Jag skulle tro/hoppas att man i framtiden reducerar provet till en eller två dagar. Det finns ju ingen anledning att testa på allt, stickprov fungerar ju bra i alla andra sammanhang.

Och jag tycker det är utmärkt att provet är omfattande och inte ger folk en genväg till ABL. Det kanske är så att det kräver lite mer än vad många tror, och det är nog även så att en del av dom som har behörighet inte borde få ha kvar sin behörighet. Jag tror att man kanske skulle få göra ett "kontrollprov" med vissa års mellanrum för att sålla agnarna från vetet.
Om man sedan skulle införa nån light version är väl en annan fråga.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi är nog alla för att provet skall säkerställa kvalité, men det får inte heller bli så dyrt att vanliga dödliga inte har råd.

Det är inte svårt att föreställa sig vad en privat organisation skulle ta betalt för ett fyra dagars prov, med provledare, lokaler och materiel. Runt 20 000 kr skulle jag tippa, och till det kommer förlorad arbetstid under närmare en vecka.

Det är väl inte mer än vad ett kökort för bil kostar i dag och det är ju betydligt mindre komplext ;)

Lite förvånande att endast 5 av 22 klarade provet. Det var den teoretiska delen de flest kuggades på, men inte regler i allmänhet utan teorikunskapen inom elinstallation, industri och maskiner. Kan dessa ha handlat om tillämpning av reglerna tro?

Det var mycket beräkningar inom de andra områdena, där det krävs en annan förståelse och lite räknevana än för å plugga föreskrifter?

elmont skrev:
Det är väl inte mer än vad ett kökort för bil kostar i dag och det är ju betydligt mindre komplext ;)
Det är ju inte hela utbildningen vi talar om, utan bara provet. Ett körkortsprov kostar ett par tusenlappar.

Nu kan man ju hoppas att det blir överkomligt i slutändan, men jag har en känsla av att privata aktörer kommer att se sin chans här.

Bo.Siltberg skrev:
Lite förvånande att endast 5 av 22 klarade provet. Det var den teoretiska delen de flest kuggades på, men inte regler i allmänhet utan teorikunskapen inom elinstallation, industri och maskiner. Kan dessa ha handlat om tillämpning av reglerna tro?
De svåraste proven man skrivit är ju de där man inte kunnat kolla gamla prov för att se vilken typ av kunskapsfrågor som kommer.

Som extremfall minns jag mitt körkortsprov.
Man pluggade frågepärmarna på trafikskolan tills man visste svarsalternativen direkt man såg den till frågan hörande, bilden. Överinlärning tror jag var vad man eftersträvade...

Så, beroende på det stora området lär det vara lätt hänt att bedömningsnivåerna behöver svänga in sig mot vad man faktisk, via stickprov, kontrollerar.

Det viktigaste med all teknisk utbildning är, i min mening, att lära sig när man inte vet och hur man skall ta reda på svaren (google, ring en vän, praktiska försök, exjobbare, forskningsprojekt, vad som är lämpligast).
Tyvärr verkar det som att det är det som är absolut svårast att överföra. Fel person med fel inställning är alltid en olycka...

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Igår damp ett (rekommenderat) brev ner, pris 2000kr! Snabba var de också, eshv.

• Gilla
Norrlandskusten och 5 till
  • Laddar…
Grattis! :thumbup:

peternicklas
Detta med behörighet börjar jag att ifrågasätta kraftigt. När en person på 80 år får förlängt sin behörighet utan några som helst frågor så börjar man undra hur seriöst systemet är. Han fick dessutom förlängt i 10 år.

Oavsett ålder har han troligen en betydande "kunskapsbank", betydligt större än dom allra flesta. Och är han olämplig får man hoppas att omgivningen behandlar honom som man brukar behandla äldre som har körkort.

elmont skrev:
Och är han olämplig får man hoppas att omgivningen behandlar honom som man brukar behandla äldre som har körkort.
Man låter dem köra bil?

peternicklas
elmont skrev:
Oavsett ålder har han troligen en betydande "kunskapsbank", betydligt större än dom allra flesta. Och är han olämplig får man hoppas att omgivningen behandlar honom som man brukar behandla äldre som har körkort.
Han har inte varit ute och installerat på över 20 år...

peternicklas
Nyfniken skrev:
Man låter dem köra bil?
Ja, lika illa det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.