1 757 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Byggbedömare ska kunna ersätta flera delar i byggprojektet
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
Regeringen vill införa byggbedömare som tar över delar av kontrollen i byggprojekt och minskar kraven på kommunal handläggning.
Du kan läsa artikeln här: Byggbedömare ska kunna ersätta flera delar i byggprojektet
Du kan läsa artikeln här: Byggbedömare ska kunna ersätta flera delar i byggprojektet
Det kan man väl ha skäl att känna viss tveksamhet till, men vissa kommuner gör sitt bästa för att bli ifrågasatta rejält om de är kapabla att hantera detta på egen hand.Unikt namn skrev:
”Just nu har vi ovanligt långa väntetider för bygglov. Om du skickar in ett bygglovsärende i dag kan det dröja flera månader innan du får en handläggare.”
Citatet ovan är inte från Dorotea, Malung eller Robertsfors… det är från Stockholms stad..
Är det här någon slags försök till privatisering av bygglovsbyråkratin? Man kan ju jämföra med hur priset för en bilbesiktning drog iväg. Förvisso hackar de inte lika brutalt på rost med hammare längre ...
Har väl inget med själva bygglovet att göra, så det fortsätter ju ligga på kommunerna.Unikt namn skrev:
Mera en "ersättning" för kontrollansvariga, & att kanske kommunen slipper beakta vissa delar i bygglovshandläggningen, som i sin tur kan göra processen "snabbare/enklare"
Problemet är inte en enskild del i bygglovsprocessen.
Problemet är en överbyråkratisk process, regler och detaljplaner skrivna på sätt som omöjliggör automatisering, och ovanpå detta en normal portion av kommunal ineffektivitet i flera dimensioner.
Problemet är en överbyråkratisk process, regler och detaljplaner skrivna på sätt som omöjliggör automatisering, och ovanpå detta en normal portion av kommunal ineffektivitet i flera dimensioner.
Hur skiljer sig en "byggbedömare" i lagförslaget från en kontrollansvarig enigt nuvarande regler?J jawen skrev:
Dålig ide.Redaktionen skrev:
Behövs inte fler s.k certifierade företag som endast gör processen dyrare. Dom som tjänar på detta är certifieringsgöretagen. Se bara hur det i praktiken fungerar med energideklaration.
Jag har varit tvungen att göra det vid försäljning och vid nybyggnad av hus. I två av fallen så har jag betalt ca. 8000 kr per tillfälle för att hjälpa dom att fylla i en standardiserad mall efter att gått runt i huset i ca. 5 min. Alltså jag hade lika bra kunnat göra det utan deras "hjälp" om jag fått info vilken mall skall användas och var jag hittar den. Bortkastade pengar tyvärr. Den senaste som jag var tvungen o göra betalade jag 2500 kr för vilket är ett rimligt pris för jobbet men fortfarande bortkastade pengar.
Ha en bra dag
Japp!P pmd skrev:
Stenungsunds kommun var piloter genom att tecka ett exploateringsavtal och bevilja ett bygglov som i praktiken innebar att entreprenören skulle kontrollera sig själv. Erfarenheterna därifrån visar tydligt på ett lyckat resultat med bland annat minskad administration så nu är det hög tid att införa detta i hela landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja eller om man inte har så bråttom kan man ju passa på 😉 särskilt nån åtgärd man vet är lovpliktig men där taxan känns väl saftig. Att de i förväg meddelar att de inte hanterar ärenden i tid är väl ingen grund för att inte behöva sätta ned avgiften efter tio veckor…P pmd skrev: