64 753 läst ·
405 svar
65k läst
405 svar
Prov - ett sätt att bli behörig utan intyg
Jag ser inget problem med att man drar rör eller slang. Speciellt inte om en behörig godkänner det innan.-=fullmoon=- skrev:Är det inte på gång att vi ska införa bla Tysklands Idioti till Elfirmor?
2-3personer är elektiker 10-20 personer får i uppdrag av dessa att dra kabel och montera stegar mm.
dessa 10-20personer är allt ifrån "snickare/murare/rörmockare" etc etc. De tar folk som inte vare sig kan ett skit och säg gör si och så sen kommer du till mig så får du mer uppgifter.
Redan nu så vill de ju införa att vem somhelst ska få montera stegar och dra rör.
Vad blir det sedan?
Ska de få dra kabel med sen? skala upp den med?
Vissa personer är faktiskt riktigt pantade som vill avreglera en bransch som bygger på säkerhet. En bra elektriker utför ett jobb snyggare och snabbare och dessutom Säkert!
OK, det var en grov generalisering, då det finns yrkesmän i hela skalan från nästan oduglig - borde inte ens få bocka ett VP-rör till ruggigt duktiga - som skulle ge de flesta behöriga pisk.elmont skrev:Så ni (tex Mikael_L) menar att alla våra elektriker (yrkesmän) går att jämställa med vem som helst som kommer direkt från gatan??? Jag skulle påstå att en yrkesmans kunskaper ligger ljusår närmare den behöriges kunskaper, än dom kunskaper som den kommer direkt från gatan har i jämförelse med en yrkesman.
MEN, dagens system ger full möjlighet till att en behörig elmontör "ansvarar" för en hel hög hamburgevändare som precis lämnat MC-donalds. Där elmontören helt enkelt tilldelar de uppgifter han tycker passar, kanske montera rör, kabelstegar och dra kabel.
Oj, det lät ju precis som det värdelösa systemet i Tyskland ... :eek:
Jag har under några år arbetat i ett system likt det tyska ( i Australien) och jag dristar mig till att påstå att kunskaps nivån hos elfirmorna generellt är avsevärt högre här hos oss. Dom "grovsingar" man tog in för att göra dom "enkla och tunga skitjobben" hade en förmåga att efter en tid anse att dom var lika duktiga på "riktiga" eljobb och propsade på att få börja koppla osv det var rätt vanligt. Dom fick ju även mindre betalt så det var väl lockande att låta dom "koppla". Här vet jag personligen inte om en elektriker som inte minst har yrkesskola som bakgrund och därmed i alla fall en liten baskunskap.
Ja som jag har förstått det har nu ändå trots allt den teoretiska kunskapsnivån på elyrkesmän ständigt ökat allt vad åren har gått. Så numera är det väl lite småsvårt att finna någon med mindre än gymnasieskolans elprogram eller motsvarande i teoretisk grund.
Och detta har skett utan att lagstiftningen har ändrats.
Så det verkar inte vara det lagstadgade systemet som har drivit på denna goda utveckling. Ur lagbokens perspektiv är det fortfarande OK att låta vem som helst utföra delar eller hela installationen, bara denne är anställd i samma företag som den behörige och den behörige anser denne person ha tillräckliga kunskaper för jobbet ifråga.
Nu kan det vara så att det vi ser är en utveckling till en framtid där alla har en egen behörighet. (Det verkar iaf vara elsäk's tanke).
Och varför inte. Om man nu ändå har blivit så duktig att man faktiskt kan utföra elektrisk koppleriverksamhet på egen hand, med chefens goda minne där han sitter på sitt kontor, så bör man väl kunna få en egen behörighet.
Annars är det som att säga att det här är för svårt för de personer som faktiskt håller på med det.
Och detta har skett utan att lagstiftningen har ändrats.
Så det verkar inte vara det lagstadgade systemet som har drivit på denna goda utveckling. Ur lagbokens perspektiv är det fortfarande OK att låta vem som helst utföra delar eller hela installationen, bara denne är anställd i samma företag som den behörige och den behörige anser denne person ha tillräckliga kunskaper för jobbet ifråga.
Nu kan det vara så att det vi ser är en utveckling till en framtid där alla har en egen behörighet. (Det verkar iaf vara elsäk's tanke).
Och varför inte. Om man nu ändå har blivit så duktig att man faktiskt kan utföra elektrisk koppleriverksamhet på egen hand, med chefens goda minne där han sitter på sitt kontor, så bör man väl kunna få en egen behörighet.
Annars är det som att säga att det här är för svårt för de personer som faktiskt håller på med det.
Här spelar fackets starka maktposition i elbranchen en stor roll. Med sina kollektivavtal, egenpåhittade ECY-certifikat och lärlingsregler ser de till att alla stora elfirmor enbart anställer av facket sanktionerad personal. Dagens skråväsende garanterar på så vis en viss lägstanivå. Det är bra. Vad som däremot inte är bra är att det samtidigt kraftigt hämmar utvecklingen inom branschen. Konsekvensen är att det effektivt hindrar en kunskapsspridning bland andra yrken och omöjliggör att olika typer av elarbeten flyttas över till andra yrkesgrupper. En uppluckring av dagens system skulle därmed innebära slutet för skråväsendet och deras maktbas skulle sakta men säkert försvinna. Jag har skrivit det för och jag skriver det igen; För hundra år sedan var elektricitet ett isolerat specialområde. Idag är allt elektriskt. Det är inte längre rimligt att en enda yrkesgrupp skall ha monopol på elarbeten. Alla yrkesgrupper som kommer i kontakt med elarbeten borde kunna få tillgodogöra sig relevanta kunskaper och färdigheter för att själva utföra dessa.Mikael_L skrev:Så det verkar inte vara det lagstadgade systemet som har drivit på denna goda utveckling. Ur lagbokens perspektiv är det fortfarande OK att låta vem som helst utföra delar eller hela installationen, bara denne är anställd i samma företag som den behörige och den behörige anser denne person ha tillräckliga kunskaper för jobbet ifråga.
Redigerat:
Propaganda ifrån SEF i frågan:
http://sef.se/Portals/0/Avtalat/Avtalat nr 103 Elsäk remiss utskr.pdf
På deras hemsida står sedan i fredags följande text:
Nu är frågan bara; Vart får jag redan på vad proven omfattar och vart anmäller jag mig?
http://sef.se/Portals/0/Avtalat/Avtalat nr 103 Elsäk remiss utskr.pdf
På deras hemsida står sedan i fredags följande text:
Om jag tolkar det rätt så är de nya reglerna numera ett faktum.www.sef.se skrev:Elsäkerhetsverkets dumdristighet
Att skicka ut föreslagna ändringar i lagar och förordningar på remiss innan några beslut tas, är en praxis som är till för att inhämta den information om det aktuella området som beslutsfattande tjänstemän omöjligt kan ha. Att sitta i styrelser och på andra beslutsfattande positioner betyder inte att man har kompetens på alla områden. De flesta som sitter i Elsäkerhetsrådet har till exempel ingen praktisk yrkeserfarenhet inom elbranschen. Det är helt förståeligt och att skicka remiss till kunniga och berörda instanser är ett bra och för samhället tryggt sätt att se till att all relevant kunskap finns med innan besluten fattas.
När det till Elsäkerhetsverket kom krav på en utredning om en eventuell ny elbehörighetslagstiftning skickades deras resultat, som brukligt är, ut på remiss. Ett flertal fackförbund med relation till praktiskt elarbete tillfrågades och alla uttryckte i sina remissvar samma sak – att denna föreslagna lagstiftning skulle bli helt ödesdiger. Trots detta är nu en ny elbehörighetslagstiftning, efter Elsäkerhetsverkets råds godkännande, verklighet.
Klart är att denna nya lagstiftning innebär stora problem för våra yrkesverksamma elektriker. Det blir prov som ska avläggas istället för lärlingstimmar som ska uppfyllas och kostnaden får den enskilde stå för. Att underlätta för bemanningsföretagen, som denna lagstiftning också gör, är heller inget som kan anses bra för Elektrikerförbundets medlemmar. Att ha en säker anställning, en trygg position, är något som anses, om än tyvärr inte självklart, så klart eftertraktat av oss på Elektrikerförbundet och skulle jag tro, av de flesta yrkesverksamma idag.
Förutom att kosta alla elektriker både pengar och trygghet innebär också detta förslag stor risk för en snabbt försämrad elsäkerhet. Det är detta vi främst har påtalat: - Det är inte bara 50 000 elektriker som drabbas utan hela Sveriges befolkning. Elsäkerhetsverket har gått emot alla kunnigas rekommendationer och vi misstänker starkt att de bitit av en bra mycket större bit än de kan tugga. Det enda som vi nu kan göra är att klargöra för våra elektriker och för allmänheten att vi gjort allt vi kunnat för att hindra denna kommande katastrof. De får stå sitt kast, och vi kan bara hoppas att resultatet skadar så få som möjligt.
[bild]
Ronny Wenngren, Elektrikernas förhandlingschef 2013-05-31
Nu är frågan bara; Vart får jag redan på vad proven omfattar och vart anmäller jag mig?
Redigerat:
Det ska bli intressant att se hur elektrikerna (yrkesmännen) kommer att ställa sig i den här frågan. Blir det som när jobben minskar ett "strömavhopp" till andra yrken, eller kommer man att skaffa behörighet. Jag tror inte att så många kommer att stanna kvar som någon typ av "hjälpmontör". Eller kommer "systemet" att vara i fullt bruk först om 40 år då dom flesta i dag verksamma har slutat.
Att installatörerna är för förändringen är det väl knappast nått tvivel om. För företagen har ju mycket att vinna som tex, mindre ansvar, billigare arbetskraft, men för yrkesmännen ser, i alla fall jag, inga direkta fördelar.
Att installatörerna är för förändringen är det väl knappast nått tvivel om. För företagen har ju mycket att vinna som tex, mindre ansvar, billigare arbetskraft, men för yrkesmännen ser, i alla fall jag, inga direkta fördelar.
I alla texter jag läst pratas det om frikostiga övergångsregler så i praktiken kommer det troligtvis inte få några drastiska konsekvenser för redan yrkesaktiva elektriker inom överskådlig framtid.elmont skrev:
Angående ditt första exempel så blandar du, precis som många andra, ihop olika typer av ansvar. Företag har ett ekonomiskt ansvar gentemot sina kunder och uppdragsgivare. Detta ansvar har aldrig haft något med behörighetssystemet att göra och påverkas över huvudet taget inte av den här regeländringen. När det gäller behörighetsansvar har det aldrig haft med företaget att göra utan har varit en fråga mellan varje enskild elmontör och Elsäkerhetsverket. Företagets ansvar är alltså helt oförändrat.elmont skrev:
Företags möjlighet att sparka eller på annat sätt göra sig av med arbetare som åsamkat företaget stor ekonomiska skada ändras inte heller. Det har aldrig haft med behörighetssystemet att göra utan styrs helt av LAS som är gemensam för alla arbeten i Sverige. Så det blir inte otryggare att vara elektriker heller.
Om inte elektrikerna ska få ett större ansvar vart ligger då vitsen med ett nytt system, är det någon ny typ av ansvar som ska komma? Jag förstår inte vem du menar med elmontör är det en elektriker eller en behörig installatör, jag vill bara veta så jag vet vem det handlar om.
Ett tips är att lära dig "Elinstallationsreglerna SS 436 40 00"Steamboy skrev:
Nej, jag tror inte heller att det räcker (det ska inte räcka). Det jag menade var att SS 436 40 00 är en bra grund att stå på innan man går vidare....Mikael_L skrev: