D David_Berglund skrev:
Kul att se så metodisk redogörelse..

Hade det inte varit intressant att låta snigeldynamiten gå i ner i dessa sprickor..

Men du kanske vill ha en så kontrollerad plan botten som möjligt på din sprängning, och inte gå djupare än nödvändigt?
Tack. Hoppas någon i liknande situation ska kunna lära sig av mina misstag☺️

Sprickorna är orsakade av snigeldynamiten. Räknar med att det kommer spricka mer när det fortsätter expandera. Och gissar att det inte blir djupare än min tänkta 0-punkt, så djupt som jag borrade.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Berget har fortsatt spricka upp. Var ute och bröt bort stenar från nedre delen där det sprack bra. Blev stora bumlingar som kommer behöva efterspräckas flera gånger för att kunna hanteras. Det verkar dock bara vara det övre skicktet av berget som har spruckit än så länge. Det undre har inte spruckit ännu iaf, så jag har inte kommit ner så djupt som jag borrade. Får se om det fortsätter eller om jag få borra och spräcka mer...
Stora stenar och jordhög vid en grävd grop, med en vattenpump och slang synlig. Gräs och jord omger arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krossad betongplatta med stora sprickor och bitar av cement vid en gräsmatta, där vatten syns vid sidan av det skadade området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken betongyta med små plastkapslar i sprickorna, grönt gräs och plast presenning synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den övre delen av berget har som befarat spruckit i långa chok som inte går att bryta bort med spättet. Det blir nog att borra och spräcka med kilar som gäller. Har köpt en 34 mm kil som jag testade i ett 33 mm hål med bra resultat. Enormt mycket mer kraft i den än de 20 mm kilar jag har. Har köpt ett 32 mm SDS Max borr som jag ska testa om det funkar med den kilen, eller kanske rentutav 30 mm.

Funderar också lite på hur jag ska ta mig ann resten av berget. Jag har borrat med ca cc 35 cm, i "rader". Det gör att berget inte går sönder som jag vill samt att det blir stora stenar att hantera. Funderar på om det kan vara värt att hyra borrmaskinen och borra emellan hålen, så det blir ett hexagonalmönster. Det kommer dock gå åt dubbelt så mycket snigeldynamit men samtidigt sparar jag förmodligen enormt mycket tid efter spräckningen. Jag kommer ändå behöva hyra borrmaskinen för att borra lite djupare samt borra upp den djupare delen av berget. Det borde jag hinna på en helg, om det inte sker några missöden.

Men ska ge snigeln lite mer tid först. Tycker att det är lite större sprickor idag än vad det var igår. Det var 6 dagar sedan jag laddade. Vet inte hur länge det expanderar egentligen...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
R random_name skrev:
Berget har fortsatt spricka upp. Var ute och bröt bort stenar från nedre delen där det sprack bra. Blev stora bumlingar som kommer behöva efterspräckas flera gånger för att kunna hanteras. Det verkar dock bara vara det övre skicktet av berget som har spruckit än så länge. Det undre har inte spruckit ännu iaf, så jag har inte kommit ner så djupt som jag borrade. Får se om det fortsätter eller om jag få borra och spräcka mer...
[bild][bild][bild]

Den övre delen av berget har som befarat spruckit i långa chok som inte går att bryta bort med spättet. Det blir nog att borra och spräcka med kilar som gäller. Har köpt en 34 mm kil som jag testade i ett 33 mm hål med bra resultat. Enormt mycket mer kraft i den än de 20 mm kilar jag har. Har köpt ett 32 mm SDS Max borr som jag ska testa om det funkar med den kilen, eller kanske rentutav 30 mm.

Funderar också lite på hur jag ska ta mig ann resten av berget. Jag har borrat med ca cc 35 cm, i "rader". Det gör att berget inte går sönder som jag vill samt att det blir stora stenar att hantera. Funderar på om det kan vara värt att hyra borrmaskinen och borra emellan hålen, så det blir ett hexagonalmönster. Det kommer dock gå åt dubbelt så mycket snigeldynamit men samtidigt sparar jag förmodligen enormt mycket tid efter spräckningen. Jag kommer ändå behöva hyra borrmaskinen för att borra lite djupare samt borra upp den djupare delen av berget. Det borde jag hinna på en helg, om det inte sker några missöden.

Men ska ge snigeln lite mer tid först. Tycker att det är lite större sprickor idag än vad det var igår. Det var 6 dagar sedan jag laddade. Vet inte hur länge det expanderar egentligen...
Det kan spricka länge så du behöver inte stressa. Ta gärna hjälp av någon bekant för det blir tungt med alla lyft så var rädd om dig och om du inte redan använder munskydd mot dammet så gör det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det kan vara värt att borra några hål i hexagonmönster även om du inte laddar dem.

De bildar spänningskoncentrationer om kan göra att sprickan tar en annan väg.

I värsta fall stoppar de sprickan, men då kan du ta till kil och sätta igång igen, med lite mer styrning.
 
Jag håller med om hexagon mönster. Har du då tur så expanderar stenen längs på kanten utåt och då kan resterande hål "mellan" dela upp de långa sjoken. Det är mycket lättare att göra än att stå och bröta i efterhand med kilar, det tar tid!

Jag hade stor lycka med Biltemas huggmejsel, den är ganska "brant" så får man bara in den i en springa så kan man få upp den till 20mm typ. Då spricker det mesta! Så jag tror att får du ner 3-4 st sådana i dina sprickor så lossnar de långa sjoken också.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...5NFMISfh1lNef0Orr7y1chEPh3mkucRUaAnAxEALw_wcB
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har varit ute i helgen och rensat i gropen. Har spräckt alla stora stenar och försökt få bort så mycket löst som möjligt.

För spräckningen av stenar körde jag med 14 och 20 mm kilar. Ett 14 mm hål tog 25 sekunder och 20 mm hål tog 80 sekunder att borra så försökte därför spräcka så mycket som möjligt med de mindre kilarna. Mindre sten är inget problem och större går ofta bra med två kilar. Så även om jag behöver borra två 14 mm hål går det snabbare. Vill stenen inte riktigt spricka funkar det ofta bra att banka lite på stenen, och sedan slå på kilen igen, då brukar stenen ge med sig. 14 mm borr är dessutom betydligt billigare. 59kr/st jämför med 159kr/st på Biltema. Men sen verkar de mindre borren hålla betydligt sämre. Köpte tre borr för helgens arbete varav 2 gick av. Spetsen såg dock fin ut och inte sliten så det är väll dåligt gods i borren. Men kan nästan köpa tre borr för priset av ett + att det går snabbare så det kanske kan vara värt det.
En grop med krossade stenar, borrmaskiner och verktyg på marken. En gräsmatta med stenhög och täckt objekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggplats med en grop fylld med vatten och stenrivor bredvid. Spruckna stenblock och en hög av stenar ses i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr sitter dom stora sjoken fast. Verkar kila fast sig och så sitter de ihop med en del som inte verkar ha spruckit. Har borrat med 20 mm borr där det sitter ihop och hällt i snigeldynamit så får vi se om något händer eller om 20 mm är för litet. Är en chansning. Annars får jag köpa ett nya 30 mm borr och köra då det jag har verkar vara slitet för det händer ingenting när jag borrar med det.

Den delen där stenarna lossnade på gick det att bryta bort mer sten på. Här är berget riktigt ruttet, fullt av rost och det bara smular sönder sig. Ger med sig när jag slår slägga i det. Vilket förvisso är bra, berget spricker ju lätt. Men det som ligger kvar är jobbigt att hantera. Stenar är ju bara att lufta upp. Detta måste skyfflas upp, och det hugger i i berget osv. Inte alls som att skyffla grus eller sand.
En grop med spräckt sten och jord, skuggor faller över området. Synliga sprickor och lösa stenar på den ojämna ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen framåt är att först försöka få bort det berg som nu spruckit på ena eller andra sättet. Sen ska jag gräva lite mer runtom då det har börjat rasa ner i hålet. Och göra en lutande kant istället för 90 grader som det är idag. Sen hyr jag bergborrmaskinen och borrar så jag får ett hexagonalt mönster och öka på djupet till mitt måldjup vilket jag missade förra gången jag hyrde. Borrar också upp den grunda delen. Med bra förberedelser borde detta gå att åstadkomma på en helg. Förhoppningen är då att det kommer spricka i betydligt mindre bitar vilket borde göra efterspräckningen betydligt enklare. Kanske testar med att inte fylla de nya hålen på någon rad och ser om det spricker som jag vill ändå. Eller så häller jag bara i mer snigel. Lätt värt pengarna om det bara spricker i mindre bitar :)
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
Det räckte med 20 mm för att få bort det som höll fast första raden. Så nu har jag lite att spräcka under ledigheten :) Får se om resten spricker upp lite mer nu när jag fick fått bort första delen...
Spricka i en stenig yta med snö och is runt om. Vinterscen där marken har frusit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähus på plintar med synlig grund, omgivande fruset landskap, presenning över markskada, snötäckt mark, pöl med is och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Var ute ute spräckte. Bara lite kvar 💪 Med tre st 100w led stråklastare blir det bra ljus. Har monterat upp dem i takfoten och kan tända inifrån. Kan också styra uttaget som pumpen sitter i så jag kan starta även den utan att behöva gå ut. Men nu när kylan slagit till måste jag ta bort slangen varje gång, så då blir det lite besvärligare.
Byggarbetsplats med jordgrop, stenar och en skottkärra. Isbitar och vattenpump i gropen. Bakgrunden visar gräsmatta täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt har sambon kämpat på bra med att köra bort stenhögen. Vi lägger stenarna närmre vägen så det ska gå snabbare att lasta på dem den dag vi ska transportera bort det.
 
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
Spräckte den sista biten igår och körde bort alla stenar. Nu skall snön komma så får stänga ner gruvan. Får se när det går att komma igång igen.
Byggarbetsplats med uppgrävd mark, stenar och verktyg ovanpå en grön presenning, samt en kabelvinda. Snötäckt gräs och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Posselosse och 4 till
  • Laddar…
Idag var det premiär för arbetet i år. Har legat snö fram till nyligen och vattnet var bottenfruset vilket har tagit lite tid att smälta.

Har börjat gräva lite bredare runt gropen för jag hade lite väl lite marginal så det rasade ner. Har gjort en av tre sidor nu.

En grävd grop bredvid en byggnad med en skottkärra på sidan; arbete med att bredda gropens kanter pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utgrävd grop i en trädgård med jordiga kanter, isbitar på marken och en pumpslang i vatten. Olika stenar och en presenning syns runt gropen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
nån helg till så!
härligt med kroppsarbete
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R random_name skrev:
Idag var det premiär för arbetet i år. Har legat snö fram till nyligen och vattnet var bottenfruset vilket har tagit lite tid att smälta.

Har börjat gräva lite bredare runt gropen för jag hade lite väl lite marginal så det rasade ner. Har gjort en av tre sidor nu.

[bild][bild]
Ser att framsteg görs. Hur många av traktens tonåringar har du lockat att arbeta för en liten ersättning? Eller gör du allt själv?
 
Underbart med sådana här utförliga arbetsbeskrivningar! Hurra för Byggahus och random_name!
 
  • Gilla
PelleWidell och 3 till
  • Laddar…
P
Vad är det för plaststrumpa du använt i hålen?
 
S Spik_och_Skruv skrev:
Ser att framsteg görs. Hur många av traktens tonåringar har du lockat att arbeta för en liten ersättning? Eller gör du allt själv?
Hehe vi gör allt själva. Men får kanske börja hålla utkik efter tonåringar när det ska lastas sten :)
P Posselosse skrev:
Vad är det för plaststrumpa du använt i hålen?
Köpte denna: PE-slang 80x0,090 mm 250m 1st
https://www.packoplock.se/emballage...etenslang/transparent-pe-slang-0-090-mm-tjock

Köpte 80 mm bredd. 50 mm bredd blev för liten (50*0,635=31,75). 80 mm blir i största laget för 33mm hål (80*0,635=50,8) men det funkar, det pressas ut av snigeldynamiten.

Hittade någon annan sida som hade en mer passande bredd, typ 60mm kanske. Men där var priset och frakten hutlöst så det blev denna istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.