Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske dags att byta rör om du har sådana problem? Med ny plast korrekt lagd så behöver du inte bry dig om du inte har otur med diskmaskinsvanorna. D v s att du sätter in mycket fettig disk där och kör lågtemperaturprogram.
En modern diskmaskin är så miljövänlig (kall och snålspolande) att regelbunden rengöring av både maskin rör är en väldigt sannolik konsekvens.

Men detta i sikän tur håller ju en del rörspolarfirmor sysselsatta, så det skapar väl miljövänlig grön tillväxt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
En modern diskmaskin är så miljövänlig (kall och snålspolande) att regelbunden rengöring av både maskin rör är en väldigt sannolik konsekvens.

Men detta i sikän tur håller ju en del rörspolarfirmor sysselsatta, så det skapar väl miljövänlig grön tillväxt.
Den nya ekonomin.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jättebra, tycker ja. Propplösare/Kaustiksoda/Natriumhydroxid löser varken proppar eller problem. Det flyttas bara nedströms. Hela grejen med propplösare är att bilda tvål av fettrester som sedan åker nedströms till nästa krök. Det stör även processen i reningsverken…och är jäkligt farligt att hantera. Det är inte som med syra att det börjar svida i skinnet. Det löser upp huden utan att du märker det och sedan har man permanenta skador där. Då skall vi inte nämna vad som händer med en droppe lut i ögat. Något som kanske inte informeras när den som skall rensa avloppet på riktigt kommer i kontakt med skiten.
Prova kaustiksoda på en hårpropp i vattenlåset så ser du vad som händer.
Dessutom är tvål vattenlösligt, vilket fett inte är.

Finns flera sätt att få upp koncentrationen. Jag som är otålig lakade ur aska i flera omgångar med ny aska varje gång, silade och pressade askan) men samma lakvatten. Långa gummihandskar och stora skyddsglasögon anbefalles :)

Luten blir bäst av björkaska, eller möjligen något annat hårt lövträslag, men björk är enklast och lätttillgängligast. Barrträ får med sig en massa annat i askan.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Finns mycket farliga kemikalier i vår vardag. Glöm inte att skriva under här!:
[länk]
Jag gissar att de flesta Miljöpartisterna skulle skriva under, diväteoxid låter jättefarligt, förbjud det omedelbart.

• Älska
mikethebik
  • Laddar…
Japp, hydroxylsyra är inte att leka med :D

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur ska man göra när man ska tillverka tvål?
Jag bunkrade.
De problemet får bli senare i framtiden.
Hade hoppats på att de skulle rea ut kokosfett nu efter jul men man kan inte få allt..

Kanske dags att byta rör om du har sådana problem?
Eller äta mer fibrer... 😉

4774
Kanske dags att byta rör om du har sådana problem? Med ny plast korrekt lagd så behöver du inte bry dig om du inte har otur med diskmaskinsvanorna. D v s att du sätter in mycket fettig disk där och kör lågtemperaturprogram.
Nej det beror på en T-koppling på fel ställe under huset som gör att det fastnar rester och som inte påverkar funktionen i något men kräver 2 spolningar per år. Inte mycket tycker jag. Detta problem uppstod när vi anlade nytt avlopp ( ny trekammarbrunn och ny infiltration). När vi hade de gamla betongrören hade vi inte detta problem. Så plast i all ära.....

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Prova kaustiksoda på en hårpropp i vattenlåset så ser du vad som händer.
Dessutom är tvål vattenlösligt, vilket fett inte är.
Det blir bara tvål på ytan. Fettet glider vidare och packas ihop längre ner.

4774 4774 skrev:
Nej det beror på en T-koppling på fel ställe under huset som gör att det fastnar rester och som inte påverkar funktionen i något men kräver 2 spolningar per år. Inte mycket tycker jag. Detta problem uppstod när vi anlade nytt avlopp ( ny trekammarbrunn och ny infiltration). När vi hade de gamla betongrören hade vi inte detta problem. Så plast i all ära.....
2 Spolningar per år i plaströr är helt upp år väggarna.
T rör ska inte påverka heller... Så vidare inte man lagt de ner....

Jag vill ju tro att folk kan hantera propplösare men än en gång inser man att folk inte kan det...

Den som anlade det har verkligen inte den kunskap som krävs isåfall

• Gilla
Currywurst och 1 till
  • Laddar…
4774
A Alexn72 skrev:
2 Spolningar per år i plaströr är helt upp år väggarna.
Trör ska inte påverka heller... Så vidare inte man lagt de ner....

Jag vill ju tro att folk kan hantera propplösare men än en gång inser man att folk inte kan det...

Den som anlade det har verkligen inte den kunskap som krävs isåfall
Nej det vet vi redan. Det kommer ordna sig till våren då det går bättre att gräva och ffra bila upp badrummet.

A Alexn72 skrev:
Jag vill ju tro att folk kan hantera propplösare men än en gång inser man att folk inte kan det... Den som anlade det har verkligen inte den kunskap som krävs isåfall
Vad har kunskap om att hantera propplösare med kunskap om att anlägga ett avlopp att göra?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.