Ska lägga nytt golv i huset, och jag är förtjust i tanken på att lägga ett massivt furugolv. Som ny husägare var jag inte så införstådd i hur dyrt golv kan vara, och jag har ca 80kvm golv att lägga, så det är ju en del pengar det handlar om.

Jag har hittat 15mm furubrädor i snickerikvalitet för ca 250kr/kvm, vilket känns rimligt. Jag får ju plocka fram nothyveln och hyvla sidorna, men det är väl ett par kvällars arbete.

Jag har inte lyckats hitta några färdiga golv i närheten av det kvadratmeterpriset, men det känns som att jag missat något. Har aldrig lagt golv förut, är de "färdiga" golven behandlat på något vis som jag behöver göra med mina egna brädor innan jag lägger dem?

surris
Z Zoofus skrev:
Ska lägga nytt golv i huset, och jag är förtjust i tanken på att lägga ett massivt furugolv. Som ny husägare var jag inte så införstådd i hur dyrt golv kan vara, och jag har ca 80kvm golv att lägga, så det är ju en del pengar det handlar om.

Jag har hittat 15mm furubrädor i snickerikvalitet för ca 250kr/kvm, vilket känns rimligt. Jag får ju plocka fram nothyveln och hyvla sidorna, men det är väl ett par kvällars arbete.

Jag har inte lyckats hitta några färdiga golv i närheten av det kvadratmeterpriset, men det känns som att jag missat något. Har aldrig lagt golv förut, är de "färdiga" golven behandlat på något vis som jag behöver göra med mina egna brädor innan jag lägger dem?
Låter som mycket jobb för lite vinst. Finns för tex .375 kr/kvm att köpa.

Är brädorna planhyvlade? sen måste de spontas också.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
Låter som mycket jobb för lite vinst. Finns för tex .375 kr/kvm att köpa.

Är brädorna planhyvlade? sen måste de spontas också.
Brädorna är planhyvlade, och spontning får jag ju som sagt fixa med nothyveln.

375 är väl överkomligt, var hittar jag det?

surris
Z Zoofus skrev:
Brädorna är planhyvlade, och spontning får jag ju som sagt fixa med nothyveln.

375 är väl överkomligt, var hittar jag det?
https://sundabyggvaror.se/produkter...GgHTN_ezZGRdtxvvv3yZPy_osThl6bXoaAoLREALw_wcB

Finns även B-sort för 275 kr/kvm. Räkna med lite mer spill på detta eller att man kan leva med något kvistutslag eller annat skönhetsfel här och där. Man kan även planera läggningen så dessa "fel" hamnar under möbler tex.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hornbach har en hel drös med alternativ, sen ska man ju vara medveten om vad man ger sig in på när man lägger ett massivt trägolv. Många har en romantiserad bild över hur vackert det är men det kräver ganska mycket jobb och kommer förändras mycket över tid. Det är jättefint när det är nylagt men med tiden framförallt i mindre hus blir det ganska nött.

Visar en jämförelse av olika massiva trägolv från Moelven och DalaFloda, med priser och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Liljeros skrev:
Hornbach har en hel drös med alternativ, sen ska man ju vara medveten om vad man ger sig in på när man lägger ett massivt trägolv. Många har en romantiserad bild över hur vackert det är men det kräver ganska mycket jobb och kommer förändras mycket över tid. Det är jättefint när det är nylagt men med tiden framförallt i mindre hus blir det ganska nött.

[bild]
Det är väl att de är "ekonomi", dvs. andra-sortering. Det står att man ska räkna med 20% spill, så det blir ju rätt mycket dyrare än det listade kvadratmeterpriset

Jag köpte och la ett furugolv av andrasortering förra året. "Lite kvistar spelar vl ingen roll", tänkte jag. Vad jag inte tänkte på var att plankorna även hade variationer i skevhet och annt otrevligt, vilket gjorde att golvläggningen tog skitlång tid och var mycket stökigare än jag upplevt tidigare. De sparade tusenlapparna vägde inte upp för det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Det är väl att de är "ekonomi", dvs. andra-sortering. Det står att man ska räkna med 20% spill, så det blir ju rätt mycket dyrare än det listade kvadratmeterpriset
Nä man får ju vad man betalar för, är ju en balansgång. Antingen så kör man på lite högre pris och sorterad kvalité eller billigare men får lägga mer tid själv.

Många gånger går ju lite sämre bitar att använda upp ganska bra tex under en tilltänkt placering av soffa eller kök.

Har själv lagt ca 100m2 andrasortering och var bara enstaka bitar som inte kunde användas i slutändan

S
Har lagt en hel del så kallad B-sortering från Bauhaus/Byggmax och det är kanske 10% som gått bort. Helt ok golv! Ser fräscha ut även efter 10 år i barnrum.

Z Zoofus skrev:

Det du behöver tänka på är hur tort virket är så det inte torka i sär när du lagt det
Det går att lägga in golvet uppner sedan vända det när man känner att det har torkat bra
Mvh Frank I golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.