TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö har jag använt kaustiksoda som ogräsmedel.
finns det någon långtidsverkan?

L lbgu skrev:
De som hittat på detta kan ju inte ha all hästar hemma.
Jag tror du har fel.

Det sker antagligen en hel del olyckor när folk rensar avlopp med kaustiksoda dels för att de beter dig klantigt och dels för att de inte berättar vad de gjort när de misslyckats och rörmokaren kommer. Dessutom är kaustiksoda inte särskilt bra som avloppsrensare.

Att införa denna regel kommer göra att problemet minskar kraftigt, även om ingen kontrollerar efterlevnaden. Dessutom är det möjligt att åtala en person som brutit mot regeln med påföljden att en rörmokare blir skadad.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag tror du har fel.
Att det ska krävas något sorts körkort för att köpa en vara enbart beroende vad det står på varan är rätt underligt. Så hittar man på en sån lag tillstår jag att man inte är helt 100. Varför ens hitta på en lag om det inte är svårare att att kringgå den än att byta ut etiketten på burken. Har du köpt den lagligt så är det väl helt fritt att hälla det i avloppet vad jag förstått.

Finns det motsvarande regler för någon annan vara. Typ enbart kräva någon sorts licens för den ifall den kallas på ett visst sätt i affären? Har svårt att tro det. Bara det antyder ju att det är något tokigt med detta.

E Eld skrev:
Dessutom är kaustiksoda inte särskilt bra som avloppsrensare.
Det kan jag hålla med om, men uppenbarligen finns det en marknad för den. Skulle tro att det mest handlar om folk som av olika anledningar inte kan tänka sig att hålla på att skruva isär avloppsrör beroende på okunskap eller äckelkänslor. Så för en del användare är det antagligen enda sättet ifall de inte vill tillkalla en betydligt dyrare avloppsrensare.

E Eld skrev:
Att införa denna regel kommer göra att problemet minskar kraftigt, även om ingen kontrollerar efterlevnaden. Dessutom är det möjligt att åtala en person som brutit mot regeln med påföljden att en rörmokare blir skadad.
Är det verkligen ett problem. Hur vanligt är det att folk skadar sig allvarligt av detta? Ifall en VVSare gör det är det ju nästan på klantnivå ifall det sker. Finns det siffror på hur många som skadar sig allvarligt av detta varje år?
Att olyckor kan ske förnekar jag inte, men man kan inte förbjuda allt som riskerar att skapa olyckor. Innebandy borde varit förbjudet för länge sen då. Eller stegar, garanterat fler allvarliga olyckor när folk trillar från stegar än olyckor under avloppsrensning. Det märks att curlinggenerationen börjat stifta lagar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Är det verkligen ett problem. Hur vanligt är det att folk skadar sig allvarligt av detta? Ifall en VVSare gör det är det ju nästan på klantnivå ifall det sker. Finns det siffror på hur många som skadar sig allvarligt av detta varje år?
Att olyckor kan ske förnekar jag inte, men man kan inte förbjuda allt som riskerar att skapa olyckor. Innebandy borde varit förbjudet för länge sen då. Eller stegar, garanterat fler allvarliga olyckor när folk trillar från stegar än olyckor under avloppsrensning. Det märks att curlinggenerationen börjat stifta lagar.
Nej, det finns ingen statistik som stödjer att propplösare är ett problem på det viset. Vi redde ut det i förra tråden. Det finns folk som är oroliga och ringer sjukvårdsupplysningen. Det beror inte minst på att det finns en utbredd rädsla för kemikalier i samhället, en kemofobi, som bygger på okunskap samt att det har hetsats om just luts farlighet under väldigt lång tid, inte minst i skolans kemiundervisning. Men om man inte pillar i ögonen eller äter det så ger det alltså bara lättare hudirritationer. I industriella sammanhang där man kan översköljas av lut är det naturligtvis farligt på riktigt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med kriminella är att de inte följer regler. Så det är alltid lättare för staten att reglera den skötsamma majoriteten hårdare och hårdare.
Exakt. Essensen i anarkotyranni.

Fixade produktförpackningen åt Nitor så de kan fortsätta sälja den.
Förpackning av Nitor Fixor Kaustiksoda 100%, 750g, används för effektiv rengöring och avlövning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unikt namn
K kindvall skrev:
Fixade produktförpackningen åt Nitor så de kan fortsätta sälja den.
[bild]
Dubbelfixad.
Flaska med kaustiksoda 100% från Fixor, etikett med texten "Effektiv rengöring".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.