4 896 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Proppen går utan förbrukare
Den ser inte helt frisk ut. Det brukar lukta en del om komponenter som brunnit. Trafon är också misstänkt imo då den kan ta upp efftekten tills proppen går.Klaugust skrev:
Jag kollade runt lite. Dels under uttagets kåpa och dels under kåpan till transformatorn.
[bild]
I uttaget såg det väl rätt ok ut. De hade varit lite inkonsekventa med färgerna (anslutit utgående blåa där svart kommer in och vice versa) men det spelar väl ingen egentlig roll om det inte kommer en brytare efter denna punkt? Med det sagt vet jag ju inte heller om inkommande färger är rätt, de kanske har blandat tidigare i kedjan också. Vi kommer såklart aldrig att fortsätta på detta utan kommer dra nytt när dagen är kommen.
Själva transformatorn vet jag inte hur den ska se ut invändigt men vid inspektion av skyddskåpan var den ordentligt sotig. I toppen kan man se att jag dragit mitt finger i sotet.
[bild] [bild]
Hur ser reglerna ut, får jag ta bort transformatorn själv?
Trafon är klart misstänkt, "lampsladden" till trafon kan vara kortis där den är och har varit skarpt vikt i decennier, svart och blå från "kulon" till uttaget i rummet bredvid kan båda vara kortade mot metallringen i dosan. Ta bort rubbet är mitt tips.
(Det finns uttag med förhöjning avsedd för att gå vidare från, lämpligt i fall som detta.)
(Det finns uttag med förhöjning avsedd för att gå vidare från, lämpligt i fall som detta.)
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Som sagt trafon verkar ha gjort sitt. Men även den blåa tråden som går ut ifrån uttaget är hårt klämd mot metallkanten på dosan. Den kommer förr eller senare att ge överledning mot dosan. Om den redan har gjort det, så kan det ha spänningssatt metallrör och dosor i hela huset. Om dessa då inte ör jordade (rätt vanligt), så kan det går lagom stora strömmar från ett rör eller dosa igenom någon byggnadsdel som leder lagom dåligt för att säkringen skall lösa ut efter en stund. Stor brandfara.
Detta ser jag som ett alternativt fel scenario. Det stämmer också med observationen av en blixt i uttaget.
Nu brukar visserligen blå vara nolla, som inte fär spänning. Men eftersom den i uttaget är kopplad till klämman som matas med svart tråd, kan man misstänka att den är fas.
Detta ser jag som ett alternativt fel scenario. Det stämmer också med observationen av en blixt i uttaget.
Nu brukar visserligen blå vara nolla, som inte fär spänning. Men eftersom den i uttaget är kopplad till klämman som matas med svart tråd, kan man misstänka att den är fas.
Kloka ord.H hempularen skrev:Som sagt trafon verkar ha gjort sitt. Men även den blåa tråden som går ut ifrån uttaget är hårt klämd mot metallkanten på dosan. Den kommer förr eller senare att ge överledning mot dosan. Om den redan har gjort det, så kan det ha spänningssatt metallrör och dosor i hela huset. Om dessa då inte ör jordade (rätt vanligt), så kan det går lagom stora strömmar från ett rör eller dosa igenom någon byggnadsdel som leder lagom dåligt för att säkringen skall lösa ut efter en stund. Stor brandfara.
Hoppas hela den dåliga installationen är väck vid det här laget.
Att det blixtrar till i uttaget när säkringen går kan bero på att transformatorn är induktiv och när strömmen bryts måste energin i kärnan laddas ur vilket sker då i uttaget där isolationsavståndet är kortast. Samma fenomen kan ses när man bryter strömmen på alla typer av induktiv last. Exempelvis har man problem med att strömbrytare bränns/slits om man har gamla lysrörsarmaturer med induktiv ballast som ger samma typ av urladdning vid avslag.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Eftersom trådskaparen inte har kunskapen själv är det säkrast att ta dit elektrikern för att åtgärda felet. Att ge råd om att göra något själv i detta läge att riskera både personskador och brand.
Det borde vara ett snabbt jobb för en elektriker att lokalisera felet och eliminera det. I värsta fall kan ledningar behöva dras om för att återställa att alla uttag och lampor fungerar vilket drar iväg i kostnad.
Det borde vara ett snabbt jobb för en elektriker att lokalisera felet och eliminera det. I värsta fall kan ledningar behöva dras om för att återställa att alla uttag och lampor fungerar vilket drar iväg i kostnad.
Klicka här för att svara