Skönt att du snart verkar klar ;) Sen återstår bara att bygga själva poolen, och det runt omkring, och återställa marken..

Själv har jag haft projekt i hela livet typ men är nu oändligt less på att hela tiden fundera vad man ska göra näst. Skulle vilja gå över till att peka på bilder, ringa entreprenörer och arkitekter, och sitta på altan och kolla på när andra jobbar istället :D. Dock så säger plånboken ifrån så när frugan tvunget ville ha en pool så köpte vi iaf poolbyggandet så att "bara" det andra hamnar på mig.
 
  • Gilla
random_name och 1 till
  • Laddar…
T Tremoten skrev:
Lägg ut annons på Facebook, bortskänkes sten/delar av berg. Ta en eller flera du behöver inte skämmas 😉
Ligger redan ute :) Några har hämtat men tyvärr inga större mängder ännu. Men många bäckar små förhoppningsvis.
F fiskbuggaren skrev:
Med så här många hål borde det löna sig att bygga en borrjigg så att du inte behöver stå där själv
Funderade på att bygga det först men då ska jag hyra en grävmaskin också. Tycker inte själva borrningen är så jobbig egentligen. Med vikten på borrar den av sig själv, behöver bara balansera den. Men visst det skulle vara skönt att slippa hålla den. Då skulle man kanske kunna köra på, slippa byta stång, hänga på vikt osv.
O olofh skrev:
Är det en sport att göra det så billigt som möjligt eller varför hyr du inte större grejer? Jaja, imponerande projekt. Heja!
Tack, nej absolut inte, men efter att hört vad det skulle kosta att spränga gav jag mig på det själv. Vad är det för större grejer jag ska hyra menar du?
R Robert-san01 skrev:
Tänk på att du behöver ha dränering under plattan så du inte borrar och knäcker för grunt.

Gjorde samma övning när jag grävde ut för poolen. Känns som kroppen fortsätter skakar någon dag efter man slutat borra...
Jag satsar på 190 cm från trall.
T Troberg skrev:
Varför inte första borra alla hålen med den korta, sedan gå över en vända med längre, osv.

Sure, du behöver lyfta lite, men du slipper massor av verktygsbyten.
Det var det jag menar, jag borrar många pilothål först med kortaste stången. Sen borrar jag färdigt med den djupa. Vad jag inte vill är att använda tre stänger per hål, utan först ett grunt, sen gå på med en som räcker ända ner.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Hyrde bergborren i helgen. Av nästan 400 markerade hål hann jag med ca 200. Förra gången jag hyrde den gjorde jag ca 100 hål, så en förbättring. Körde inte fast denna gång utan det flöt på. Denna gång borrade jag tätare med cc 25 cm (föra gången körde jag cc 35), med förskjutna borrhål mellan raderna och med lätt lutning. Detta ska göra att det spricker upp bättre av vad jag har läst och hört.
IMG_1288.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en uppsamlare för dammet som jag koppade till dammsugaren. Den fungerade superbra och tog bort 99% av dammet. Det var väldigt skönt för det är dammet som jag tycker är tråkigast. Inte så kul att damma ner halva kvarteret. Så det var en stor lättnad att det fungerade. Gjorde den av en vispskål från biltema, borrade hål med hålsåg ovanifrån för borret med 25mm diameter vilket var precis lagom. Sedan ett hål åt sidan för slangen. Skålen håller fortfarande och har mycket kvar att ge. Hålet mot borret däremot slits ut efter några timmar. Då klippte jag till en plåtbit som jag nitade dit och gjorde ett nytt hål i. Fick göra det tre gånger. Nästa gång kanske jag uppgraderar till tjockare plåt som inte ger vika lika lätt, eller kanske något gummi. Till dammsugaren kopplade jag en kinacyklon på en tunna som föravskiljare. På hela helgen fyllde jag två tunnor med damm och två påsar från dammsugaren. Detta borde kunna vara en indikation på hur mycket snigeldynamit det går åt?
IMG_1279.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1287.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte att borren inte borrade riktigt bra med enbart påhängsvikten utan den gick bättre med ett lätt tryck. Testade att hänga på lite extra vikter. En 8 kg hantel visade sig vara perfekt. Ännu tyngre vikter gjorde att den saktade ner. Detta var väldigt effektivt när jag borrade de djupa hålen.

Men jag tycker det tar onödigt lång tid, och jag tror det är momenten runt borrningen som är tjuven. Jag spenderade 1,5 dag på den grunda delen enbart, sen köttade jag på och gjorde 50 djupa hål på 3-4 timmar på den höga delen. Skillnaden var att på den grunda delen behövde jag kolla så jag nådde rätt djup för varje hål. Körde med en vanlig laser och det är svårt att se strecket och det tar tid att hitta det. Sen blir det mer ställtid per borrmeter när man borra grunda hål såklart. Tillslut tröttnade jag på det och borrade djupare än vad jag behövde. Gick snabbare att borra lite extra än att hålla på att mäta. På den höga delen där jag borrat tidigare kompletterade jag med mer hål för att få ett tätare och förskjutet mönster för att förhoppningsvis få bättre sprickbildning.

Så man lär sig hela tiden. Nästa gång måste jag komma på något sätt att snabbare avgöra djupet. Så man kan borra på och direkt veta att man är på rätt djup. Vill bara kunna mata på och slippa kringmomenten. Borren kostar så mycket att hyra att man vill optimera det och bara stå och borra. En lasermottagare kanske? Något referenspunkt. Jag vet inte. Tips mottages gärna :)

Nästa blir nu att börja spräcka det som nu är uppborrat. Att ta hand om allt när det spruckit lär nog ta sin tid.
 
  • Gilla
skogsliden och 11 till
  • Laddar…
R random_name skrev:
Hyrde bergborren i helgen. Av nästan 400 markerade hål hann jag med ca 200. Förra gången jag hyrde den gjorde jag ca 100 hål, så en förbättring. Körde inte fast denna gång utan det flöt på. Denna gång borrade jag tätare med cc 25 cm (föra gången körde jag cc 35), med förskjutna borrhål mellan raderna och med lätt lutning. Detta ska göra att det spricker upp bättre av vad jag har läst och hört.
[bild]

Byggde en uppsamlare för dammet som jag koppade till dammsugaren. Den fungerade superbra och tog bort 99% av dammet. Det var väldigt skönt för det är dammet som jag tycker är tråkigast. Inte så kul att damma ner halva kvarteret. Så det var en stor lättnad att det fungerade. Gjorde den av en vispskål från biltema, borrade hål med hålsåg ovanifrån för borret med 25mm diameter vilket var precis lagom. Sedan ett hål åt sidan för slangen. Skålen håller fortfarande och har mycket kvar att ge. Hålet mot borret däremot slits ut efter några timmar. Då klippte jag till en plåtbit som jag nitade dit och gjorde ett nytt hål i. Fick göra det tre gånger. Nästa gång kanske jag uppgraderar till tjockare plåt som inte ger vika lika lätt, eller kanske något gummi. Till dammsugaren kopplade jag en kinacyklon på en tunna som föravskiljare. På hela helgen fyllde jag två tunnor med damm och två påsar från dammsugaren. Detta borde kunna vara en indikation på hur mycket snigeldynamit det går åt?
[bild] [bild] [video]

Tyckte att borren inte borrade riktigt bra med enbart påhängsvikten utan den gick bättre med ett lätt tryck. Testade att hänga på lite extra vikter. En 8 kg hantel visade sig vara perfekt. Ännu tyngre vikter gjorde att den saktade ner. Detta var väldigt effektivt när jag borrade de djupa hålen.

Men jag tycker det tar onödigt lång tid, och jag tror det är momenten runt borrningen som är tjuven. Jag spenderade 1,5 dag på den grunda delen enbart, sen köttade jag på och gjorde 50 djupa hål på 3-4 timmar på den höga delen. Skillnaden var att på den grunda delen behövde jag kolla så jag nådde rätt djup för varje hål. Körde med en vanlig laser och det är svårt att se strecket och det tar tid att hitta det. Sen blir det mer ställtid per borrmeter när man borra grunda hål såklart. Tillslut tröttnade jag på det och borrade djupare än vad jag behövde. Gick snabbare att borra lite extra än att hålla på att mäta. På den höga delen där jag borrat tidigare kompletterade jag med mer hål för att få ett tätare och förskjutet mönster för att förhoppningsvis få bättre sprickbildning.

Så man lär sig hela tiden. Nästa gång måste jag komma på något sätt att snabbare avgöra djupet. Så man kan borra på och direkt veta att man är på rätt djup. Vill bara kunna mata på och slippa kringmomenten. Borren kostar så mycket att hyra att man vill optimera det och bara stå och borra. En lasermottagare kanske? Något referenspunkt. Jag vet inte. Tips mottages gärna :)

Nästa blir nu att börja spräcka det som nu är uppborrat. Att ta hand om allt när det spruckit lär nog ta sin tid.
Bra jobbat och uppfunnit!
 
7ender
Ang. koll på borrdjupet, som ju blir knepigt när berget lutar.

Jag gjorde så att jag sprejade en markering på gropens vägg, i mitt fall 1 m över önskat borrdjup. Sen satte jag pinnar i färdiga hål, med markering på samma höjd. Då kunde jag snabbt sätta mig på huk och få en enslinje, eftersom jag hade mätt ungefär var på borrmaskinen enslinjen skulle vara.

Hoppas det blev begripligt 😀
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Ang. koll på borrdjupet, som ju blir knepigt när berget lutar.

Jag gjorde så att jag sprejade en markering på gropens vägg, i mitt fall 1 m över önskat borrdjup. Sen satte jag pinnar i färdiga hål, med markering på samma höjd. Då kunde jag snabbt sätta mig på huk och få en enslinje, eftersom jag hade mätt ungefär var på borrmaskinen enslinjen skulle vara.

Hoppas det blev begripligt 😀
Smart, ja det borde gå betydligt snabbare
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Igår var jag ute och sågade ett spår i berget för att "bättra på" den fria kanten. Behöver inte gå så djupt egentligen men hellre att det blir för djupt än för grunt.
IMG_1303.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1304.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag var jag ute och hällde i snigedynamit i den lägre delen. Det jag hade räckte precis, gick åt 89 kg. Då räckte det också till två hål i den övre delen. Använde Dynacem Standard. Mätte temperaturen i berget till 10 grader. Förvarade snigeldynamiten inomhus i rumstemperatur och lät vattnet vara 30 grader, men det svalnade nog i hinken vartefter. Enligt instruktionen är 10 grader brytpunkten mellan att vattnet ska vara varmt eller "kallt till omgivande". Vet inte hur står påverkan temperaturen har, eller hur varmt varmt är?

Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
H
R random_name skrev:
Igår var jag ute och sågade ett spår i berget för att "bättra på" den fria kanten. Behöver inte gå så djupt egentligen men hellre att det blir för djupt än för grunt.
[bild][bild]

Idag var jag ute och hällde i snigedynamit i den lägre delen. Det jag hade räckte precis, gick åt 89 kg. Då räckte det också till två hål i den övre delen. Använde Dynacem Standard. Mätte temperaturen i berget till 10 grader. Förvarade snigeldynamiten inomhus i rumstemperatur och lät vattnet vara 30 grader, men det svalnade nog i hinken vartefter. Enligt instruktionen är 10 grader brytpunkten mellan att vattnet ska vara varmt eller "kallt till omgivande". Vet inte hur står påverkan temperaturen har, eller hur varmt varmt är?

Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
Blanda vinter typ i mina hål på sommaren Satan vad det small när det blev utblåsning 😂😂
Fick en lite utblåsning på film
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Maalox
R random_name skrev:
Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
Upp med live cam för oss medlemmar!

Har precis ögnat igenom tråden. Starkt jobbat hittills!
 
  • Haha
Posselosse
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Blanda vinter typ i mina hål på sommaren Satan vad det small när det blev utblåsning 😂😂
Fick en lite utblåsning på film
Hehe ja så kan det gå. Man vill väl ha så varmt som möjligt för då är det kraftigare, men inte då det blir sådär ☺️
 
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
H
R random_name skrev:
Hehe ja så kan det gå. Man vill väl ha så varmt som möjligt för då är det kraftigare, men inte då det blir sådär ☺️
Finns ju för olika typer av temperaturer och jag tog fel låda när jag möljde ned det
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Upp med live cam för oss medlemmar!

Har precis ögnat igenom tråden. Starkt jobbat hittills!
Hehe ja det skulle vara något. Kanske blir mer tittare än älgvandringen 😀

Ett dygn senare och det har inte hänt mycket. En liten liten spricka enbart.
IMG_1309.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Minns jag inte helt fel kunde man efter vattna med varmt vatten för snabbare effekt.
 
  • Gilla
random_name
  • Laddar…
Idag har det börjat hända grejer! Var lite segstartat men plötsligt händer det. Var ute och vattnade med varmt vatten, kan väll inte skada.

08:09:
En liten spricka har uppstått, men inte så mycket har hänt sedan igår kväll egentligen
IMG_1311.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11:30:
IMG_1314.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16:25:
IMG_1315.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20:51:
IMG_1316.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser med spänning fram emot att se om hela berget spricker upp så som jag önskar :)
 
  • Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
Det har fortsatt spricka. Började plocka bort lösa bitar. Det som lossnat har varit i små hanterbara bitar. Nästan för små. Det blir mycket småskit som man får ösa bort.

IMG_1318.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1320.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
redarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.