13 838 läst ·
54 svar
14k läst
54 svar
Projekt: Smart ventilation av gammal kallvind
Byggde något liknande (fläkt + värmekabel) runt 2012 (kanske finns något i denna gamla tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/kallvind-luftfuktighet-nu.199728/). Var definitivt ett lyft för min dåvarande kallvind även om de finns begränsat med utrymme att jobba med utomhusluften under skånsk höst/vinter. Blev en hel del värmekabel men kostnaden för driften av den var ändå rimlig.
Nuvarande vind är sämre, men jag har ännu inte tagit tag i det då hela ovanvåningen är så dåligt utförd. Det kanske får växa lite några år till innan jag bygger om hela skiten.
Mitt tips är att skaffa en stöddigare fläkt så du kan göra ett snabbare luftombyte. Jag körde med en 160mm kanalfläkt, rätt bra flås i den och de kostar inte vansinnigt mycket.
Nuvarande vind är sämre, men jag har ännu inte tagit tag i det då hela ovanvåningen är så dåligt utförd. Det kanske får växa lite några år till innan jag bygger om hela skiten.
Mitt tips är att skaffa en stöddigare fläkt så du kan göra ett snabbare luftombyte. Jag körde med en 160mm kanalfläkt, rätt bra flås i den och de kostar inte vansinnigt mycket.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
O [old rusty] skrev:
Intressant att två i tråden som har gjort just detta valt betydligt kraftfullare fläktar. Jag har nu efter lunch provat att sätta igång min fläkt på fullt blås för att se om den får ner den relativa fuktigheten någonting.phl skrev:
Byggde något liknande (fläkt + värmekabel) runt 2012 (kanske finns något i denna gamla tråden: [länk]). Var definitivt ett lyft för min dåvarande kallvind även om de finns begränsat med utrymme att jobba med utomhusluften under skånsk höst/vinter. Blev en hel del värmekabel men kostnaden för driften av den var ändå rimlig.
Den absoluta fukten på vinden just nu är 4.6 g/m3. Utomhus hos mig är den ca. 3.0 g/m3. Så om det fungerar så borde jag se en sänkning av den relativa fukten på vinden tycker jag. Återkommer till senkvällen. 🙂
Kanske.P Peter321 skrev:Intressant att två i tråden som har gjort just detta valt betydligt kraftfullare fläktar. Jag har nu efter lunch provat att sätta igång min fläkt på fullt blås för att se om den får ner den relativa fuktigheten någonting.
Den absoluta fukten på vinden just nu är 4.6 g/m3. Utomhus hos mig är den ca. 3.0 g/m3. Så om det fungerar så borde jag se en sänkning av den relativa fukten på vinden tycker jag. Återkommer till senkvällen. 🙂
Det beror på hur mycket fukt som ackumulerats i trä och isolering.
Då du sänker fuktigheten i luften så börjar trä och isolering avge fukt som så höjer fukten i luften.
Hur snabbt detta sker har jag dock ingen aning om.
Tog mig rätt bra med tid att sänka luftfuktigheten permanent med en 200kbm/h fläkt.
Intressant och det stämmer ju att det är ganska mycket material där uppe som buffrar fukt och behöver torka ut. Dock tänkte jag mig att luftflödet själv åtminstone borde märkas då ju hela luften byts ut relativt snabbt även med min mindre fläkt.M MrDizzy skrev:Kanske.
Det beror på hur mycket fukt som ackumulerats i trä och isolering.
Då du sänker fuktigheten i luften så börjar trä och isolering avge fukt som så höjer fukten i luften.
Hur snabbt detta sker har jag dock ingen aning om.
Tog mig rätt bra med tid att sänka luftfuktigheten permanent med en 200kbm/h fläkt.
Risken med en större fläkt tänker jag kan vara att man skapar ett kraftigare undertryck på vinden som suger upp fuktig luft från bostaden då jag inte har någon plast eller liknande.
om man har öppen takfot har jag svårt att se att undertrycket skulle bli så stort att man suger upp luft genom isolering.P Peter321 skrev:Intressant och det stämmer ju att det är ganska mycket material där uppe som buffrar fukt och behöver torka ut. Dock tänkte jag mig att luftflödet själv åtminstone borde märkas då ju hela luften byts ut relativt snabbt även med min mindre fläkt.
Risken med en större fläkt tänker jag kan vara att man skapar ett kraftigare undertryck på vinden som suger upp fuktig luft från bostaden då jag inte har någon plast eller liknande.
Luft är precis som vatten en fluid och tar alltid lättaste vägen. Genom isolering/små springor = svårt , stora "hål" (aka öppen takfot) = toklätt
Fuktspärr under tror jag blir för stort projekt tyvärr då jag installerat FTX så det går typ rör överallt där uppe. Men förhoppningen är att jag får ner fukten lite så jag kan lägga på lite mer isolering åtminstone.AXS skrev:
Ah, fattar! Ta bort det gula och lägg på icell så tror jag det kan bli riktigt bra ändå.P Peter321 skrev:
Håll oss uppdaterade. ☺️
Jag gjorde så här på ett Gotlandshus byggt ca 1860 där vi skulle inreda vinden. Det hade yttertak av tegel på läkt med tätning av kalkbruk som ramlat loss. Det snöade in och var nog inte heller regntätt. Yttertaket fick ett pappklätt undertak. Teglet återmonterades. Inredda vinden isolerades med mineralull. Plastfolie som spärr mot fuktvandring. Jag var jättenoga med att få det tätt. Glipor skulle medfört problem.
Vindsventilation: Byggnadens läge var som så ofta på Gotland tämligen blåsigt. Jag ville inte alls ha den 2,5 cm luftspalt nertill utefter långsidorna som byggnormen föreskrev. Det fick bli 6 mm luftspalt med insektsnät innanför. (Huset var putsat och jag använde 2 lager 3 mm masonitremsor för att skapa luftspalten.) Det fanns gavelfönster på båda gavlarna. Jag anordnade luftinsläpp så att det inte skulle kunna regna in och snödrev bli osannolika. En cryg centimeters luftspalt ca 1 meter bred på varje gavel.
Vi höll örnkoll i flera år att det luktade friskt uppe på kallvinden. Det kändes alltid jättebra där. Senare ägare har inte heller klagat, detta fast den första hade en svärfar som var helt sanslöst fixerad på att hitta fel.
Vindsventilation: Byggnadens läge var som så ofta på Gotland tämligen blåsigt. Jag ville inte alls ha den 2,5 cm luftspalt nertill utefter långsidorna som byggnormen föreskrev. Det fick bli 6 mm luftspalt med insektsnät innanför. (Huset var putsat och jag använde 2 lager 3 mm masonitremsor för att skapa luftspalten.) Det fanns gavelfönster på båda gavlarna. Jag anordnade luftinsläpp så att det inte skulle kunna regna in och snödrev bli osannolika. En cryg centimeters luftspalt ca 1 meter bred på varje gavel.
Vi höll örnkoll i flera år att det luktade friskt uppe på kallvinden. Det kändes alltid jättebra där. Senare ägare har inte heller klagat, detta fast den första hade en svärfar som var helt sanslöst fixerad på att hitta fel.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Bland andra Sjömarkens Isolering har sprutisolering bestående av finfördela tidningspapper (det syns t.o.m en och annan bokstav ;-), med nästan lika bra isolervärde som mineralull. Med den typ av isolering transporteras fukten lättare bort.P Peter321 skrev:Tänkte sätta igång ett litet (och billigt) projekt för att se om smart ventilation av min gamla kallvind kan sänka luftfuktigheten.
Huset är från 1910 med relativt lite isolering (gammal torv) på 65% av vinden och modern isolering (mineralull) på 35% av vinden. Målet är att se om det går att få ner luftfuktigheten så pass att jag vågar tilläggsisolera litegrann. Vindens golvyta är ca 3x14m.
Jag har loggat fukt och temperatur i ett år ungefär för att ha något att jämföra med. Sen har jag isolerat en gavel nu så förutsättningarna är (tyvärr) redan lite förändrade från den bas jag loggat. Min tanke är att denna åtgärd, om något, gjort vinden lite tätare+varmare vilket förhoppningsvis borde fungera utmärkt i kombination med den tänkta ventilationen.
Planen ser ut så här.
1. Jämföra absolut luftfuktighet inne på vinden med absolut luftfuktighet ute.
2. Om uteluften är torrare (bär mindre vatten) så ventilerar jag vinden försiktigt. Annars är ventilationen avstängd.
3. Mäter kontinuerligt relativ luftfuktighet på vinden för att se eventuell påverkan.
Produkter
Styrning: En gammal Homey Pro
Fuktmätning inne: Shelly H&T Gen3
Fuktmätning ute: SMHI öppen källa
Fläkt: 12V 100mm fläkt med variabelt varvtal (12V för att slippa ta in elektriker)
Kanske kan vara en bra lösning för dig?
Det enkla och säkra sättet att arrangera mekanisk ventilation i en ouppvärmd vind är att tillföra uteluft kontinuerligt. Alltså inte frånluft
Fördelar: 1) Ingen risk för att eventuellt undertryck skapar fukttillskott från angränsande uppvärmda utrymmen. 2) Ingen mätutrustning behövs. 3) Lägsta kostnaden.
Dimensionera 0,35 l/ sek per m2 golvyta.
Hälsningar från en som jobbat med ventilation i 40 år. ( F.d. Boverkets Energiexpert; OVK-kontrollant K-art)
Fördelar: 1) Ingen risk för att eventuellt undertryck skapar fukttillskott från angränsande uppvärmda utrymmen. 2) Ingen mätutrustning behövs. 3) Lägsta kostnaden.
Hälsningar från en som jobbat med ventilation i 40 år. ( F.d. Boverkets Energiexpert; OVK-kontrollant K-art)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja att dra in fuktigare uteluft än vad som redan är inne på kallvinden är väl ingen bra ide?S Sportis44 skrev:Det enkla och säkra sättet att arrangera mekanisk ventilation i en ouppvärmd vind är att tillföra uteluft kontinuerligt. Alltså inte frånluft
Hälsningar från en som jobbat med ventilation i 40 år. ( F.d. Boverkets Energiexpert; OVK-kontrollant K-art)[bild]
Bättre att då i de fallen inte köra fläkten. etc etc
Nu har jag kört något dygn med fläkten på och uppmätt skillnad i relativ fuktighet har inte påverkats i någon mätbar grad. Kanske är det så som @MrDizzy skrev tidigare att det tar lång tid att torka ur materialet på vinden. Kommer fortsätta köra fläkten (när absolut fuktighet är lägre ute än inne) under några veckor så får vi se hur det artar sig.
Så här års är ju vatteninnehållet i luften både inne och ute lågt (typ 3gram/m3 ute och 5gram/m3 inne på vinden), kanske gör det också att det går extra långsamt att se någon skillnad. Det blir intressant att se om fläkten har större direkt påverkan när det absoluta luftfuktigheten är högre (vår/höst). Eller som sagt när den kört under en längre tid.
För övrigt tänkte jag även hyra en värmekamera i helgen och gå runt lite och se om jag har någon tydlig köldbrygga eller så, kanske att man kan se om det sugs upp varm luft på vinden någonstans nu när jag suger ut luft med fläkten.
Så här års är ju vatteninnehållet i luften både inne och ute lågt (typ 3gram/m3 ute och 5gram/m3 inne på vinden), kanske gör det också att det går extra långsamt att se någon skillnad. Det blir intressant att se om fläkten har större direkt påverkan när det absoluta luftfuktigheten är högre (vår/höst). Eller som sagt när den kört under en längre tid.
För övrigt tänkte jag även hyra en värmekamera i helgen och gå runt lite och se om jag har någon tydlig köldbrygga eller så, kanske att man kan se om det sugs upp varm luft på vinden någonstans nu när jag suger ut luft med fläkten.