Fortsatte i helgen. Hann med ytterligare en sida, och påbörjade den sista. Den sista sidan är tyvärr vidrig att gräva i med rötter kvar från stubben vi grävde upp. Samt ett lager lera som är stenhårt 💪

Grävt område med jord och stenar, markerad linje och liggande blå kabel, omgiven av gräs. Grön presenning och grushög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd trädgårdsyta med spade och röda linjer i marken, tältduk bredvid, omgiven av stenar på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävt område med spade, spett och skottkärra i förgrunden, stora stenar och en träterrass i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.

Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
Grävt hål i marken med stora stenar utspridda, en borrmaskin, slägga och markeringsverktyg syns. En veranda och liten byggnad finns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
Nattbild av en berggrund med många röda markeringar där hål ska borras, omgiven av jord och stenar. Verkar vara förberett för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
 
  • Gilla
eriksaaf och 15 till
  • Laddar…
Dina grannar måste älska dig!
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 12 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Dina grannar måste älska dig!
Dom får komma och bada när det är klart ☺️ nej men visst det är såklart inte roligt att ställa till med oljud en helg och det dammar
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Äh, om man inte tål att grannen behöver borra för att bygga pool så ska man bo långt ute i skogen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Lägg ut annons på Facebook, bortskänkes sten/delar av berg. Ta en eller flera du behöver inte skämmas 😉
 
  • Gilla
avdpos
  • Laddar…
R random_name skrev:
Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.

Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
[bild]

Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
[bild]

Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Med så här många hål borde det löna sig att bygga en borrjigg så att du inte behöver stå där själv
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Är det en sport att göra det så billigt som möjligt eller varför hyr du inte större grejer? Jaja, imponerande projekt. Heja!
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
R random_name skrev:
Dom får komma och bada när det är klart ☺️ nej men visst det är såklart inte roligt att ställa till med oljud en helg och det dammar
För dammets skull kan jag tipsa om detta. Har borrat en hel del med tryckluftsborr i källaren inomhus. För att slippa dammet, en byggdammsugare modell större, en kapad brukshink, hål i centrum botten för borret, slangen in i sidan på hinkbotten. Tekniken blir att du håller upp plastkåpan när du ”fäster” borret i berget de första cm så den slutar vandra, sen släpper du ner plastkåpan och så ligger den där. Fångar i princip upp det mesta dammet.
 
  • Gilla
  • Älska
MrDizzy och 12 till
  • Laddar…
Kan bara beundra. Är glad att vi inte hade berg på mer än 1/5 av vår pool så att vi kunde betala grävaren för det.

Kämpa på!
 
Tänk på att du behöver ha dränering under plattan så du inte borrar och knäcker för grunt.

Gjorde samma övning när jag grävde ut för poolen. Känns som kroppen fortsätter skakar någon dag efter man slutat borra...
 
  • Gilla
Bergakungen och 1 till
  • Laddar…
R random_name skrev:
Är äntligen klar med grävandet! Det har tagit lång tid. Barnen har haft mycket aktiviteter, det har regnat och det var väldigt jobbigt att gräva för hand.

Har också spräckt en del av en sten som jag gick bet på i sommras. Den var så rutten att borret bara fastnade... men nu lyckades jag få isär den iaf.
[bild]

Har börjat förbereda för att borra. Har tvättat av berget och markerat vart jag ska borra. Det är närmre 400 hål som ska göras... börjar kännas övermäktigt. Många av hålen är inte så djupa som tur är.
[bild]

Den här gången har jag en bättre strategi än sist hoppas jag. Då körde jag med olika långa borrstänger, först 40, sen 80 sen 100. Det blev ett himla upp och ner med borren och vikten. Nu är planen att jag iaf för de djupa hålen gör ett grunt pilothål först, därefter byter jag till ett så långt borr som krävs för att komma ända ner så jag kan borra det i ett stycke utan mera byten. Räknar med att det borde gå betydligt snabbare. För de grunda hålen kan jag nog köra allt direkt med med rätt borr. Anledningen att jag gör ett pilothål är för att det är svårt att starta med borren i axelhöjd och hänga på vikten vilket det blir med en 120 borrstång. Med med ett pilothål och en pall att stå på borde det kunna funka.
Varför inte första borra alla hålen med den korta, sedan gå över en vända med längre, osv.

Sure, du behöver lyfta lite, men du slipper massor av verktygsbyten.
 
Skulle det gå snabbare/vara enklare att spränga?
 
Fujim Fujim skrev:
Skulle det gå snabbare/vara enklare att spränga?
I inlägg 2 så har TS skrivit on det alternativet
 
J Jonas_81 skrev:
I inlägg 2 så har TS skrivit on det alternativet
Missat det. Dyrt att spränga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.