Nu ska stubben bort. Handgrävde så mycket som möjligt runt omkring för att frilägga rötterna. Sen körde jag med högtryckstvätten för att få bort den sista jorden. Det var väldigt effektivt. Men stubben satt ändå som berget. Sågade den i mindre delar med motorsåg och slog sedan i kilar för att få den i mindre delar. Det funkade över förväntan! Sista delen vinschades upp.

Stubbe med delvis exponerade rötter och jord. Rester av grävning och klyvning syns. Runt omkring ligger stenar och blött jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stubbe i trädgården med avsågade rötter, omgiven av jord och en hög med stenar, delvis upplyst i mörker.
Skapa konto

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
R random_name skrev:
Då var det dags att ge sig på stenarna. Borrade likt tidigare med Hiltin med en vikt påhängd. Roterade med flera borr så de skulle hinna kylas ner och hålla längre. Något borr gick av på mitten, och något annat lossnade spetsen på. Råkade tyvärr tappa ner maskinen i vattnet så den slutade funka. Ligger nu nedmonterad för att torka. Köpte istället Biltemas kraftigaste SDS-Max maskin som på pappret är kraftigare än Hiltin, men den var värdelös. Tar mycket längre tid att borra. Hyrde en Hilti TE-80, den kraftigaste jag hittade, en helg för att snabbare komma vidare. Och den var det tryck i!

Stenarna sprack bra med mina 5st 20mm kilar. Ibland sprack det stora delar från stenen, och ibland bara någon liten del. Men det var bara att traggla på. Kompletterade även med 3 st 14mm kilar för att spräcka mindre stenar, vilket också fungerade bra.

Nu I efterhand ser det ut som att det var gjort i en handvändning, men det tog några helger.

[bild][bild][bild]
Inbtressant. Jag har testat hilti TE76 (14J) men märkte inte så stor skillnad. Har också en Bosch (näst största) (typ 12 joule) och den var likvärdig med hiltin. Sedan service lampan började lysa på boschen har jag klört med Biltemas stora. Den har varit snäppet sämre men inte märkvärt för mig :) Men den har jag kört slut på nu i princip (många hål och tufft liv)

Kul projekt! Jag sprängde ca. 15 ton sten på landet och körde ungefär som du:

Cobraborr + snigeldynamit för stora bumlingar
Spräckkilar för att kapa ner.

Tips med stora stenrös:
1. borra i hexagonalmönster. Då spricker stenen i mindre bitar. (Borrar man raka spår blir det lätt stora sammanhängande bitar).
2. Om du inte har en grävare, rikta borrhålen snett...då spricker stnarna uppåt. Borrar man rakt blir det ofta stora kilar som går neråt och är svåra att ta upp.

• Gilla
apsvensson och 3 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
1. borra i hexagonalmönster. Då spricker stenen i mindre bitar. (Borrar man raka spår blir det lätt stora sammanhängande bitar).
Ah smart, och bra förklarat. Jag såg det beskrivet i anvisningen till Dynacem men förstod inte vad det skulle göra för skilnad. Det blir ju raka rader bara man vänder på pappret ändå :) Men den fria kanten flyttar sig ju inte såklart. Tyvärr har jag redan borrat i raka linjer, och har redan förstått att jag kommer få stora bitar att dela ytterligare. Attans, jaja man lär sig.

Jag gjorde misstaget själv, fick borra och klyva med kilar i mindre bitar efteråt. Lite drygt när det är nergärvda bumlingar :D

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Nu när alla stenar är borta var det dags att ge sig på berget. Hyrde en kompressordriven bergborr en helg för att borra upp så mycket jag orkade och hann. Hade aldrig borrat med en bergborr förut så hade ingen aning om hur det skulle vara. Uthyraren hade 33 mm krona som minst så den fick det bli. Hade egentligen tänkt 28-30mm men istället ökade jag hålavståndet till 35 cm för att mängden snigeldynamit inte skulle sticka iväg.

Började lördagen med att borra och oj vad bra det gick. Var som att borra i smör. Dammet låg tätt över hela kvarteret :/ Inte så tungt som jag hade trott heller, det tyngsta var att hiva upp påhängsvikten :) Hann borra upp lite mer än halva berget första dagen. Eftersom det gick så bra på lördagen fick jag feeling och tänkte att jag nig hinner borra upp mer än vad jag hade planerat för att hinna, så när det blev kväll och jag tyckte jag hade stört färdigt grannarna spolade jag av berget på den djupa delen och förberedde för att borra. Det var också en hel dej jord kvar att gräva upp.

Söndagen var jag ute vid 8 hugget och fortsatte skyffla jord tills jag med hyfsat gott samvete kunde starta borren. Det flöt på skapligt till en början, även fast jag tyckte det gick lite segare än dagen innan. Började med att kontrollmäta alla hål jag borrat under gårdagen så de nådde rätt djup. Var inte så noga med det under gårdagen utan då borrade jag bara på i full fart. De flesta hålen behövde borras något ytterligare. I efterhand skulle jag varit noggrannare från början. Det tog tid och kraft att stoppa i och ta upp maskinen för dessa cm.

Borrade på tills jag kom till ett hål med mycket vatten/sand/lera i. Berget skiktar sig tydligt vid ca 40 cm djup. Då är det som att borra i 5 cm sand innan man kommer till berg igen. När jag bytte till ett längre borr och skulle börja borra igen fastnade borret #@*&!!! Hur jag än försökte fick jag inte upp det. Maskinen orkade inte ens dra runt det. Jag försökte och försökte men fick tillslut känna mig besegrad och jag upp och tog lunch. Efter lunchen gick jag ut och fortsatte borra med en 43 mm krona jag fick med, tyvärr uthyraren bara en 33mm krona. Borrade två hål men insåg sedan att det kommer gå åt snigeldynamit i mängder, så jag lägger ner det. Ger mig på kronan som sitter fast istället. Med hjälp av en hylsa och ett 2m långt rör lyckas jag dra runt kronan. Skruvar bort borrstången från kronan (det är en R25 stång, inte en kilad tack och lov) och blåser med kompressorn ner i hålet och lyckas blåsa upp massa bös. Går runt med kronan ett par varv till och upprepar. Märker att den inte alls sitter lika hårt längre så efter ett par gånger får jag faktiskt upp den! Skam den som ger sig :) Såhär i efterhand tror jag att jag vet vad jag gjorde för fel så att den fastnade. Jag stängde av blåset när jag stoppade i borren i hålet för det sprutade gegga rakt i ansiktet. Detta gjorde att hålen i borren satte igen sig. Jag tror inte att de hade gjort det om jag haft blåsfunktionen på. Det blev en dyr lärdom.

Nu med kronan räddad var det redan eftermiddag och jag hade massor av hål kvar att borra bara på berget jag från början hade tänkt att hinna med. Men jag körde på och hann tillslut vad jag hade tänkt hinna med. Tyvärr glömde jag i stressen bort att jag även hade en 120cm borrstång liggandes, de översta raderna hade jag behövt borra med den, då 90cm borrstången inte var riktigt tillräcklig. Så nu får jag antingen hyra borren igen och borra innan jag spräcker, eller spräcka först och sedan hyrra borren och spräcka den sista biten för sig…

Blev tyvärr inga bilder tagna när jag borrade, men före och efter. Borrhålen tätade jag med isolering i en fryspåse vilket jag fick tips om i någon tråd.

Verktyg och utrustning för bergborrning arrangerade på stenlagd yta. Inkluderar borrstänger, borrkrona och kompressor.
Skapa konto
Gul kompressordriven bergborrmaskin från Atlas Copco, parkerad i ett garage bredvid cyklar och en ICA-kasse.
Skapa konto
Bergarbetesplats med borrhål i berget, omgiven av verktyg och vattenpölar.
Skapa konto
Berg med borrhål täckta av plastpåsar nära ett hus under renovering, med skugga och redskap placerade omkring.
Skapa konto

• Gilla
Fredrik-G och 7 till
  • Laddar…
Borra aldrig vidare i befintligt håll med annan borr. Det räcker med mm diameterskillnad för att den ska fastna. Likaså, sluta borra om du borrar igenom sten och når jord/grus. Stor risk att kronan sätter igen.

Imponerande att du skruvade av kronan av stången. Det har jag tyvärr aldrig lyckats med. Det slutar alltid med kapskiva och värme.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Borra aldrig vidare i befintligt håll med annan borr. Det räcker med mm diameterskillnad för att den ska fastna. Likaså, sluta borra om du borrar igenom sten och når jord/grus. Stor risk att kronan sätter igen.

Imponerande att du skruvade av kronan av stången. Det har jag tyvärr aldrig lyckats med. Det slutar alltid med kapskiva och värme.
Det var en gängad borrstång, inte en konad. Hade inga problem att skruva av kronan vid byte av borrstång. Skruvstäd och polygrip räckte, det svåraste var att komma ihåg vilket håll man skulle skruva åt :) Har därmed kvar kronan så jag skulle kunna fortsätta borra i hålen med den om jag vill. Velar lite kring det. Skulle vara skönt att kunna spräcka hela vägen ner nollpunkten direkt. Men fastnar jag igen är det ju inte värt det...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nästa steg var att göra kanten jag ska spräcka emot djupare, så den går ner noll-punkten. Ska borra som ett V för att göra en ränna. Det är i inte så mycket att borra så jag ville inte hyra den kompressordrivna bergborren bara för det för det kostade rätt mycket pengar, strax över 5000 kr för en helg. Fick tag i en annan uthyrare som hyrde ut en Cobra vilket var betydligt billigare. Han varnade mig dock och sa att det bara var skit, dom går sönder och att jag ska vara glad om jag ens fick igång den. Var värt en chansning iaf.

Fick hem maskinen och fick igång den på första försöket. Men den gick väldigt illa och borrade jättedåligt med väldigt dålig avverkning. Efter lite felsökning visade det sig att luftfiltret var helt igensatt, för utan det blev det en helt annan maskin. Dock inte i närheten av den kompressordrivna. Fick träla på under helgen med maskinen ändå men hann inte i närheten av vad jag hade hoppats. Får kanske komplettera med att borra några hål med Hiltin innan jag kan spräcka rännan. Stank av avgaser gjorde jag också…. Tejpade dit två vattenslangar på andningsmasken så jag kunde få luft från en bit bort vilket gjorde enorm skillnad. Höll på att ge upp främst pga av avgaserna.

• Gilla
Boxer63 och 5 till
  • Laddar…
Nu med rännan borrad var det dags att ladda snigeldynamiten. Det skulle vara varmare nu någon vecka framåt så jag ville gärna få det gjort innan det blir för kallt.

Först dammsög jag rent hålen på så mycket vatten jag kunde. Blandade en hel påse på 5 kg med ca 1,3L vatten per gång. Mängden var rätt lagom, hann jag hälla ut den innan den blev för trögflytande. Vatten fortsätter rinna hela tiden så jag får fortsätta dammsuga innan jag häller i snigeldynamiten i hålen. Får hoppas att det kommer funka och att den inte blir försvagad. Hade köpt 100 kg Dynacem och det gick åt exakt 50 kg, mer än jag hade räknat med för rännan.
Nattbild av byggarbetsplats med blå presenning och borrade hål för snigeldynamit. Hus till höger och ställning i bakgrunden.
Skapa konto

Det börjar spricka efter ca 1,5 dygn. Sen fortsätter det att spricka i ca 1 veckas tid. Sen kom kylan. Vattnet frös till is. Slangen frös. Så det var bara att ta paus.
Snötäckt byggarbetsplats med ränna och isiga ytor, hinkar i bakgrunden och en byggnad i trä med stengrund.
Skapa konto

• Gilla
landan81
  • Laddar…
Nu när det blivit plussgrader igen gäller det att passa på. Vet inte hur vintern kommer bli… Hackade sönder isen så den ska smälta snabbare. Pumpade bort vattnet.
Uppgrävd mark fylld av krossad is, stenblock och ett verktyg i en trädgårdsmiljö, med arbetsredskap i bakgrunden.
Skapa konto

Sen bröt jag bort det berg som spruckit med ett spätt. För stora bitar borrade jag och delade med kilar. Inte värst tungt men tidskrävande. Berget verkar väldigt dåligt på sina ställen där det bara blir smulor av det. Dyker upp nya sprickor tycker jag ju djupare jag kommer. Vet inte hur länge snigeldynamiten verkar. Nu är det en månad sedan jag hällde i den och jag tycker det har uppstått nya sprickor under tiden jag arbetat som jag inte sett från början. 6:e november hällde jag i snigeldynamiten och 6:e december var det rensat och klart.
Bild på en utgrävd plats bredvid ett hus med brädfasad och grönt fönster, stenhögar och gräs intill. Visar arbetet med att bryta sten.
Skapa konto
Berg med tydliga sprickor och ojämn yta kring vattenpöl, omgiven av betong eller sten, med en vattenpump synlig i bakgrunden.
Skapa konto
Spruckna stenar och jord vid en vattenpöl, med synliga borrhål och sprickor, resultatet av bergbrytning med snigeldynamit och stenslägga.
Skapa konto
Sprucket berg med lösa stenblock, en yxa och en slägga, samt vattenpöl i bakgrunden med en pump i ett utomhusområde.
Skapa konto

Köpte mig en stenslägga med förhoppningen att kunna dela vissa stenar utan att behöva borra. Stensläggan har en spetsig sida, som en yxa, och förhoppningen var att med 5 kg på en tunn punkt på stenen lyckas klyva den... det heter väll stenslägga av en anledning? Funkade hyfsat om stenen inte var för tjock. Större stenar gick den bet på. Lite besviken men har ändå fått bra användning av den för att klyva många tunnare block. Det hade förmodligen dock gått lika bra med en vanlig slägga för en bråkdel av priset. Tur jag fick bra pris på den på Black Friday.
Röd och svart stenslägga stående på en träyta framför en vit vägg.
Skapa konto

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg: spräck berget!

Mätte lite och lät ChatGPT uppskatta hur mycket berg som ska tas bort. Den första uppskattningen var på ca 25 m3, men nu har vi flyttat poolen lite. Den del där mest berg ska tas bort uppskattades till 9 m3. Den lägre till 6m3. Det är 10 m3 mindre :)

Har 50 kg snigeldynamit kvar och har beställt 100 kg till. Har jag tur räcker det till denna del av berget. Men lär gå åt minst 100 kg till till andra delen. Åtgången ska vara 1,5 kg per meter borrhål när jag borrat med 33 mm borr. Mina hål är mellan 60-80 cm djupa. De flesta är faktiskt 80. Har tappat bort beräkningen men kom fram till att det skulle gå åt ca 45 kg till de hål jag ska spräcka i första omgången. Så förhoppningsvis räcker mina 50 kg, då resterande är under leverans.

Planen är att börja med att spräcka 2-3 rader av borrhål. Sen när det börjat spricka ta 2-3 stycken till osv tills allt är sprucket. Lika bra att passa på nu när det är milt ute. Dynacem standard som jag köper ska funka i -5 till 10 grader. Ju varmare desto snabbare effekt.

Spenderade en kväll med att dammsuga rent hålen på grus och vatten. Eftersom det var ett tydligt skikt i berget har jag kör plaststrumpa att stoppa i hålet och fylla snigeldynamiten i. Testade att hälla vatten i ett av hålen men det blev aldrig fullt, bara rann iväg någonstans där nere. Det vill jag inte ska hända med snigeldynamiten :) Förberedde alla hålen med plaststrumpor. Buntband i ena änden för att hålla ihop dem.

Nästa dag när det var ljust var det dags att börja blanda. Fortsatte med att blanda 5 kg åt gången och fylla. Det gick bra. Lite knöligare att fylla i plaststrumpan men det funkade. Det gick åt exakt 40 kg snigeldynamit och tog ca 2,5h med att plocka fram, blanda och städa. Nu är det bara att vänta.
Borrhål i berg för spräckning med snigeldynamit, plaststrumpor i hålen. Omgiven av jord och sten, grönt gräs till vänster.
Skapa konto
Borrhål i berget för spräckning med snigeldynamit. Plaststrumpor är insatta i hålen, omgivna av sprickor på en ojämn bergyta.
Skapa konto

Och med det har jag faktiskt kommit till dags datum! Laddade i onsdags. I torsdags hade det börjat spricka på den nedre delen. Idag har sprickorna blivit större och det har börjat spricka lite på den övre, djupare delen. Tyvärr spricker det i långa rader istället för att totalt krossa berget. Så det lär bli mycket att spräcka efteråt. Kanske får tänka om med resten och hyra borrmaskinen igen för att få mer förstörelse. Eller se om jag jobba mig inåt först längst ner så jag vrider på hur jag spricker. Men då får jag två fria sidor istället så det kanske inte hjälper.
Spräckt berg med sprickor och borrhål, omslutet av jord och en grön presenning närliggande. Vattenpöl och pump syns i bakgrunden.
Skapa konto
Berg med borrhål och sprickor, täckt delvis av en grön presenning. Stenbitar och en grön hink syns ovanpå berget.
Skapa konto
Sprucken bergyta med plaststrumpa i borrhål, använd för snigeldynamit för att bryta ner berget vid byggprojekt. Sprickor synliga på ytan.
Skapa konto

Nu kommer det inte gå lika snabbt mellan uppdateringarna. Har tre barn i lågstadiet/förskola, aktiviteter, heltidsjobb osv.

• Gilla
Robert-san01 och 5 till
  • Laddar…
R random_name skrev:
Nästa steg: spräck berget!

Mätte lite och lät ChatGPT uppskatta hur mycket berg som ska tas bort. Den första uppskattningen var på ca 25 m3, men nu har vi flyttat poolen lite. Den del där mest berg ska tas bort uppskattades till 9 m3. Den lägre till 6m3. Det är 10 m3 mindre :)

Har 50 kg snigeldynamit kvar och har beställt 100 kg till. Har jag tur räcker det till denna del av berget. Men lär gå åt minst 100 kg till till andra delen. Åtgången ska vara 1,5 kg per meter borrhål när jag borrat med 33 mm borr. Mina hål är mellan 60-80 cm djupa. De flesta är faktiskt 80. Har tappat bort beräkningen men kom fram till att det skulle gå åt ca 45 kg till de hål jag ska spräcka i första omgången. Så förhoppningsvis räcker mina 50 kg, då resterande är under leverans.

Planen är att börja med att spräcka 2-3 rader av borrhål. Sen när det börjat spricka ta 2-3 stycken till osv tills allt är sprucket. Lika bra att passa på nu när det är milt ute. Dynacem standard som jag köper ska funka i -5 till 10 grader. Ju varmare desto snabbare effekt.

Spenderade en kväll med att dammsuga rent hålen på grus och vatten. Eftersom det var ett tydligt skikt i berget har jag kör plaststrumpa att stoppa i hålet och fylla snigeldynamiten i. Testade att hälla vatten i ett av hålen men det blev aldrig fullt, bara rann iväg någonstans där nere. Det vill jag inte ska hända med snigeldynamiten :) Förberedde alla hålen med plaststrumpor. Buntband i ena änden för att hålla ihop dem.

Nästa dag när det var ljust var det dags att börja blanda. Fortsatte med att blanda 5 kg åt gången och fylla. Det gick bra. Lite knöligare att fylla i plaststrumpan men det funkade. Det gick åt exakt 40 kg snigeldynamit och tog ca 2,5h med att plocka fram, blanda och städa. Nu är det bara att vänta.
[bild][bild]

Och med det har jag faktiskt kommit till dags datum! Laddade i onsdags. I torsdags hade det börjat spricka på den nedre delen. Idag har sprickorna blivit större och det har börjat spricka lite på den övre, djupare delen. Tyvärr spricker det i långa rader istället för att totalt krossa berget. Så det lär bli mycket att spräcka efteråt. Kanske får tänka om med resten och hyra borrmaskinen igen för att få mer förstörelse. Eller se om jag jobba mig inåt först längst ner så jag vrider på hur jag spricker. Men då får jag två fria sidor istället så det kanske inte hjälper.
[bild][bild][bild]

Nu kommer det inte gå lika snabbt mellan uppdateringarna. Har tre barn i lågstadiet/förskola, aktiviteter, heltidsjobb osv.
Kan rekommendera en sådan kärra att flytta större stenar och köpte min på biltema och flyttat många ton med den.

• Blå säckkärra med två hjul och röda handtag, används för att flytta tunga föremål som stenar.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kul att se så metodisk redogörelse..

Hade det inte varit intressant att låta snigeldynamiten gå i ner i dessa sprickor..

Men du kanske vill ha en så kontrollerad plan botten som möjligt på din sprängning, och inte gå djupare än nödvändigt?

V växelventil skrev:
Kan rekommendera en sådan kärra att flytta större stenar och köpte min på biltema och flyttat många ton med den.
Än så länge har jag kört på skottkärra. Delar stenarna så mycket att jag kan lyfta dem utan att skada mig. Samlar dom på framsidan så ska dom iväg sen med lastbil. Då måste jag kunna lyfta dem igen för att lasta containern eller flaket, vad det nu blir. Hellre borra och spräcka mer än att skada mig och inte kunna slutföra. Hade jag haft någonstans att lägga stenen hade jag nog kört större bitar med en sån. Så är planen iaf. Får se om det håller eller om jag får betala någon med grävare som lastar

• Gilla
Fredrik_Lerum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.