Tänkte sätta igång ett litet (och billigt) projekt för att se om smart ventilation av min gamla kallvind kan sänka luftfuktigheten.
Huset är från 1910 med relativt lite isolering (gammal torv) på 65% av vinden och modern isolering (mineralull) på 35% av vinden. Målet är att se om det går att få ner luftfuktigheten så pass att jag vågar tilläggsisolera litegrann. Vindens golvyta är ca 3x14m.
Jag har loggat fukt och temperatur i ett år ungefär för att ha något att jämföra med. Sen har jag isolerat en gavel nu så förutsättningarna är (tyvärr) redan lite förändrade från den bas jag loggat. Min tanke är att denna åtgärd, om något, gjort vinden lite tätare+varmare vilket förhoppningsvis borde fungera utmärkt i kombination med den tänkta ventilationen.
Planen ser ut så här.
1. Jämföra absolut luftfuktighet inne på vinden med absolut luftfuktighet ute.
2. Om uteluften är torrare (bär mindre vatten) så ventilerar jag vinden försiktigt. Annars är ventilationen avstängd.
3. Mäter kontinuerligt relativ luftfuktighet på vinden för att se eventuell påverkan.
Produkter
Styrning: En gammal Homey Pro
Fuktmätning inne: Shelly H&T Gen3
Fuktmätning ute: SMHI öppen källa
Fläkt: 12V 100mm fläkt med variabelt varvtal (12V för att slippa ta in elektriker)
Huset är från 1910 med relativt lite isolering (gammal torv) på 65% av vinden och modern isolering (mineralull) på 35% av vinden. Målet är att se om det går att få ner luftfuktigheten så pass att jag vågar tilläggsisolera litegrann. Vindens golvyta är ca 3x14m.
Jag har loggat fukt och temperatur i ett år ungefär för att ha något att jämföra med. Sen har jag isolerat en gavel nu så förutsättningarna är (tyvärr) redan lite förändrade från den bas jag loggat. Min tanke är att denna åtgärd, om något, gjort vinden lite tätare+varmare vilket förhoppningsvis borde fungera utmärkt i kombination med den tänkta ventilationen.
Planen ser ut så här.
1. Jämföra absolut luftfuktighet inne på vinden med absolut luftfuktighet ute.
2. Om uteluften är torrare (bär mindre vatten) så ventilerar jag vinden försiktigt. Annars är ventilationen avstängd.
3. Mäter kontinuerligt relativ luftfuktighet på vinden för att se eventuell påverkan.
Produkter
Styrning: En gammal Homey Pro
Fuktmätning inne: Shelly H&T Gen3
Fuktmätning ute: SMHI öppen källa
Fläkt: 12V 100mm fläkt med variabelt varvtal (12V för att slippa ta in elektriker)
Jag har funderat lite på detta också. Det enklaste vore som du skriver att köpa en till och ställa ute men å andra sidan är det skönt med färre prylar (=lägre kostnadO skrev:
Min plan är att ta den fuktmätaren jag ska ha på vinden och ställa ute ett tag nu först och sedan jämföra med SMHI-datat för att se hur stor skillnaden är. Jag gissar att det t.ex. kan bero på hur nära man bor en av deras mätstationer. Men också hur min egen mätare är konfigurerad.
Jag har börjat logga från SHMI nu för mina koordinater och fick hem mätaren idag så ska se om jag kan få upp den också och göra jämförelsen när de loggat en vecka eller två.
SMHI
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vad jag menade med det är att det gör inget om man har ett systematiskt mätfel eftersom man inte behöver veta exakt hur hög luftfuktigheten är. Vad man däremot bör veta så exakt det bara går är skillnaden i luftfuktighet mellan inne och ute.P Peter321 skrev:
Vill man hålla kostnaden nere lär vilken standard temp/hum-sensor som helst kunna användas.
Ingen dum idé detta.
Har faktiskt tänkt i samma banor. Men man orkar ju inte realisera allt man går och tänker på.
Ser fram emot ett resultat lite längre fram 😃
Hur mycket flöde bör man ha egentligen?
Och hur mycket bör man väga in att hög ventilation kan kyla ner vinden?
Har faktiskt tänkt i samma banor. Men man orkar ju inte realisera allt man går och tänker på.
Ser fram emot ett resultat lite längre fram 😃
Hur mycket flöde bör man ha egentligen?
Och hur mycket bör man väga in att hög ventilation kan kyla ner vinden?
Det du borde mäta är ju inte bara relativ luftfuktighet utan även temperatur. Sedan räknar du ut luftens vatteninnehåll och jämför dessa värden. Mindre vatten per kg luft ute så går ventilationen. Lika eller mer så stängs den av.
Genom att göra så kommer du kunna köra ventilationen mer när det är kallare ute än på vinden. Dessutom kommer du undvika att köra ventilationen ibland när det är varmare ute än inne då luften kan kylas ner och orsaka kondensation när den kommer in.
Genom att göra så kommer du kunna köra ventilationen mer när det är kallare ute än på vinden. Dessutom kommer du undvika att köra ventilationen ibland när det är varmare ute än inne då luften kan kylas ner och orsaka kondensation när den kommer in.
P Peter321 skrev:
Det kommer lite på köpet när man använder absolut fuktighet.E Eld skrev:
Blir kul att följa, vi är nog många som funderat på att bygga en egen version av "trygghetsvakten" själva..
Kul att det finns intresse för detta, tycker själv det är det roligaste jag gjort på länge. 🙂
Har bara gått en kort stund men här är en jämförelse just nu mellan SMHI-tjänsten och Shellyn som tillfälligt sitter på fasaden ute.
Absolut fuktighet Shelly (utomhus): 2.91 g/m3
Absolut fuktighet SMHI: 3.02 g/m3
Mäter också temp och fukt inne på vinden sedan tidigare med en Eve Weather och omräknat till absolut fuktighet visar den på 4.5 g/m3.
Så hade detta varit igång redan så hade den nog kunnat ventilera lite.
Vill helst se lite större temperaturförändringar innan slutsatsen dras men så här långt verkar SMHI-tjänsten gå att använda.
Har bara gått en kort stund men här är en jämförelse just nu mellan SMHI-tjänsten och Shellyn som tillfälligt sitter på fasaden ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut fuktighet Shelly (utomhus): 2.91 g/m3
Absolut fuktighet SMHI: 3.02 g/m3
Mäter också temp och fukt inne på vinden sedan tidigare med en Eve Weather och omräknat till absolut fuktighet visar den på 4.5 g/m3.
Så hade detta varit igång redan så hade den nog kunnat ventilera lite.
Vill helst se lite större temperaturförändringar innan slutsatsen dras men så här långt verkar SMHI-tjänsten gå att använda.
Blir ju lite dyrare, men eftersom det antagligen är ett "gör en gång och låt stå" projekt så kanske det är bättre att gråta en gång än varje gång?P Peter321 skrev:
Och du sponsrar inte amazon..
T.ex.:
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ostberg-ck/1790
Sätt stickpropp på så är du klar för många år framöver.
Ja det kunde varit ett alternativ men klickfingret var för snabbt denna gång så fläkten ligger redan på köksbordet. 🙂O [old rusty] skrev:
ChatGPT tyckte att jag skulle ventilera med lågt flöde ca 10-20 l/s så förhoppningsvis håller även denna fläkt en stund om den inte behöver snurra så fort.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Oooo nooooo... chat gpt.... 
En gång i månaden provar jag att låta chatGPT raljera om något av mina "spetskompetens"-ämnen där jag är rätt säker på vad som är rimligt.
Än så länge är resultaten såna att jag inte skulle låta den råda mig i mer tekniska saker än att byta en dassrulle.
Hur stor vind har du?
Kollade en kommersiell variant och dom kör 350m3/h för 10-100m2 vind.
Så 5-10 gånger mer än din fläkt.
En gång i månaden provar jag att låta chatGPT raljera om något av mina "spetskompetens"-ämnen där jag är rätt säker på vad som är rimligt.
Än så länge är resultaten såna att jag inte skulle låta den råda mig i mer tekniska saker än att byta en dassrulle.
Hur stor vind har du?
Haha, ja det har hänt mig också mer än en gång.O [old rusty] skrev:Oooo nooooo... chat gpt....
Hur stor vind har du?