Hej!
I samband med en läcka i garagetaket (långvarig småläcka med mögel som följd) har det blivit dags att se över detta. I dagsläget är det ett låglutande papptak.
Alternativ 1 är att lägga nytt papptak, men en fundering har väckts kring om det är värt att bygga om hela takkonstruktionen för att åstadkomma en större lutning. Jag förstår att detta innebär en större kostnad, och det är såklart något att ha med i beslutsfattandet.
Jag vill egentligen nu kolla med er som står eller har stått inför samma situation hur ni resonerar kring detta. Är det någon som har någon uppfattning om prisbilden för att byta takkonstruktion? Är det värt pengarna osv?
Allt gott!
I samband med en läcka i garagetaket (långvarig småläcka med mögel som följd) har det blivit dags att se över detta. I dagsläget är det ett låglutande papptak.
Alternativ 1 är att lägga nytt papptak, men en fundering har väckts kring om det är värt att bygga om hela takkonstruktionen för att åstadkomma en större lutning. Jag förstår att detta innebär en större kostnad, och det är såklart något att ha med i beslutsfattandet.
Jag vill egentligen nu kolla med er som står eller har stått inför samma situation hur ni resonerar kring detta. Är det någon som har någon uppfattning om prisbilden för att byta takkonstruktion? Är det värt pengarna osv?
Allt gott!
Vi var i liknande situation.
Alltså låglutande tak och papp som passerat sin tekniska livslängd. Vi hade nyligen haft ett mindre läckage och vi upplevde att det fanns spår av tidigare.
Vårt tak hade endast lutning på 1 cm per löpmeter och råsponten var i klenaste laget (18 mm) med nedböjningar så det blev alltid stående vatten vid regn och smältvatten.
Takfirman dömde inte ut alternativet att bara lägga ny papp direkt på det befintliga, men vi landade i att vi ville göra det ordentligt - framförallt så att vi kunde åtgärda fuktskador, få till bättre lut, samt justera utformning något.
Att riva den gamla pappen var allt annat än roligt då det var typ 3 lager. Provade med sticksåg men det tog inte många sekunder innan bladet bara kletade ihop. Så det blev mattkniv, kofot och en jäkla massa bändande. På morgonkvisten var det styvt som satan, vid lunchtid var det hur böjligt som helst. Föredrog nästan när det var styvt. Jag rev en solig augustidag och ksn starkt rekommendera att hålla koll på att det inte blir någon glipa mellan brallor och tisha.
Till vår förvåning var råsponten i mycket gott skick. När vi rev den hittade vi heller inga fuktskador bortsett från den läcka som nyligen hade uppstått. Där hade vi dock sedan länge temporärlagat samt öppnat upp underifrån så att det kunde torka ut. Så det blev mest att komplettera med lite isolering på några ställen.
Vi kilsågade 45×220 limträ som vi skruvlimade på de befintliga takreglarna. Går säkert att göra på billigare sätt men det snabbt att göra på detta sätt.
Sedan på med råspontluckor 23 mm.
Taket är ju fortfarande låglutande, men ökningen från 1 cm fall per löpmeter till 4 cm samt att takfirman lade våderna i fallriktning istf. på tvären gör att vattnet rinner av hur bra som helst. Min förståelse är väl att det iofs inte är någon jätteissue med stående vatten så länge det är högkvalitativ papp lagt på professionellt sätt.
Då den nya lösningen ökade höjden, om enbart typ 20cm, på garaget var vi tvugna att söka bygglov där grannar skulle få lov att tycka till o.s.v.
Har inte stenkoll, men gissningsvis kostade det runt 1,5 till 2 ggr mer om man inkluderar ny plåt och lite annat extra jämfört med att bara lägga ny papp.
Även om det med facit i hand troligtvis funkat tillräckligt bra att bara lägga ny papp rakt på alt. på den gamla råsponten är vi nöjda att vi inte chansbyggde in ngn fukt och att vi fick till ett bättre lut.
Alltså låglutande tak och papp som passerat sin tekniska livslängd. Vi hade nyligen haft ett mindre läckage och vi upplevde att det fanns spår av tidigare.
Vårt tak hade endast lutning på 1 cm per löpmeter och råsponten var i klenaste laget (18 mm) med nedböjningar så det blev alltid stående vatten vid regn och smältvatten.
Takfirman dömde inte ut alternativet att bara lägga ny papp direkt på det befintliga, men vi landade i att vi ville göra det ordentligt - framförallt så att vi kunde åtgärda fuktskador, få till bättre lut, samt justera utformning något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att riva den gamla pappen var allt annat än roligt då det var typ 3 lager. Provade med sticksåg men det tog inte många sekunder innan bladet bara kletade ihop. Så det blev mattkniv, kofot och en jäkla massa bändande. På morgonkvisten var det styvt som satan, vid lunchtid var det hur böjligt som helst. Föredrog nästan när det var styvt. Jag rev en solig augustidag och ksn starkt rekommendera att hålla koll på att det inte blir någon glipa mellan brallor och tisha.
Till vår förvåning var råsponten i mycket gott skick. När vi rev den hittade vi heller inga fuktskador bortsett från den läcka som nyligen hade uppstått. Där hade vi dock sedan länge temporärlagat samt öppnat upp underifrån så att det kunde torka ut. Så det blev mest att komplettera med lite isolering på några ställen.
Vi kilsågade 45×220 limträ som vi skruvlimade på de befintliga takreglarna. Går säkert att göra på billigare sätt men det snabbt att göra på detta sätt.
Sedan på med råspontluckor 23 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket är ju fortfarande låglutande, men ökningen från 1 cm fall per löpmeter till 4 cm samt att takfirman lade våderna i fallriktning istf. på tvären gör att vattnet rinner av hur bra som helst. Min förståelse är väl att det iofs inte är någon jätteissue med stående vatten så länge det är högkvalitativ papp lagt på professionellt sätt.
Då den nya lösningen ökade höjden, om enbart typ 20cm, på garaget var vi tvugna att söka bygglov där grannar skulle få lov att tycka till o.s.v.
Har inte stenkoll, men gissningsvis kostade det runt 1,5 till 2 ggr mer om man inkluderar ny plåt och lite annat extra jämfört med att bara lägga ny papp.
Även om det med facit i hand troligtvis funkat tillräckligt bra att bara lägga ny papp rakt på alt. på den gamla råsponten är vi nöjda att vi inte chansbyggde in ngn fukt och att vi fick till ett bättre lut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara