2 124 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Vi beslöt att hyra en minigrävare och gräva ner till berget på chansning. Visar det sig att det är fullständigt orimligt är det bara att gräva igen det och tänka om med poolen. Stötte inte på några större överraskningar vid grävningen. Jag och min sambo körde skottkärra medans min pappa fick sitta i grävaren. Det var två regniga och leriga dagar. Vi hann precis gräva så mycket som vi hade tänkt. Så nu har jag både ett stort hål och en stor hög på tomten till barnens förtjusning.
Dag 1:
Dag 2:
Efter grävningen orkade jag inte titta på misären på ett par veckor. Behövde samla ny kraft. Njöt av sommaren istället.
Dag 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 2:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter grävningen orkade jag inte titta på misären på ett par veckor. Behövde samla ny kraft. Njöt av sommaren istället.
8:e juli var en regnig dag och det regnade över 40 mm och hela hålet blev vattenfyllt. Det är ganska bra tillrinning till hålet men detta var extremt. Vid "vanligt" regnväder blir det inte i närheten av dessa mängder i gropen. Hålet jag grävt är större än vad poolen ska bli. När jag gräver igen det hoppas jag att jorden fördröjer vattnet lite. Men det måste såklart pumpas bort. Planen är att pumpa det till en stenkista på framsidan. Samtidigt ska jag leda bort vattnet från taket så inte det rinner ner i hålet, och på så sätt också minska mängden vatten en aning.
09:52
12:37
13:41
14:28
Blir rent av farligt för barnen så som tur var hade min pappa en pump jag kunde använda, hade faktiskt inte tänkt att jag skulle behöva det i det här stadiet men man lär sig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir rent av farligt för barnen så som tur var hade min pappa en pump jag kunde använda, hade faktiskt inte tänkt att jag skulle behöva det i det här stadiet men man lär sig.
Hoppas du direkt förklarade för familjen att poolen nu är färdig och att du därför är klar med din del av arbetet.R random_name skrev:8:e juli var en regnig dag och det regnade över 40 mm och hela hålet blev vattenfyllt. Det är ganska bra tillrinning till hålet men detta var extremt. Vid "vanligt" regnväder blir det inte i närheten av dessa mängder i gropen. Hålet jag grävt är större än vad poolen ska bli. När jag gräver igen det hoppas jag att jorden fördröjer vattnet lite. Men det måste såklart pumpas bort. Planen är att pumpa det till en stenkista på framsidan. Samtidigt ska jag leda bort vattnet från taket så inte det rinner ner i hålet, och på så sätt också minska mängden vatten en aning.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Intressant projekt. Starkt jobbat. Följer.
Då var det dags att ge sig på berget. Köpte 20kg snigeldynamit (Dynacem) och 5 st 20mm spräckkilar för att testa vad som händer och lära mig. Precis där vi slutade gräva var det en rak kant på berget som borde vara lämplig att spräcka utefter.
Testade först kilarna, och det sprack utan problem, den lilla bit jag testade. Har inte tänkt att ha dem till berget utan för att klyva större block jag får loss med snigeldynamiten. Men var såklart tvungen att testa.
Borrade hål både 26mm och 30mm i diameter för att se om det skulle räcka med en mindre diameter för att berget skulle spräckas. Har en Hilti maskin som jag hängde på en vikt på för att slippa trycka så mycket. Det fungerade riktigt bra och jag behövde bara hålla i. Fick också nytta av cyklonen jag köpte för några år sedan för att dammsuga upp allt borrkax utan att fylla påse efter påse. Detta var bara ett test, inser att jag behöver hyra ett riktigt bergborr för att borra vidare.
Blandade och hällde I snigeldynamiten och efter 1,5 dag började jag se sprickor. Var nog ingen större skillnad på hålen med olika diameter.
Testade först kilarna, och det sprack utan problem, den lilla bit jag testade. Har inte tänkt att ha dem till berget utan för att klyva större block jag får loss med snigeldynamiten. Men var såklart tvungen att testa.
Borrade hål både 26mm och 30mm i diameter för att se om det skulle räcka med en mindre diameter för att berget skulle spräckas. Har en Hilti maskin som jag hängde på en vikt på för att slippa trycka så mycket. Det fungerade riktigt bra och jag behövde bara hålla i. Fick också nytta av cyklonen jag köpte för några år sedan för att dammsuga upp allt borrkax utan att fylla påse efter påse. Detta var bara ett test, inser att jag behöver hyra ett riktigt bergborr för att borra vidare.
Logga in
Skapa konto
Blandade och hällde I snigeldynamiten och efter 1,5 dag började jag se sprickor. Var nog ingen större skillnad på hålen med olika diameter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom det var en tydlig kant där vi slutade gräva, där det var ca 40-50cm djupare ner till berget, började vi fundera på om det kunde vara värt att gräva upp lite mer och se om det går att flytta poolen lite för att få mindre berg att ta bort. På chansning igen hyrde vi grävmaskinen en helg. Det visade sig vara lyckosamt med ett område där det faktiskt är djupare. Dock en hel del sten att hantera. Men för det har jag redan kilarna.
Försökte gräva upp en halvstor ekstubbe men det mäktade inte grävmaskinen med. Får bli att handgräva resten för den ska bort!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Försökte gräva upp en halvstor ekstubbe men det mäktade inte grävmaskinen med. Får bli att handgräva resten för den ska bort!
Medlem
· Stockholm
· 4 487 inlägg
Kul projekt!
Jag har varit med om samma resa för 59 år sen, och jag minns svagt hur vi stod bakom huset med paraply över oss när det sprängdes för poolen.
Nej, inga sprängmattor........
/Workingclasshero
Jag har varit med om samma resa för 59 år sen, och jag minns svagt hur vi stod bakom huset med paraply över oss när det sprängdes för poolen.
Nej, inga sprängmattor........
/Workingclasshero
Ungefärs samma omfattning som jg gjorde i min källare. har man en tydlig kant att spräcka mot blir det otroligt mycket lättare. spännande att se hur du valt att göra. Jag hyrde en hydraulisk bergborr i en helg och borrade alla hål, tror det var 36mm och sedan 75-100kg snigeldinamit som gjorde jobbet. Fraktade bort med handkraft (koben och skottkärra). Gick förvånansvärt lätt. tog dubbelt så lång tid att typ spräcka kanaler i berget för dränering etc.
Kul projekt!
Man blir nyfiken på långt du har kommit, då rapporten fortfarande ser ut att vara sensommar.
När naturliga kanter saknas kan man hyra sig en stor betongkap, exempelvis Husqvarna K770, och slitsa berget. Dessa sågar 125mm djupt och det snitt som lämnas räcker för att skapa en ny "kant" som berget kan spräckas ut i.
Man kan oxå skära parallella snitt med 40-50mm mellanrum och med en lite bättre bilmaskin hamra bort de flänsar som bildas. Jag använde denna metod för många år sedan för att lägga ner en avlopps-stam i berg. I mitt fall ett ca: 130-150 mm brett spår i botten för röret, och sen sen 400mm brett och 200 djupt ovanför, för 2xcellplast. Sen ett tunt lager jord för att täcka in allt av det som tidigare var berg i dagen.
Man blir nyfiken på långt du har kommit, då rapporten fortfarande ser ut att vara sensommar.
När naturliga kanter saknas kan man hyra sig en stor betongkap, exempelvis Husqvarna K770, och slitsa berget. Dessa sågar 125mm djupt och det snitt som lämnas räcker för att skapa en ny "kant" som berget kan spräckas ut i.
Man kan oxå skära parallella snitt med 40-50mm mellanrum och med en lite bättre bilmaskin hamra bort de flänsar som bildas. Jag använde denna metod för många år sedan för att lägga ner en avlopps-stam i berg. I mitt fall ett ca: 130-150 mm brett spår i botten för röret, och sen sen 400mm brett och 200 djupt ovanför, för 2xcellplast. Sen ett tunt lager jord för att täcka in allt av det som tidigare var berg i dagen.
Jag tycker man kommer ner för grunt plus att man måste hyra en stor kap. Man kan ju så klart göra 120 mm, flytta ut, köra igen etc. JAg har en 230mm vinkelslip som jag kör med också men det tar fan tid tycker jag att stå och bröta för att komma ner ens 90mm.D David_Berglund skrev:Kul projekt!
Jag gjorde en kant att spräcka mot genom ett köra ett "V" med mindre borrmaskin (typ 16J stor hilit) med ganska täta hål och så snigeldynamit som fick ligga länge. Samt ett håla i "mitten" av V:et. Det sprack upp ganska bra, sedan där det blev dåligt körde jag "mindre borrmaskin" och 20 mm spräckkilar. Tar längre tid i ledtid men mindre i arbetstid så har man "tid" så funkade det bra.
Jag börjar närma mig dags datum. Har borrat upp berget och håller på att förbereda för spräckning.D David_Berglund skrev:
Det är detta jag håller på med för tillfället. Behöver få min kant lite djupare så att jag inte behöver spräcka den stora delen i två omgångar. Det är iaf förhoppningenViktor.J skrev:
Jag gjorde en kant att spräcka mot genom ett köra ett "V" med mindre borrmaskin (typ 16J stor hilit) med ganska täta hål och så snigeldynamit som fick ligga länge. Samt ett håla i "mitten" av V:et. Det sprack upp ganska bra, sedan där det blev dåligt körde jag "mindre borrmaskin" och 20 mm spräckkilar. Tar längre tid i ledtid men mindre i arbetstid så har man "tid" så funkade det bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tar jag bort vinkeladaptrarna på blandarväggfäste?
Badrum -
Är det bara att ta bort denna vägg?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Byta/ta bort isolering på oisolerad platta på mark
Isolering -
Hur få bort märke från galvad stål?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Projekt: Borttagning av färg (pust!)
Arkiverade bloggar