64 762 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Varifrån har du fått det??? Dom som ev skulle ha nått emot det är väl EAs medlemmar som kan bli utsatt för större konkurrens. SEF medlemmar får ju bara fler möjliga företag att jobba för. Hoppas ni ser att jag skriver "kan" för jag tror att ökningen av företag/nya behöriga kommer att vara ytterst marginell. Redan i dag är den branschen ett av dom företagstätaste per "arbetare". Det är inte behörigheten som är det stora hindret för att starta och driva ett elföretag det fixar dom allra flesta, svårigheten är att kunna klara att driva företaget.
Var det möjligheten för elektriker att få behörighet som dom var emot? eller var det nått annat som att tex flytta över ansvarsbiten. Jag har precis en känsla av att det var det som dom var emot. Men inget av dom fantasier, om hur det skulle bli, som folk hade innan förslaget kom verkar ju bli av. I alla fall inte under överskådlig tid.
När ett fackförbund börjar motsatta sig att dess medlemmar skall få högre kompetens är det dags att fundera på vad som ligger bakom.
Uppenbarligen är inte SEF intresserade av implikation Högre kompetens > Högre lön för medlemmarna, utan bekymrar sig mer för hur de själva som förbund skulle drabbas av Enskild behörighet > Fler egna företagare > Färre medlemmar.
Eller är det så att elektriker i allmänhet avråder sina barn från att utbilda sig med motiveringen att de då skulle få för ansvarsfulla jobb? :x
Uppenbarligen är inte SEF intresserade av implikation Högre kompetens > Högre lön för medlemmarna, utan bekymrar sig mer för hur de själva som förbund skulle drabbas av Enskild behörighet > Fler egna företagare > Färre medlemmar.
Eller är det så att elektriker i allmänhet avråder sina barn från att utbilda sig med motiveringen att de då skulle få för ansvarsfulla jobb? :x
Och jag tolkar "motståndet" till först pratar vi pengar sedan pratar vi utökat ansvar, precis som när det var frågan om att dom skulle skriva på egenkontrolls papperna. Motståndet var kompakt tills den ekonomiska biten var löst. Dom som skrev på protokollen utan ekonomisk kompensation var endast dom som valt att stå utanför facket.
Så jag är helt säker på att du tolkar motståndet fel mycke_nu.
Så jag är helt säker på att du tolkar motståndet fel mycke_nu.
En fundering, Vad ska ni hempulare med behörighet till?
Är det för att kopla el i er egen bostad, eller ska ni runt och "hjälpa" kompisar?
tänk på att den privata drulleförsäkringen inte gäller om ni hjälper andra med tex el, då ser försäkringsbolaget med all säkerhet att ni bedrivit yrkesmässig verksamhet.
Jag har läst och innehar behörighet AB, jag har den inte för nöjesskull.
Arbetar i yrket och använder kunskaperna i jobbet, det är aldrig fel att vara intresserad och kunnig innom det man arbetar med, så är det i det syftet ni vill ha behörighet så ser jag possitivt på det.
Har läst i tidigare inlägg, där ni skriver och funderar om det behövs praktik eller ej?
Skulle ni vilje flyga med en pilot som bara läst teori???
Behörighet utan praktik???
Hur ska man då veta hur man installerar praktiskt, dvs. fäster materiel på olika underlag, väljer mellan olika materiel i olika miljöer, vilka verktyg som används, hur man praktiskt provar en anläggning att den är säker.
Personligen tycker jag en anläggning inte bara ska vara säker, den ska vara snyggt utförd också!
Jag hade jobbat i sex år som installations & industrielektriker innan jag började läsa behörigheten.
En sak är säker jag lärde mej mer på arbetet än i skolbänken! Det var väl därför det var ganska lätt att läsa in teorin för behörigheten, när man jobbat med elektrikeryrket praktiskt och den vägen lärt sej en hel del av teorin.
Och slutligen egen behörighet = stort ansvar. Och det är rättvist, man ska kunna stå för det man gör.
Är det för att kopla el i er egen bostad, eller ska ni runt och "hjälpa" kompisar?
tänk på att den privata drulleförsäkringen inte gäller om ni hjälper andra med tex el, då ser försäkringsbolaget med all säkerhet att ni bedrivit yrkesmässig verksamhet.
Jag har läst och innehar behörighet AB, jag har den inte för nöjesskull.
Arbetar i yrket och använder kunskaperna i jobbet, det är aldrig fel att vara intresserad och kunnig innom det man arbetar med, så är det i det syftet ni vill ha behörighet så ser jag possitivt på det.
Har läst i tidigare inlägg, där ni skriver och funderar om det behövs praktik eller ej?
Skulle ni vilje flyga med en pilot som bara läst teori???
Behörighet utan praktik???
Hur ska man då veta hur man installerar praktiskt, dvs. fäster materiel på olika underlag, väljer mellan olika materiel i olika miljöer, vilka verktyg som används, hur man praktiskt provar en anläggning att den är säker.
Personligen tycker jag en anläggning inte bara ska vara säker, den ska vara snyggt utförd också!
Jag hade jobbat i sex år som installations & industrielektriker innan jag började läsa behörigheten.
En sak är säker jag lärde mej mer på arbetet än i skolbänken! Det var väl därför det var ganska lätt att läsa in teorin för behörigheten, när man jobbat med elektrikeryrket praktiskt och den vägen lärt sej en hel del av teorin.
Och slutligen egen behörighet = stort ansvar. Och det är rättvist, man ska kunna stå för det man gör.
Först och främst vill jag gratulera till att du blev uttagen, klarade provet och har fått din ABL-behörighet.voodoo skrev:
Jag är också ganska nyfiken på provet som sådant.
Bl.a. undrar jag lite över om det t.o.m var så svårt att väldigt många med behörighet i dagsläget inte skulle klara det, och egentligen borde få indragen behörighet ...!?
Så om du vill och kan så får du gärna skriva lite om frågorna och de praktiska proven.
Vad tyckte du var svårast?
osv ...
Ja det är en bra anledning, men då får du även göra resten av installationen när du fixat behörighetenMikael_L skrev:
Jag ser det lite som om man behöver köra hem några lass matjord eller grus, så går men och tar ett c-körkort.
Det är väl som med all utbildning, låt någon som tagit tex. ett körkort för x antal årsedan , skriva teorin idag och göra en uppkörning.Mikael_L skrev:Först och främst vill jag gratulera till att du blev uttagen, klarade provet och har fått din ABL-behörighet.![]()
Jag är också ganska nyfiken på provet som sådant.
Bl.a. undrar jag lite över om det t.o.m var så svårt att väldigt många med behörighet i dagsläget inte skulle klara det, och egentligen borde få indragen behörighet ...!?
Så om du vill och kan så får du gärna skriva lite om frågorna och de praktiska proven.
Vad tyckte du var svårast?
osv ...
en del klarar det, en del klarar det inte, så är det bara.
den som är intresserad håller sej uppdaterad, den som inte bryr sej kan få det svårare.