P Peter321 skrev:
Nu har jag kört något dygn med fläkten på och uppmätt skillnad i relativ fuktighet har inte påverkats i någon mätbar grad. Kanske är det så som @MrDizzy skrev tidigare att det tar lång tid att torka ur materialet på vinden. Kommer fortsätta köra fläkten (när absolut fuktighet är lägre ute än inne) under några veckor så får vi se hur det artar sig.

Så här års är ju vatteninnehållet i luften både inne och ute lågt (typ 3gram/m3 ute och 5gram/m3 inne på vinden), kanske gör det också att det går extra långsamt att se någon skillnad. Det blir intressant att se om fläkten har större direkt påverkan när det absoluta luftfuktigheten är högre (vår/höst). Eller som sagt när den kört under en längre tid.

För övrigt tänkte jag även hyra en värmekamera i helgen och gå runt lite och se om jag har någon tydlig köldbrygga eller så, kanske att man kan se om det sugs upp varm luft på vinden någonstans nu när jag suger ut luft med fläkten.
Det är på våren det brukar bli störst skillnad mellan ute o inne och då ger störst effekt.

Värmekamera var en bra ide ... ska kolla in det jag med

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nja att dra in fuktigare uteluft än vad som redan är inne på kallvinden är väl ingen bra ide?
Bättre att då i de fallen inte köra fläkten. etc etc
Jo. det är en bra ide! Om du har en frånluftfläkt som suger luft från en kallvind så kommer ersättningsluften att tas helt eller delvis från uppvärmda utrymmen. Denna luft innehåller ca. 5,8 gram vattenånga per m3 luft. (Normalt 20 grader och 40% relativ fukthalt). Jämför detta vid uteluft som vid 0 grader och 99% fukthalt då endast innehåller 3,8 gram/m3 vattenånga. Alltså 2 gram mindre än inomhusluften !!! Om du räknar på ett luftflöde på 50 l/s så motsvarar det ett vatteninnehåll på 0,3 liter/timme som kan kondensera i vindsbjälklaget, om du använder fläkten som frånluftfläkt.
Använd fläkten som Tilluftfläkt med kall uteluft. Så slipper du framtida problem.
M.v.h.

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
S Sportis44 skrev:
Jo. det är en bra ide! Om du har en frånluftfläkt som suger luft från en kallvind så kommer ersättningsluften att tas helt eller delvis från uppvärmda utrymmen. Denna luft innehåller ca. 5,8 gram vattenånga per m3 luft. (Normalt 20 grader och 40% relativ fukthalt). Jämför detta vid uteluft som vid 0 grader och 99% fukthalt då endast innehåller 3,8 gram/m3 vattenånga. Alltså 2 gram mindre än inomhusluften !!! Om du räknar på ett luftflöde på 50 l/s så motsvarar det ett vatteninnehåll på 0,3 liter/timme som kan kondensera i vindsbjälklaget, om du använder fläkten som frånluftfläkt.
Använd fläkten som Tilluftfläkt med kall uteluft. Så slipper du framtida problem.
M.v.h.
Nej!
Luft är en fluid och tar ALLTID enklaste vägen.
Att gå genom tak och isolering sker inte om det finns öppen takfot såtillvida du inte tar luften mha fläkten genom ett rör till kallvinden från bostadsdelen.
Dock kommer lite luft med fukt från bostadelen alltid att gå genom springor etc
Samt att fukt från bostadsdelen sakta migrerar genom trä, dvs taket i de flesta bostäder.
Det är därför man sätter ångspärr då man bygger nytt.

Att skapa sådan undertryck att man "suger" upp luft genom tak, springor och isolering sker inte.
Glöm det. Så fungerar det inte i verkligheten.
Och därvid "tycker" du in fuktig uteluft till vinden vid vissa tillfällen om man låter fläkten gå 24/7.

Har varit uppe på vinden och kikat med värmekamera nu och hittade några ställen där det läcker igenom ganska mycket värme. Ska lägga på lite isolering på dessa ställen tänkte jag. Här är ett exempel vid ett ventilationsrör som går upp till vinden.
Värmekamera visar ett ventilationsrör på vinden med värmeläckage markerat. Temperatur visas som 12,0°C.

Hur som helst insåg jag också att jag har öppen takfotsventilation precis där fläkten sitter och suger ut så jag gissar att ventilationen blir onödigt "lokal" på vinden i dagsläget :). Planen är nu att sätta igen all takfotsventilation utom den som sitter längst bort vid ena gaveln.

Tänker att jag trycker i lite isolering och sen tejpar för spalten, låter det som ett rimligt sätt att plugga igen den?
Bild på en vind med isolering synlig vid ett ventilationsrör. En röd pil markerar området med värmeläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Peter321 skrev:
Har varit uppe på vinden och kikat med värmekamera nu och hittade några ställen där det läcker igenom ganska mycket värme. Ska lägga på lite isolering på dessa ställen tänkte jag. Här är ett exempel vid ett ventilationsrör som går upp till vinden.
[bild]

Hur som helst insåg jag också att jag har öppen takfotsventilation precis där fläkten sitter och suger ut så jag gissar att ventilationen blir onödigt "lokal" på vinden i dagsläget :). Planen är nu att sätta igen all takfotsventilation utom den som sitter längst bort vid ena gaveln.

Tänker att jag trycker i lite isolering och sen tejpar för spalten, låter det som ett rimligt sätt att plugga igen den?
[bild]
Jag läste något tips någonstans om att trycka in rörisolering, så det gjorde jag

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Så här ser det ut efter knappt en vecka. Det första diagrammet visar absolut fuktighet inne på vinden jämfört med absolut utomhus. Det undre visar när fläkten går. Man kan se att den stänger av sig som tänkt när skillnaden på absolut fuktighet mellan ute och inne är mindre än 1.
Diagram som visar absolut fuktighet inne och ute samt när fläkten går, med data från Jan 19 till Jan 25.
Linjegraph över vindfläktens effektanvändning i W över tid, visar mönster av på- och avstängning mellan 19 och 26 januari.

Temperaturskillnad och RH inne/ute.
Diagram som visar temperaturförändringar under en vecka, med kurvor för inomhus- och utomhustemperatur på ett vindprojekt.

• Linje- och stapeldiagram som visar relativ och absolut fuktighet inne och ute samt fläktens av/på-status under en vecka i januari.
  • Gilla
JeeyBee och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, tar du hänsyn till lufttrycket eller kör du med ett medelvärde?

J JeeyBee skrev:
Snyggt, tar du hänsyn till lufttrycket eller kör du med ett medelvärde?
Vilken intressant fråga. Jag har inte tagit hänsyn till det, borde jag?

Höll på med ett liknande projekt fast för krypgunden, programmerade en arduino r4 wifi med två temp/fuktgivare och har för mig att det var med i ekvationen men enligt allvetande (som man inte alltid ska lita på :) ) chatgtp så blir felmarginalen så liten att det inte spelar någon roll mellan två givare ute och inne. Verkar vara mer noga med att man placerar givaren ute så att den inte påverkas av sol, värme/kyla från vägg osv.
Kul att se att någon har gjort det fullt ut, blir sugen på att ta tag i det igen!

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
J JeeyBee skrev:
Höll på med ett liknande projekt fast för krypgunden, programmerade en arduino r4 wifi med två temp/fuktgivare och har för mig att det var med i ekvationen men enligt allvetande (som man inte alltid ska lita på :) ) chatgtp så blir felmarginalen så liten att det inte spelar någon roll mellan två givare ute och inne. Verkar vara mer noga med att man placerar givaren ute så att den inte påverkas av sol, värme/kyla från vägg osv.
Kul att se att någon har gjort det fullt ut, blir sugen på att ta tag i det igen!
Ja det var vad "oraklet" sa till mig också om lufttryck, då tror jag det får fortsätta vara utanför kalkylen. :)

Kan jag tänka mig att det kan bli ganska stora skillnader som du skriver om man mäter lokalt. Jag valde att använda SMHI:s data för att slippa en fuktmätare på utsidan.

Garanterat inte speciellt exakt men när jag jämförde med min lokala fuktmätare under ca 10 dagar så var max skillnad mellan SMHI och min lokala fuktmätning +-0.5g/m3. Tänkte att jag gör ett sånt test till framåt våren när det är varmare och fuktigare ute.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.