64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Ja OK. Då förstår jag.Dodger skrev:
Men jag förstod först inte varför du bara nämnde standarden, då det är så otroligt mycket annat som antagligen ska till.
Själv skulle jag säga att om man tar gymnasiets läroböcker, t.ex. de klassiska:
Eller något motsvarande, och hoppar över det man redan kan.
Så når man ungefär BB1, som teoretisk kunskap.
Sen komplettera den med någon elkraftsteknisk kurs på högskoleingenjörsnivå, typ denna:
http://www.du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/Kursplan/?kod=ET1004
Och så hänga på eldelen här på forumet i några år för att läsa allt som skrivs om lagar, standarder och annat regulatoriskt samt få här få grepp om diverse saker som dimensionering, utlösningsvillkor, regelverk och annat.
Och slutligen använda SS 436 40 00 som uppslagsverk för att finna svaren på de saker som man känner på sig ryggradsmässigt att det måste finnas lite regler om.
Ja då borde man ha en hygglig chans att klara ett AB-prov på den teoretiska delen i alla fall.
Och det finns ju som distanskurs här:Mikael_L skrev:
http://www.du.se/sv/Utbildning/Kurser-A-O/Kursplan/?kod=ET1013
Antagligen gratis förutom böcker och den egna tiden.
Om du med "elektrikerna" menar yrkesmännen utan egen behörig så är det helt korrekt uppfattat att vitsen är att de skall få "större" ansvar. Eller mer exakt; De har tidigare inte haft något som helst ansvar gentemot Elsäkerhetsverket eller behörighetslagstiftningen. Istället har det funnits ett oklart rättsläge där det i praktiken varit helt omöjligt att avgöra vem som skall hållas ansvarig; Den behörige installatören som har delegerat ansvaret eller den obehörige yrkesmannen som gjort fel. Dessutom med komplikationen att yrkesmannen inte har någon behörighet som går att dra in och att de oftast inte är rimligt att dra in den behörige montörens behörighet för fel någon annan begått. Med en personlig behörighet försvinner hela den problematiken. Varje enskild elektriker kan nu varnas och i allvarliga fall bli av med sin behörighet. Precis som läkare kan bli av med sin läkarlegitimation och bilister med sitt körkort. Jag förstår mycket väl att många elektriker (yrkesmän) hellre har kvar det gamla systemet där man slipper detta ansvar. Dock är den nationella elsäkerheten betydligt viktigare och ett system som gör det enklare att rensa ut olämpliga elektriker från kåren är något bra.elmont skrev:
Sedan försöker SEF med flera få det att låta som att förändringen även innebär ett större ansvar för olika uppgifter för den enskilde inom branschen. Detta förstår jag inte alls. En behörig installatör som idag sitter på kontor och har arbetsledande uppgifter kommer även i fortsättningen att göra det. Med samma ansvar och skyldigheter som tidigare. En elektriker som går på golvet idag kommer även i fortsättningen att göra det. Med samma ansvar och skyldigheter som tidigare. Sett från företagets perspektiv förändras ingenting. Alla anställda har en tjänst med specifika uppgifter och krav. Enda skillnaden är att nu blir det enklare för Elsäkerhetsverket att agera i de fall de får in en anmälan.
Men det här är en diskussion ligger väldigt långt från forumets syfte så låt oss inte dra den i långbänk. Vi får helt enkelt vänta några år och se hur det utvecklar sig.
En behörig installatör.elmont skrev:
Redigerat:
Det som blir lite "spännande" är väl hur ansvaret kommer att fördelas och ersättas rent ekonomiskt när ändringen kommer.
Det blir ju lite andra roller för alla. I dag ligger ju ansvaret hos företagsledning och den behörige, vilket ansvar kommer arbetsledning (ofta tjänstemän underställda företagsledningen som övergripande leder olika projekt) att få, vilket ansvar får den ledande montören ( den som i dag oftast gör kontrollerna och leder arbetslagets, och för det får en viss ekonomisk ersättning) och sist elektrikern som är längst ner på kedjan.
Det gäller naturligtvis hos alla utom småföretagen, men för majoriteten av elektriker.
Skulle jag som elektriker "påtvingas" ett större ansvar skulle jag tveklöst även kräva högre lön, vilket som följd får en högre kostnad för kunden.
Dom som inte vill ta det större ansvaret kommer med stor sannolikhet att söka sig till andra arbetsuppgifter typ fastighetsskötsel, servicejobb mm. Elektriker brukar inte ha så svårt att få jobb inom närliggande områden pga sin relativt mångsidiga utbildning/yrkesroll.
Ett tydligt tecken på att dom har det relativt lätt på arbetsmarknaden är det låga antal av arbetslösa elektriker, blir dom arbetslösa byter dom helt enkelt arbete och det i mycket högre grad än genomsnittet.
Eftersom allt det här på intet vis kommer att beröra mig personligen är det lite spännande att sitta på läktaren och se om man verkligen har tänkt igenom alla "konsekvenser", vilket jag betvivlar, för det är väl som oftast en ren "tjänstemanna produkt" med dålig förankring i verkligheten.
Det blir ju lite andra roller för alla. I dag ligger ju ansvaret hos företagsledning och den behörige, vilket ansvar kommer arbetsledning (ofta tjänstemän underställda företagsledningen som övergripande leder olika projekt) att få, vilket ansvar får den ledande montören ( den som i dag oftast gör kontrollerna och leder arbetslagets, och för det får en viss ekonomisk ersättning) och sist elektrikern som är längst ner på kedjan.
Det gäller naturligtvis hos alla utom småföretagen, men för majoriteten av elektriker.
Skulle jag som elektriker "påtvingas" ett större ansvar skulle jag tveklöst även kräva högre lön, vilket som följd får en högre kostnad för kunden.
Dom som inte vill ta det större ansvaret kommer med stor sannolikhet att söka sig till andra arbetsuppgifter typ fastighetsskötsel, servicejobb mm. Elektriker brukar inte ha så svårt att få jobb inom närliggande områden pga sin relativt mångsidiga utbildning/yrkesroll.
Ett tydligt tecken på att dom har det relativt lätt på arbetsmarknaden är det låga antal av arbetslösa elektriker, blir dom arbetslösa byter dom helt enkelt arbete och det i mycket högre grad än genomsnittet.
Eftersom allt det här på intet vis kommer att beröra mig personligen är det lite spännande att sitta på läktaren och se om man verkligen har tänkt igenom alla "konsekvenser", vilket jag betvivlar, för det är väl som oftast en ren "tjänstemanna produkt" med dålig förankring i verkligheten.
"Alla konsekvenser" blir aldrig behandlade eller ens identifierade vid alla slags liknande förändringar. Det är en utopi.
Hur det blir får väl tiden utvisa. Både vad det gäller saker vi ser och tänker på just nu, men även effekter som ingen ens tänkt på.
I och med att det brukar bli den "som ställer till det" som döms i domstolarna, inte den behörige installatören som ansvarar för yrkesmannen, så borde ju alla yrkesmän redan i dag ha tagit höjd för det ansvar och den risk för böter och fängelse som dom redan idag tar.
Menar du att yrkesmännen är omedveten om denna risk idag?
Om yrkesmännen i framtiden får högre lön för det ökade ansvar dom tar så borde ju samtidigt de behöriga som har ansvar över en massa yrkesmän idag och de ledande montörerna få gå ner i lön motsvarande det ansvar dom slipper.
"Ansvaret" borde ju vara en exakt lika stor kostnad, vare sig det gäller ett stort ansvar på några få, eller mycket mindre ansvar fördelat på många.
edit:
Men jag är helt överens med själva tanken att om man har/tar ansvar så ska man lönas för det.
Det har jag ingen alls invändning mot.
Hur det blir får väl tiden utvisa. Både vad det gäller saker vi ser och tänker på just nu, men även effekter som ingen ens tänkt på.
I och med att det brukar bli den "som ställer till det" som döms i domstolarna, inte den behörige installatören som ansvarar för yrkesmannen, så borde ju alla yrkesmän redan i dag ha tagit höjd för det ansvar och den risk för böter och fängelse som dom redan idag tar.
Menar du att yrkesmännen är omedveten om denna risk idag?
Om yrkesmännen i framtiden får högre lön för det ökade ansvar dom tar så borde ju samtidigt de behöriga som har ansvar över en massa yrkesmän idag och de ledande montörerna få gå ner i lön motsvarande det ansvar dom slipper.
"Ansvaret" borde ju vara en exakt lika stor kostnad, vare sig det gäller ett stort ansvar på några få, eller mycket mindre ansvar fördelat på många.
edit:
Men jag är helt överens med själva tanken att om man har/tar ansvar så ska man lönas för det.
Det har jag ingen alls invändning mot.
Redigerat:
Jag verkar kunna skriva att det ekonomiska och arbetsorganisatoriska ansvaret inte har med behörighetssystemet att göra hur många gånger som helst. Ändå fortsätter folk konsekvent att blanda ihop dessa. Det enda som ändras är möjligheten till sanktion från Elsäkerhetsverket angående behörigheten (tillståndet att arbeta med el). Allt annat är precis som förut. Fattar inte att det är så svårt att fatta! 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Frågan berör båda delarna så det är nog naturligt att de dras upp. För den enskilde är kanske det arbetsorganisatoriska det mest intressanta vid sidan om frågan hur man får den nya behörigheten. Med egen behörighet får man ett ansvar för den installation man gör, även om den är konstruerad och dimensionerad av en behörig skrivbordsinstallatör. Det vill nog de flesta ska synas på lönespecen.
Att det blir enklare att hitta syndabocken kan så vara, men det är ju först vid en olycka det blir aktuellt så det kan inte vara en viktig fråga för ESV egentligen.
Kanske mer intressant är då det ekonomiska ansvaret om någon installerar en felaktigt dimensionerad anläggning som någon på ett annat företag konstruerat. Men det är en fråga mellan dessa företag.
Att det blir enklare att hitta syndabocken kan så vara, men det är ju först vid en olycka det blir aktuellt så det kan inte vara en viktig fråga för ESV egentligen.
Kanske mer intressant är då det ekonomiska ansvaret om någon installerar en felaktigt dimensionerad anläggning som någon på ett annat företag konstruerat. Men det är en fråga mellan dessa företag.
Har denna kommit upp än?Steamboy skrev:
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...uppdrag/Förstudie om prov slutlig version.pdf
Förövrigt läste jag först nu SEF-länken du bifogade. Sicket BS ...
Att öht skriva "Det blir lätt så att denna arbetskraft kan utföra arbetsuppgifter som de inte har kunskap för som en välutbildad och oftast ECY-certifierad elektriker har."
"ECY-certifierad" betyder bara att man slunkit genom gymnasiet och sen gjort sin lärlingstid.
Det finns dom som är jättebra hantverkare redan då, men det finns också riktiga slashasar.
Och det framhåller man som något bättre än att precis alla har en helt egen behörighet som antingen skaffats på dagens vis med ännu mer och högre teoretisk utbildning samt praktik i flera extra år. Eller att den högre kompetensen har verifierats genom prov.
Elsäkerhetsverkets nya behörighetsföreskrifter:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/Behorighetsforeskrift/ELSAKFS 2013-1.pdf
Börjar gälla jan 2014.
Ja det finns ju även en konsekvensutredning:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Konsekvenutredning.pdf
Och lite annat på denna sida:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nya-behorighetsforeskrifter/
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/Behorighetsforeskrift/ELSAKFS 2013-1.pdf
Börjar gälla jan 2014.
Ja det finns ju även en konsekvensutredning:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Behörighet/Konsekvenutredning.pdf
Och lite annat på denna sida:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nya-behorighetsforeskrifter/
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, det verkar tummetott, men 1 kap §13 är ju spännande:elmont skrev:
"Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en elinstallatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket."
Anledningen är att bemanningsföretag skall bli lagliga antar jag. MEN det verkar ju också som denna paragraf skulle öppna för att man samarbetar med sin elektriker, dvs gör jobbet själv och sedan får det "godkänt". Något som inte ens i teorin varit möjligt idag. Men nu blir det det. Det gör antagligen inte skillnad i praktiken, men nu skulle det iaf gå i teorin.
Vad kännetecknar då en "yrkesman"? Några formella krav?lars_stefan_axelsson skrev: