att behövas...
Mmmm
Borde passa in på Murphys lag
 
Lite panikpyssel på nyårsafton... Lyckades få igång brännaren igen så nyår kunde firas som sig bör!
Verktyg och en elektronisk krets på en kartong framför en brännare, omgivna av skruvdragare och lödkolv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Lite panikpyssel på nyårsafton... Lyckades få igång brännaren igen så nyår kunde firas som sig bör!
[bild]
Härligt! Vad var problemet?
 
S SCB skrev:
Härligt! Vad var problemet?
Dålig förbränning pga att fläkten gick inte som den skulle, ett känt problem där en konding lägger av. Andra gången jag byter på 20 år, det är nästan att räkna som en förbrukningsartikel 🙄.
Mer info finns här för den som är intresserad https://pellets.info/viewtopic.php?t=19709
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hjälpte svågern med sin torktumlare
Bosch serie 6
Med självrengörande kondensor
Torkar inte
bara att dela och göra rent har gjort det två gånger på min
Vet att man kan skära ut service luckan och skölja den det hållet men när det har gått så långt att en torkning tar 12 timmar då känns det bättre att dela och göra riktigt rent
 
  • Inre delar av en Bosch Serie 6 torktumlare med självrengörande kondensor, demonterade för rengöring på ett kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person arbetar med isärplockad Bosch Serie 6 torktumlare, verktyg och skräp synliga, för rengöring av kondensorn i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NICHOLAS J och 7 till
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Hjälpte svågern med sin torktumlare
Bosch serie 6
Med självrengörande kondensor
Torkar inte
bara att dela och göra rent har gjort det två gånger på min
Vet att man kan skära ut service luckan och skölja den det hållet men när det har gått så långt att en torkning tar 12 timmar då känns det bättre att dela och göra riktigt rent
Jag tycker det är en dålig konstruktion, som kräver ett så stort ingrepp.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Kan hålla med dig
 
Immobil Immobil skrev:
Jag tycker det är en dålig konstruktion, som kräver ett så stort ingrepp.
Nej den är perfekt designad.
Garanti täcker inte det.
Kunden köper en ny i förtid istället för att fixa.
Helt enligt planen "planerat åldrande"

Skrämmande
 
  • Arg
  • Älska
Immobil och 1 till
  • Laddar…
F
Den 25 år gamla jackan som fortfarande används till skidåkning hade en tråkig defekt: blixtlåset stannade inte kvar i uppdraget läge, och kallras uppstod. Berodde på utsliten dragkläpp (eller vad delen man drar i heter…), där stoppklacken hade tappat fjädern. Jag var klart osugen på att byta hela blixtlåset men lösa dragkläppar är inte så enkelt att hitta. Köpte kortast möjliga blixtlås av samma tillverkare och storlek och använde som reservdel.
Knips, knips på övre stoppklacken och sen gick det fint att byta ut dragkläppen. Närbild på en svart dragkläpp på en röd jackas blixtlås, beskriver reparation av utsliten dragkläpp genom att byta kläpp utan att byta hela blixtlåset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SCB och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.