Huset har nu stått i två veckor utan värme,(väntar på rörmokare som skall koppla in värmepumpen) känns rått i huset är det någon fara? Alla andra hantverkare är klara, varning för Anebyhus dom klarar inte av att driva ett husbygge. Det räcker inte bara med ett namn när det inte finns personal som kan sköta ett bygge. Skulle flyttat in för två veckor sedan, kan inte se någon lösning då Anebyhus är helt passiva tillsammans med Anders Arvidssons Bygg i Borås som sålt huset.
Hampus 50

Ok, här hänger vi ut folk. Varför ställer du inte bara dit några elelement tillsvidare?

Noseone skrev:
Ok, här hänger vi ut folk. Varför ställer du inte bara dit några elelement tillsvidare?
På grund av att det är en totalentreprenad och jag har ingen tillgång till bygget

Vad har ni avtalat om tillträdet o vad som skall hända om tillträdet försenas?

Att kåken står ouppvärmd ett tag så här års lär inte vara någon fara, jag hade iaf inte varit orolig.

D
Två veckors försening på ett helt husbygge? Låter väl inte SÅÅ farligt? När du skriver att det "aldrig blir färdigt" tror man ju att du har kämpat i motvind minst ett år eller så... Vad skulle hända med huset för att det står utan uppvärmning så här års menar du?

De andra hantverkarna har varit klara i en månad nu, vid tillfälle jag kommit in i huset känns det som att stå i en fuktig källare.

Har du avtalat om vite vid försening?

DIY_freak skrev:
Två veckors försening på ett helt husbygge? Låter väl inte SÅÅ farligt? När du skriver att det "aldrig blir färdigt" tror man ju att du har kämpat i motvind minst ett år eller så... Vad skulle hända med huset för att det står utan uppvärmning så här års menar du?
Det är ju det han frågar om.

D
Jo, men det vore ju bra att ha en ledtråd till vad det är han är orolig för... För övrigt var det ju tot-entreprenad, så det är väl i stort sett husleverantörens problem ifall någon skada skulle uppstå. Att få vänta ett bra tag på att koppla in en värmepump hör väl inte till ovanligheterna heller.

Att ha en 2 veckors försening och säga att husleverantören "aldrig blir färdig" verkar inte riktigt rimligt tycker jag i alla fall.

Redigerat av moderator:
Du har väl aldrig varit i situationen att du skall var ute ur det hus du bor idag om 12dagar, jag vet att Anebyhus har ansvaret att magasinera våra möbler samt att vi får bo på hotell. Hur roligt är det?

D
hampus50 skrev:
Du har väl aldrig varit i situationen att du skall var ute ur det hus du bor idag om 12dagar
Jo, det ar jag väl... det har väl de flesta människor varit ute för någon gång. Räcker ju med att man flyttar för att hamna i den situationen. Jag antar att det du egentligen menar är att vara ute ur huset inom 12 dagar och inte ha nästa boende klart... Om det är det du menar, så stämmer det. Jag skulle nog ha haft en lite bättre marginal än så eller en backup-plan om jag byggde ett hus. När jag köpte det hus vi bor i idag så blev inflytten däremot försenad någon vecka eller ett par (och då är ändå en sådan situation något mer oväntad än att ett husbygge skall bli försenat).

Oavsett, så är det naturligtvis tråkigt att ditt hus har blivit 2 veckor försenat, men det blir ju knappast bättre av att man kommer med så där kraftiga överdrifter.

hampus50 skrev:
Du har väl aldrig varit i situationen att du skall var ute ur det hus du bor idag om 12dagar
Men om "alla andra hantverkare är klara" borde det ju betyda att det enda som saknas är uppvärmning/varmvatten. Det borde ju lätt gå att lösa temporärt på tolv dagar. Uppvärmningsproblemet blir ju dessutom mindre för varje dag som går med tanke på den förhoppningsvis annalkande sommaren.

Jag tycker nog att om man har avtalat om en tid för inflyttning, så är det den tiden som gäller. Är man proffsig som leverantör så meddelar man i god tid om det uppstår förseningar så att den som har planerat för inflytt kan lösa sitt bostadsproblem. Varför skulle tid inte vara viktigt nu helt plötsligt?

Noseone skrev:
Det här är ett konsumentforum. Det är fullt tillåtet att berätta när en leverantör inte sköter sig.

Två veckors "försening" är inte ens en försening. Tre-fyra månader eller mer, är en försening. Två veckor är snarare en helt ok fördröjning om man betänker att hela produktionen pågått 6-8 månader (kvalificerad gissning). Fast jag förstår irritationen, om ni räknat med att få flytta in ett visst datum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.