24 708 läst ·
109 svar
25k läst
109 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Fortsatte i helgen. Hann med ytterligare en sida, och påbörjade den sista. Den sista sidan är tyvärr vidrig att gräva i med rötter kvar från stubben vi grävde upp. Samt ett lager lera som är stenhårt 💪
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.
Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Med så här många hål borde det löna sig att bygga en borrjigg så att du inte behöver stå där självR random_name skrev:Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.
Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
[bild]
Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
[bild]
Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Produkter som diskuteras: "borrjigg"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
830 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 99 inlägg
För dammets skull kan jag tipsa om detta. Har borrat en hel del med tryckluftsborr i källaren inomhus. För att slippa dammet, en byggdammsugare modell större, en kapad brukshink, hål i centrum botten för borret, slangen in i sidan på hinkbotten. Tekniken blir att du håller upp plastkåpan när du ”fäster” borret i berget de första cm så den slutar vandra, sen släpper du ner plastkåpan och så ligger den där. Fångar i princip upp det mesta dammet.R random_name skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Tänk på att du behöver ha dränering under plattan så du inte borrar och knäcker för grunt.
Gjorde samma övning när jag grävde ut för poolen. Känns som kroppen fortsätter skakar någon dag efter man slutat borra...
Gjorde samma övning när jag grävde ut för poolen. Känns som kroppen fortsätter skakar någon dag efter man slutat borra...
Varför inte första borra alla hålen med den korta, sedan gå över en vända med längre, osv.R random_name skrev:Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.
Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
[bild]
Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
[bild]
Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Sure, du behöver lyfta lite, men du slipper massor av verktygsbyten.