24 757 läst ·
109 svar
25k läst
109 svar
Projekt ta bort berg för poolbygge
Skönt att du snart verkar klar
Sen återstår bara att bygga själva poolen, och det runt omkring, och återställa marken..
Själv har jag haft projekt i hela livet typ men är nu oändligt less på att hela tiden fundera vad man ska göra näst. Skulle vilja gå över till att peka på bilder, ringa entreprenörer och arkitekter, och sitta på altan och kolla på när andra jobbar istället
. Dock så säger plånboken ifrån så när frugan tvunget ville ha en pool så köpte vi iaf poolbyggandet så att "bara" det andra hamnar på mig.
Själv har jag haft projekt i hela livet typ men är nu oändligt less på att hela tiden fundera vad man ska göra näst. Skulle vilja gå över till att peka på bilder, ringa entreprenörer och arkitekter, och sitta på altan och kolla på när andra jobbar istället
Ligger redan uteT Tremoten skrev:
Funderade på att bygga det först men då ska jag hyra en grävmaskin också. Tycker inte själva borrningen är så jobbig egentligen. Med vikten på borrar den av sig själv, behöver bara balansera den. Men visst det skulle vara skönt att slippa hålla den. Då skulle man kanske kunna köra på, slippa byta stång, hänga på vikt osv.F fiskbuggaren skrev:
Tack, nej absolut inte, men efter att hört vad det skulle kosta att spränga gav jag mig på det själv. Vad är det för större grejer jag ska hyra menar du?O olofh skrev:
Jag satsar på 190 cm från trall.R Robert-san01 skrev:
Det var det jag menar, jag borrar många pilothål först med kortaste stången. Sen borrar jag färdigt med den djupa. Vad jag inte vill är att använda tre stänger per hål, utan först ett grunt, sen gå på med en som räcker ända ner.T Troberg skrev:
Hyrde bergborren i helgen. Av nästan 400 markerade hål hann jag med ca 200. Förra gången jag hyrde den gjorde jag ca 100 hål, så en förbättring. Körde inte fast denna gång utan det flöt på. Denna gång borrade jag tätare med cc 25 cm (föra gången körde jag cc 35), med förskjutna borrhål mellan raderna och med lätt lutning. Detta ska göra att det spricker upp bättre av vad jag har läst och hört.
Byggde en uppsamlare för dammet som jag koppade till dammsugaren. Den fungerade superbra och tog bort 99% av dammet. Det var väldigt skönt för det är dammet som jag tycker är tråkigast. Inte så kul att damma ner halva kvarteret. Så det var en stor lättnad att det fungerade. Gjorde den av en vispskål från biltema, borrade hål med hålsåg ovanifrån för borret med 25mm diameter vilket var precis lagom. Sedan ett hål åt sidan för slangen. Skålen håller fortfarande och har mycket kvar att ge. Hålet mot borret däremot slits ut efter några timmar. Då klippte jag till en plåtbit som jag nitade dit och gjorde ett nytt hål i. Fick göra det tre gånger. Nästa gång kanske jag uppgraderar till tjockare plåt som inte ger vika lika lätt, eller kanske något gummi. Till dammsugaren kopplade jag en kinacyklon på en tunna som föravskiljare. På hela helgen fyllde jag två tunnor med damm och två påsar från dammsugaren. Detta borde kunna vara en indikation på hur mycket snigeldynamit det går åt?
Tyckte att borren inte borrade riktigt bra med enbart påhängsvikten utan den gick bättre med ett lätt tryck. Testade att hänga på lite extra vikter. En 8 kg hantel visade sig vara perfekt. Ännu tyngre vikter gjorde att den saktade ner. Detta var väldigt effektivt när jag borrade de djupa hålen.
Men jag tycker det tar onödigt lång tid, och jag tror det är momenten runt borrningen som är tjuven. Jag spenderade 1,5 dag på den grunda delen enbart, sen köttade jag på och gjorde 50 djupa hål på 3-4 timmar på den höga delen. Skillnaden var att på den grunda delen behövde jag kolla så jag nådde rätt djup för varje hål. Körde med en vanlig laser och det är svårt att se strecket och det tar tid att hitta det. Sen blir det mer ställtid per borrmeter när man borra grunda hål såklart. Tillslut tröttnade jag på det och borrade djupare än vad jag behövde. Gick snabbare att borra lite extra än att hålla på att mäta. På den höga delen där jag borrat tidigare kompletterade jag med mer hål för att få ett tätare och förskjutet mönster för att förhoppningsvis få bättre sprickbildning.
Så man lär sig hela tiden. Nästa gång måste jag komma på något sätt att snabbare avgöra djupet. Så man kan borra på och direkt veta att man är på rätt djup. Vill bara kunna mata på och slippa kringmomenten. Borren kostar så mycket att hyra att man vill optimera det och bara stå och borra. En lasermottagare kanske? Något referenspunkt. Jag vet inte. Tips mottages gärna
Nästa blir nu att börja spräcka det som nu är uppborrat. Att ta hand om allt när det spruckit lär nog ta sin tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde en uppsamlare för dammet som jag koppade till dammsugaren. Den fungerade superbra och tog bort 99% av dammet. Det var väldigt skönt för det är dammet som jag tycker är tråkigast. Inte så kul att damma ner halva kvarteret. Så det var en stor lättnad att det fungerade. Gjorde den av en vispskål från biltema, borrade hål med hålsåg ovanifrån för borret med 25mm diameter vilket var precis lagom. Sedan ett hål åt sidan för slangen. Skålen håller fortfarande och har mycket kvar att ge. Hålet mot borret däremot slits ut efter några timmar. Då klippte jag till en plåtbit som jag nitade dit och gjorde ett nytt hål i. Fick göra det tre gånger. Nästa gång kanske jag uppgraderar till tjockare plåt som inte ger vika lika lätt, eller kanske något gummi. Till dammsugaren kopplade jag en kinacyklon på en tunna som föravskiljare. På hela helgen fyllde jag två tunnor med damm och två påsar från dammsugaren. Detta borde kunna vara en indikation på hur mycket snigeldynamit det går åt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte att borren inte borrade riktigt bra med enbart påhängsvikten utan den gick bättre med ett lätt tryck. Testade att hänga på lite extra vikter. En 8 kg hantel visade sig vara perfekt. Ännu tyngre vikter gjorde att den saktade ner. Detta var väldigt effektivt när jag borrade de djupa hålen.
Men jag tycker det tar onödigt lång tid, och jag tror det är momenten runt borrningen som är tjuven. Jag spenderade 1,5 dag på den grunda delen enbart, sen köttade jag på och gjorde 50 djupa hål på 3-4 timmar på den höga delen. Skillnaden var att på den grunda delen behövde jag kolla så jag nådde rätt djup för varje hål. Körde med en vanlig laser och det är svårt att se strecket och det tar tid att hitta det. Sen blir det mer ställtid per borrmeter när man borra grunda hål såklart. Tillslut tröttnade jag på det och borrade djupare än vad jag behövde. Gick snabbare att borra lite extra än att hålla på att mäta. På den höga delen där jag borrat tidigare kompletterade jag med mer hål för att få ett tätare och förskjutet mönster för att förhoppningsvis få bättre sprickbildning.
Så man lär sig hela tiden. Nästa gång måste jag komma på något sätt att snabbare avgöra djupet. Så man kan borra på och direkt veta att man är på rätt djup. Vill bara kunna mata på och slippa kringmomenten. Borren kostar så mycket att hyra att man vill optimera det och bara stå och borra. En lasermottagare kanske? Något referenspunkt. Jag vet inte. Tips mottages gärna
Nästa blir nu att börja spräcka det som nu är uppborrat. Att ta hand om allt när det spruckit lär nog ta sin tid.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Bra jobbat och uppfunnit!R random_name skrev:Hyrde bergborren i helgen. Av nästan 400 markerade hål hann jag med ca 200. Förra gången jag hyrde den gjorde jag ca 100 hål, så en förbättring. Körde inte fast denna gång utan det flöt på. Denna gång borrade jag tätare med cc 25 cm (föra gången körde jag cc 35), med förskjutna borrhål mellan raderna och med lätt lutning. Detta ska göra att det spricker upp bättre av vad jag har läst och hört.
[bild]
Byggde en uppsamlare för dammet som jag koppade till dammsugaren. Den fungerade superbra och tog bort 99% av dammet. Det var väldigt skönt för det är dammet som jag tycker är tråkigast. Inte så kul att damma ner halva kvarteret. Så det var en stor lättnad att det fungerade. Gjorde den av en vispskål från biltema, borrade hål med hålsåg ovanifrån för borret med 25mm diameter vilket var precis lagom. Sedan ett hål åt sidan för slangen. Skålen håller fortfarande och har mycket kvar att ge. Hålet mot borret däremot slits ut efter några timmar. Då klippte jag till en plåtbit som jag nitade dit och gjorde ett nytt hål i. Fick göra det tre gånger. Nästa gång kanske jag uppgraderar till tjockare plåt som inte ger vika lika lätt, eller kanske något gummi. Till dammsugaren kopplade jag en kinacyklon på en tunna som föravskiljare. På hela helgen fyllde jag två tunnor med damm och två påsar från dammsugaren. Detta borde kunna vara en indikation på hur mycket snigeldynamit det går åt?
[bild] [bild] [video]
Tyckte att borren inte borrade riktigt bra med enbart påhängsvikten utan den gick bättre med ett lätt tryck. Testade att hänga på lite extra vikter. En 8 kg hantel visade sig vara perfekt. Ännu tyngre vikter gjorde att den saktade ner. Detta var väldigt effektivt när jag borrade de djupa hålen.
Men jag tycker det tar onödigt lång tid, och jag tror det är momenten runt borrningen som är tjuven. Jag spenderade 1,5 dag på den grunda delen enbart, sen köttade jag på och gjorde 50 djupa hål på 3-4 timmar på den höga delen. Skillnaden var att på den grunda delen behövde jag kolla så jag nådde rätt djup för varje hål. Körde med en vanlig laser och det är svårt att se strecket och det tar tid att hitta det. Sen blir det mer ställtid per borrmeter när man borra grunda hål såklart. Tillslut tröttnade jag på det och borrade djupare än vad jag behövde. Gick snabbare att borra lite extra än att hålla på att mäta. På den höga delen där jag borrat tidigare kompletterade jag med mer hål för att få ett tätare och förskjutet mönster för att förhoppningsvis få bättre sprickbildning.
Så man lär sig hela tiden. Nästa gång måste jag komma på något sätt att snabbare avgöra djupet. Så man kan borra på och direkt veta att man är på rätt djup. Vill bara kunna mata på och slippa kringmomenten. Borren kostar så mycket att hyra att man vill optimera det och bara stå och borra. En lasermottagare kanske? Något referenspunkt. Jag vet inte. Tips mottages gärna
Nästa blir nu att börja spräcka det som nu är uppborrat. Att ta hand om allt när det spruckit lär nog ta sin tid.
Ang. koll på borrdjupet, som ju blir knepigt när berget lutar.
Jag gjorde så att jag sprejade en markering på gropens vägg, i mitt fall 1 m över önskat borrdjup. Sen satte jag pinnar i färdiga hål, med markering på samma höjd. Då kunde jag snabbt sätta mig på huk och få en enslinje, eftersom jag hade mätt ungefär var på borrmaskinen enslinjen skulle vara.
Hoppas det blev begripligt 😀
Jag gjorde så att jag sprejade en markering på gropens vägg, i mitt fall 1 m över önskat borrdjup. Sen satte jag pinnar i färdiga hål, med markering på samma höjd. Då kunde jag snabbt sätta mig på huk och få en enslinje, eftersom jag hade mätt ungefär var på borrmaskinen enslinjen skulle vara.
Hoppas det blev begripligt 😀
Smart, ja det borde gå betydligt snabbare7ender skrev:
Ang. koll på borrdjupet, som ju blir knepigt när berget lutar.
Jag gjorde så att jag sprejade en markering på gropens vägg, i mitt fall 1 m över önskat borrdjup. Sen satte jag pinnar i färdiga hål, med markering på samma höjd. Då kunde jag snabbt sätta mig på huk och få en enslinje, eftersom jag hade mätt ungefär var på borrmaskinen enslinjen skulle vara.
Hoppas det blev begripligt 😀
Igår var jag ute och sågade ett spår i berget för att "bättra på" den fria kanten. Behöver inte gå så djupt egentligen men hellre att det blir för djupt än för grunt.
Idag var jag ute och hällde i snigedynamit i den lägre delen. Det jag hade räckte precis, gick åt 89 kg. Då räckte det också till två hål i den övre delen. Använde Dynacem Standard. Mätte temperaturen i berget till 10 grader. Förvarade snigeldynamiten inomhus i rumstemperatur och lät vattnet vara 30 grader, men det svalnade nog i hinken vartefter. Enligt instruktionen är 10 grader brytpunkten mellan att vattnet ska vara varmt eller "kallt till omgivande". Vet inte hur står påverkan temperaturen har, eller hur varmt varmt är?
Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag var jag ute och hällde i snigedynamit i den lägre delen. Det jag hade räckte precis, gick åt 89 kg. Då räckte det också till två hål i den övre delen. Använde Dynacem Standard. Mätte temperaturen i berget till 10 grader. Förvarade snigeldynamiten inomhus i rumstemperatur och lät vattnet vara 30 grader, men det svalnade nog i hinken vartefter. Enligt instruktionen är 10 grader brytpunkten mellan att vattnet ska vara varmt eller "kallt till omgivande". Vet inte hur står påverkan temperaturen har, eller hur varmt varmt är?
Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Blanda vinter typ i mina hål på sommaren Satan vad det small när det blev utblåsning 😂😂R random_name skrev:Igår var jag ute och sågade ett spår i berget för att "bättra på" den fria kanten. Behöver inte gå så djupt egentligen men hellre att det blir för djupt än för grunt.
[bild][bild]
Idag var jag ute och hällde i snigedynamit i den lägre delen. Det jag hade räckte precis, gick åt 89 kg. Då räckte det också till två hål i den övre delen. Använde Dynacem Standard. Mätte temperaturen i berget till 10 grader. Förvarade snigeldynamiten inomhus i rumstemperatur och lät vattnet vara 30 grader, men det svalnade nog i hinken vartefter. Enligt instruktionen är 10 grader brytpunkten mellan att vattnet ska vara varmt eller "kallt till omgivande". Vet inte hur står påverkan temperaturen har, eller hur varmt varmt är?
Nu får vi se om ett par dagar hur det spricker...
Fick en lite utblåsning på film
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Minns jag inte helt fel kunde man efter vattna med varmt vatten för snabbare effekt.
Idag har det börjat hända grejer! Var lite segstartat men plötsligt händer det. Var ute och vattnade med varmt vatten, kan väll inte skada.
08:09:
En liten spricka har uppstått, men inte så mycket har hänt sedan igår kväll egentligen
11:30:
16:25:
20:51:
Ser med spänning fram emot att se om hela berget spricker upp så som jag önskar
08:09:
En liten spricka har uppstått, men inte så mycket har hänt sedan igår kväll egentligen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11:30:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16:25:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20:51:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser med spänning fram emot att se om hela berget spricker upp så som jag önskar
Det har fortsatt spricka. Började plocka bort lösa bitar. Det som lossnat har varit i små hanterbara bitar. Nästan för små. Det blir mycket småskit som man får ösa bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
