Mikael_L
-MH- skrev:
Vad kännetecknar då en "yrkesman"? Några formella krav?
I lagboken - Nej.

Att sen olika aktörer inom branschen, såsom facket och eio osv försöker införa hemkokta regler förändrar inte att det egentliga lagkravet inte innebär några som helst formella krav.

Och skillnaden mellan förra behörighetsföreskriften och nuvarande är att kravet på att "yrkesmannen" ska ha anställning i samma bolag har tagits bort.
En förändring jag förövrigt länge förordat borde ske.

Mikael_L skrev:
I lagboken - Nej.
Precis. Det är det spännande. "Yrkesmannen" i det här fallet definieras närmast cirkulärt som den som står under elinstallatörens uppsikt. Alltså vem-som-helst.

Nyfniken skrev:
Tummetott? Vad är det?!
Det är ett uttryck som kommer ifrån den gamla Svenska folksagan om mäster skräddare (googla Mäster skräddare). Eftersom det är en folksaga så är det inte alla versioner som har med tummetotten, men för oss uppväxta på tidigt sjuttiotal så är den en självklarhet.

Får dagens barn inte lära sig den? Är det ett tecken på begynnande medelålder att man förstår den här referensen? :( (;))

Redigerat:
Mikael_L
Jag själv är nog mest bekant med Tage Danielssons travesti, kanske mest då för att jag har boken "sagor för barn över 18 år". :)

http://hot.ee/agapalun/tagepedia.html#mdde

Sen insåg jag alldeles försent att jag råkade kalla nyfnikens tumme för tummetott, då det som redan nämnts ett par ggr att det är lite tyg att sätta över tummen.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ett uttryck som kommer ifrån den gamla Svenska folksagan om mäster skräddare (googla Mäster skräddare). Eftersom det är en folksaga så är det inte alla versioner som har med tummetotten, men för oss uppväxta på tidigt sjuttiotal så är den en självklarhet.
Jag kände också igen den. Är jag gammal? :wow:

Nu blir jag lite tjatig, men vad betyder då tummetott i det här fallet?

Att man ska göra något som skjuts upp och skjuts upp och när man väl kommer till skott så blir det (nästan) ingenting?

Mikael_L
Nyfniken skrev:
Nu blir jag lite tjatig, men vad betyder då tummetott i det här fallet?

Att man ska göra något som skjuts upp och skjuts upp och när man väl kommer till skott så blir det (nästan) ingenting?
Ja, det känns väl rätt bra sammanfattat - både för sagan och behörighetsföreskrifterna ... ;)

Men elsäkerhetsverket har det ju inte lätt. Deras främsta "samarbetspartners" är ju inte så lätta att göra alla glada.
EU, eio, SEF och riksdagen drar väl alla åt helt olika håll.
Så för att inte förarga någon alltför mycket så är det bäst att det blir en "tummetott". :)

Mikael_L
Ja igår skulle alltså utvärderingen om provverksamheten varit klar och presenterats:
elsak-provverksamhet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Provverksamhet/

Men kanske inte helt oväntat så finns det ingen rapport att läsa, än ... :|

Det finns f.ö. en förstudie i PDF inför detta, jag vet inte om den varit upp i tråden, skickar en länk för säkerhets skull. ;)
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...uppdrag/Förstudie om prov slutlig version.pdf

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Intressant, tack för infon Mikael_L

Häftigt långt prov, fyra dagar.

Jämför tex med körkortsprov som klaras av på ca 10% av den tiden.

Fyra dagar... å fy... jag tänkte ju här någonstans att jag hade chans att damma av den gamla elektrikerutbildningen och bli behörig men då inser jag att det skulle krävas att damma av alla böcker också. Eller, ja, köpa ny antar jag eftersom utbildningen är över 20 år gammal... :o

ullberg
voodoo skrev:
Rapporten finns, inte så lätt att hitta dock, [länk]
Jag var för övrigt med i deras provverksamhet, en av de rätt få som klarade det :)
Roligt att höra! I rapporten står det något i stil med att dessa fem borde rekommenderas att få ABL, vad betyder det? Kommer du (ni) få ABL?

ullberg skrev:
Roligt att höra! I rapporten står det något i stil med att dessa fem borde rekommenderas att få ABL, vad betyder det? Kommer du (ni) få ABL?
Man får det inte automatiskt, man får ansöka om det. Men ja, det får man väl hoppas om man först blir uttagen sökande, lägger 4 dagar på ett omfattande prov, samt en månad innan för att friska upp minnet.. och sedan klarar provet med råge..

I mitt fall kan jag inte styrka praktik som sig bör, då jag dels jobbar med väldigt udda saker, dels har det aldrig varit tal om att dokumentera vad jag gjort (Därför var detta min enda möjlighet). Så vi får se, jag ska ansöka, men jag har en liten känsla av att provet var förgäves och att de kommer bedöma precis enligt tidigare (Utan att veta). Jag lägger inga värderingar i detta då jag inte följt debatten i övrigt.

Jag ser det som ett inlärningstillfälle med chans att kanske få en egen behörighet! Men det är ju så att man klarar inte deras 4-dagarsprov om man inte har koll..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.