Har gjort precis det du skriver om för en 5 år sen.
Sänkt den relativa fuktigheten med ca 10% till ca 60% då det är som fuktigast.

Har en hubitat c4 tror jag smart huben heter.
två st sensorer som mäter både temp och luftfuktighet.
En ute och en på kallvinden
En smart strömkontakt
en fläkt
lite spiro rör (över sen FTX projektet)

Komihåg att du behöver förutom jämföra absolut fuktighet ute och inne även jämföra både relativ fuktighet samt den relativa fuktigheten som blir om man tar den kallare av ute/"inne" mot den högsta absoluta fuktigheten av ute/"inne"

Sen sista biten är för att om fläkten går igång och det dras in kall o torrare luft kan kylan sänka temperaturen lokalt på råsponten där luften kommer in och då kan ev fuktig "inne" luft kondersera lokalt på råsponten.

Att inte ta in relativt fuktigare luft är för att säkerställa att det blir ännu enklare för fukten att avdunsta till luften som ska ventileras ut.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
Nästan 100 l/s? Det är mer än vi ventilerar hela huset med. :-O
Den går ju inte kontinuerligt, så när det är gynnsamt att ventilera är det väl lika bra att kunna fläska på.
 
  • Gilla
Alikzus
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Den går ju inte kontinuerligt, så när det är gynnsamt att ventilera är det väl lika bra att kunna fläska på.
precis.
jag köpte en sån här:
https://www.amazon.se/dp/B0DKSV9YCH/ref=pe_24982401_506182521_TE_item?th=1

200L/h och IP44 klassad

Iom att det finns ett elutag så skarvsladd från det och en smartpuck/strömuttag = lätt sytrt och får installeras utan elektriker
 
M MrDizzy skrev:
Har gjort precis det du skriver om för en 5 år sen.
Sänkt den relativa fuktigheten med ca 10% till ca 60% då det är som fuktigast.

Har en hubitat c4 tror jag smart huben heter.
två st sensorer som mäter både temp och luftfuktighet.
En ute och en på kallvinden
En smart strömkontakt
en fläkt
lite spiro rör (över sen FTX projektet)

Komihåg att du behöver förutom jämföra absolut fuktighet ute och inne även jämföra både relativ fuktighet samt den relativa fuktigheten som blir om man tar den kallare av ute/"inne" mot den högsta absoluta fuktigheten av ute/"inne"

Sen sista biten är för att om fläkten går igång och det dras in kall o torrare luft kan kylan sänka temperaturen lokalt på råsponten där luften kommer in och då kan ev fuktig "inne" luft kondersera lokalt på råsponten.

Att inte ta in relativt fuktigare luft är för att säkerställa att det blir ännu enklare för fukten att avdunsta till luften som ska ventileras ut.
Kul att du gjort samma sak och dessutom fått så fint resultat. :)

"Komihåg att du behöver förutom jämföra absolut fuktighet ute och inne även jämföra både relativ fuktighet samt den relativa fuktigheten som blir om man tar den kallare av ute/"inne" mot den högsta absoluta fuktigheten av ute/"inne"

Är säkert självklart men jag förstår inte riktigt det fetmarkerade - vad tillför det utöver att bara jämföra absolut fuktighet inne/ute? Den (torrare) luft som sugs in tänker jag relativt fort värms upp till samma temperatur igen och därmed borde det ju räcka att bara jämföra de absoluta värdena?

Låter du den köra "när som" på dagen och så länge den behöver tills villkoret inte längre är uppfyllt eller begränsar du körtiden på något sätt?
 
P Peter321 skrev:
Kul att du gjort samma sak och dessutom fått så fint resultat. :)

"Komihåg att du behöver förutom jämföra absolut fuktighet ute och inne även jämföra både relativ fuktighet samt den relativa fuktigheten som blir om man tar den kallare av ute/"inne" mot den högsta absoluta fuktigheten av ute/"inne"

Är säkert självklart men jag förstår inte riktigt det fetmarkerade - vad tillför det utöver att bara jämföra absolut fuktighet inne/ute? Den (torrare) luft som sugs in tänker jag relativt fort värms upp till samma temperatur igen och därmed borde det ju räcka att bara jämföra de absoluta värdena?

Låter du den köra "när som" på dagen och så länge den behöver tills villkoret inte längre är uppfyllt eller begränsar du körtiden på något sätt?
Diagram över ett råspontområde märkt som "problem område" med två linjer som möts i en vinkel för att illustrera ett ventilationsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


problemet är just att råsponten kyls av i problemområdet och då om man har otur gör att fukt kondenseras på råsponten om fläkten går tillräckligt länge. Fläkten kan gå flera timmar.

Låter fläkten köra närsom dygnet runt hur länge som helst bara villkoren är uppfyllda. begränsar inte körtiden.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Är det inte bäst att sätta igen takfotsventilationen och ha ventilation från (till?) andra gaveln? Det gäller ju att ventilera hela vinden. Som jag förstått det är det så trygghetsvakten installeras.

Jag funderar på ett liknande projekt och tänker att man kanske rentav borde ha två styrda fläktar, en i vardera gavel. Alltså en inåt och en utåt. Eller vore det dumt?
 
W Weimik skrev:
Är det inte bäst att sätta igen takfotsventilationen och ha ventilation från (till?) andra gaveln? Det gäller ju att ventilera hela vinden. Som jag förstått det är det så trygghetsvakten installeras.

Jag funderar på ett liknande projekt och tänker att man kanske rentav borde ha två styrda fläktar, en i vardera gavel. Alltså en inåt och en utåt. Eller vore det dumt?
Jag använde spirorören jag hade över från FTX installationen.
De satt jag vid tacknocken och har två Tkors och en öppen ände som fläkten tar kallvindsluften från.
På T-korsen har jag förminskiningar så det blir si-sådär samma inflöde på alla 3 punkter.

Har inte satt igen takfotsventilationen.

Ska man ha två fläktar och har öppentakfot tror jag mer på att båda fläktarna suger ut.
 
M MrDizzy skrev:
Jag använde spirorören jag hade över från FTX installationen.
De satt jag vid tacknocken och har två Tkors och en öppen ände som fläkten tar kallvindsluften från.
På T-korsen har jag förminskiningar så det blir si-sådär samma inflöde på alla 3 punkter.

Har inte satt igen takfotsventilationen.

Ska man ha två fläktar och har öppentakfot tror jag mer på att båda fläktarna suger ut.
Det låter ju också som en smart lösning och särskilt om man redan har spirorören.

Jag har ingen takfotsventilation så det handlar mer om att få tillräckligt flöde genom hela vinden. Man vill ju helst inte dra upp ytterligare fuktig luft nerifrån. Som jag förstår det suger trygghetsvakten in luft på vinden, kanske av den anledningen.
 
  • Gilla
Plocka om
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tänkte sätta igång ett litet (och billigt) projekt för att se om smart ventilation av min gamla kallvind kan sänka luftfuktigheten.

Huset är från 1910 med relativt lite isolering (gammal torv) på 65% av vinden och modern isolering (mineralull) på 35% av vinden. Målet är att se om det går att få ner luftfuktigheten så pass att jag vågar tilläggsisolera litegrann. Vindens golvyta är ca 3x14m.

Jag har loggat fukt och temperatur i ett år ungefär för att ha något att jämföra med. Sen har jag isolerat en gavel nu så förutsättningarna är (tyvärr) redan lite förändrade från den bas jag loggat. Min tanke är att denna åtgärd, om något, gjort vinden lite tätare+varmare vilket förhoppningsvis borde fungera utmärkt i kombination med den tänkta ventilationen.

Planen ser ut så här.

1. Jämföra absolut luftfuktighet inne på vinden med absolut luftfuktighet ute.
2. Om uteluften är torrare (bär mindre vatten) så ventilerar jag vinden försiktigt. Annars är ventilationen avstängd.
3. Mäter kontinuerligt relativ luftfuktighet på vinden för att se eventuell påverkan.

Produkter

Styrning: En gammal Homey Pro
Fuktmätning inne: Shelly H&T Gen3
Fuktmätning ute: SMHI öppen källa
Fläkt: 12V 100mm fläkt med variabelt varvtal (12V för att slippa ta in elektriker)
Kan man inte bara se till att vinden ventileras något?
Så gör jag i ett 20 år gammalt välisolerat hus. Jag tar en del av uteluften till mitt FTX från vinden. Vinden har öppna spalter längs långsidorna. Inga tecken på fuktskador.
 
J Jochi skrev:
Kan man inte bara se till att vinden ventileras något?
Så gör jag i ett 20 år gammalt välisolerat hus. Jag tar en del av uteluften till mitt FTX från vinden. Vinden har öppna spalter längs långsidorna. Inga tecken på fuktskador.
Om du har ett 20 år gammalt hus är det nog byggt så att det inte kommer upp fuktig luft från bostadsdelen.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Kan man inte bara se till att vinden ventileras något?
Så gör jag i ett 20 år gammalt välisolerat hus. Jag tar en del av uteluften till mitt FTX från vinden. Vinden har öppna spalter längs långsidorna. Inga tecken på fuktskador.
Vårt hus är 120 år ungt så det är inte tätt mellan boyta och vind för 5 öre. Så stor skillnad. Men även i ett modernt hus känns det väl like kul med möjligheten att minimera fukten på ett sånt här enkelt och billigt sätt?
 
Fläkten ihopknåpad. Lade in ett kallrasskydd i röret när jag ändå höll på.
Hemmagjord ventilationslösning med fläkt och rördelar placerade på ett träbord, omgiven av diverse föremål som ljus och flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Kan man inte bara se till att vinden ventileras något?
Så gör jag i ett 20 år gammalt välisolerat hus. Jag tar en del av uteluften till mitt FTX från vinden. Vinden har öppna spalter längs långsidorna. Inga tecken på fuktskador.
Håller med @Weimik
Du har nog ångspärr i taket så att fuktig från bostaden inte kommer upp till kallvinden.
Att ta luft från kallvinden in till FTXn har iofs fördelen att ta lite uppvärmd vindsluft som man då slipper värma, men hur fräsh är den luften?
Sen kan man (om man har otur) få fuktskador på taketsråspont just vid väggarna pga övergången till iuteluften. Hur stor risk det är beror på var i Sverige man har sitt hus och hur mycket luftfuktighet man har på kallvinden.
Så även om det fungerar för dig är det inte säkert att det fungerar för alla
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Och nu på plats.

Ventilationsrör och kopplingar installerade på plats i en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råvind med träbjälkar, isolering synlig på golvet och rör i metall installerat mellan trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag har nu skapat ett enkelt flöde i Homey för att slå på och av fläkten.

Logiken är att var 30:e minut kontrollera om skillnaden i absolut fuktighet mellan inne och ute är större än 1 gram. Fläkten körs inte heller om det är minusgrader på vinden.

Till att börja med har jag även satt en begränsning så att den får köra maximalt 3 timmar på morgonen respektive kvällen. Därefter tänker jag följa upp och se hur ofta systemet anser att den behöver köra längre än så.

Flödesschema i Homey för att styra vindfläkt baserat på absolut fuktighet, temperatur och tid med logik för max 3 timmar körning per period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att invänta lite plusgrader så att jag kan se hur väl SMHI-tjänsten stämmer med min Shelly. Sen får det här kicka igång.

Så här ser det ut idag - den största skillanden i absolut fuktighet mellan Shelly och SMHI var 0,5 gram på kubikmetern luft. Så om jag sätter gränsen vid 1 gram innan fläkten startar så är det med lite marginal.
Graf som visar skillnad i absolut fuktighet i gram per kubikmeter över tid, under dagen den 9:e januari.

Så här ser förresten mitt flöde ut för att beräkna fram absolut fuktighet. Använder appen Better Logic för kortet som räknar fram det.
Homey-flöde som beräknar absolut fuktighet med hjälp av Better Logic Library baserat på relativ luftfuktighet och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.