T
P PappasHammare skrev:
Flytta P1 porten istället.
Du har ju eth kabel om jag fattar det rätt.
Ta en RJ45-RJ12 adapter i vardera ändan.

En sån här eller lite beroende på hur din nätverksanslutning ser ut.
Det är ju ingen hastighet att prata om så det mesta fungerar.
[länk]
Hej, en bra idé som jag varit inne på redan. :)
Tyvärr säger dels nätets sökresultat att signalen är för klen för att färdas så långt, samt att jag tänker ev. koppla in fler saker den vägen i framtiden. Då är det bättre att ha en riktigt kopplad nätverkskabel dit och göra resten i själva skåpet. Så, tack för tanken men, tyvärr inte en väg att gå för MIN del.

Vänligen,
Tekniktomten.

T
pacman42 pacman42 skrev:
Finns färdiga recept för PoE och P1 för ESPer på nätet.
@pacman42 jag har letat men, de har undgått mig, främst är problemet en tillförlitlig komponent-koppling som ger mig rätt data och rätt nivåer, fram till en lämplig pin på en Olimex ESP32-POE-ISO, som jag har liggandes.

Vänligen,
Tekniktomten

T
G Glenn i Göteborg skrev:
Det finns den här: [länk]
Jag har wifi varianten av den och skickar datat via mqtt och det har funkar bra.

///Kalle
@Glenn i Göteborg

Tack för tipset - då vet jag iaf att det är MÖJLIGT!. :) Är dock "insnöad" på att försöka få till det med något som är ESPhome-baserat, av den enkla anledningen att jag har insett det viktiga i att ha så få olika protokoll och tekniska lösningar som det går och eftersom jag redan "köpt in mig" på ESPhome, är det det jag vill prioritera.

Vänligen,
Tekniktomten.

T
@jonmo Förlåt att jag hi-jack'at Din ursprungliga tråd. Säg gärna till om Du funderar över något och tror jag kan bidra. Mina huvudsakliga teknik-lösningar cirkulerar kring Ubiquiti Edgerouters, Unifi Network, HomeAssistant, Frigate, Vanderbilt SPC larm samt olika SaaS lösningar baserat på Proxmox och VM's, samt Docker-bitar.

Vänligen,
Tekniktomten.

Har du strömförsörjning i mätarskåpet alltså? Det är ju en bra början.

Färdig med Ethernet-uttag: P1IB-eth (Remne Tech)

Eget bygge: WT32-ETH01 + Patrik Svanströms ESPHome-bygge

Eller så använder du en AI för att ta fram en lösning helt själv.

Fundera också på om det inte kan vara lämpligt ändå att separera din P1-läsare galvaniskt från elmätaren. WiFi löser det problemet. Det kan säkert vara en optokopplare i mätarens port som eliminerar överslagsrisken. Jag valde själv att undvika Ethernet-kablagei utrymmena kring mätaren och elcentral och körde WiFi just där. Samma sak med värmepumpens interface.
Beaky2000 p1mini går att köra på en WT32-ETH01 om man ändå vill ha Ethernet. Den är för övrigt en fork på Svanströms projekt ”p1reader”, men utan externa komponenter och lite mer konfigurerbar.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fundera också på om det inte kan vara lämpligt ändå att separera din P1-läsare galvaniskt från elmätaren. WiFi löser det problemet. Det kan säkert vara en optokopplare i mätarens port som eliminerar överslagsrisken. Jag valde själv att undvika Ethernet-kablagei utrymmena kring mätaren och elcentral och körde WiFi just där. Samma sak med värmepumpens interface.
Beaky2000 p1mini går att köra på en WT32-ETH01 om man ändå vill ha Ethernet. Den är för övrigt en fork på Svanströms projekt ”p1reader”, men utan externa komponenter och lite mer konfigurerbar.
Kopplar du inte in ethernet i desktopdatorer som matas med 230V heller?

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
T
Hej,

@Johan Gunverth
@AndersMalmgren
Funderade lite på tankegången med galvanisk separation...... men, är osäker på att Wifi separerar på "rätt" ställe? Jag tänker så här:

En ESP-modul som kommer med Eth-interface från början är tänkt att prata Ethernet och torde (om man inte köpt billigaste modellen som saknar all form av kvalitets-märkning ) inte utgöra ett problem.
Däremot, ser jag en möjlig risk med klagomål och "ingen försäkring för Du har pillat själv"-diskussioner med nätägaren (eller värmepumpstillverkaren), om man inte kör en galvanisk separation på länken "P1 till ESP".

Funderar på följande steg:

1. Använda mig av det kretskopplingsförslag för Wemos D1 mini som psvanström har på github, men, inte koppla in Pin1 från P1-porten.
2. Hitta rätt pins på min Olimex ESP32-POE-ISO.
3. Bygga ihop allt och testköra det.
4. Fungerar det, se om man kan hitta en optoomkopplare att lägga mellan P1 och interface't, för att isolera och därmed elektriskt skydda prylarna från varandra.
5. Testköra igen
6. Om ok, så har man en bra lösning.

Jag har vissa reservationer för Remne tech iom kommande EU CRA kravställningar. Inser fullt och väl absurditeten i det med "hemmapul" kontra "färdig pryl" men....med ESPhome kan jag själv köra "patch-Tuesdays" närhelst det kommer nya versioner av ESPhome och, det räknas inte som en "köpt pryl".

Vänligen,
Tekniktomten

T Tekniktomten skrev:
Hej,

@Johan Gunverth
@AndersMalmgren
Funderade lite på tankegången med galvanisk separation...... men, är osäker på att Wifi separerar på "rätt" ställe? Jag tänker så här:

En ESP-modul som kommer med Eth-interface från början är tänkt att prata Ethernet och torde (om man inte köpt billigaste modellen som saknar all form av kvalitets-märkning ) inte utgöra ett problem.
Däremot, ser jag en möjlig risk med klagomål och "ingen försäkring för Du har pillat själv"-diskussioner med nätägaren (eller värmepumpstillverkaren), om man inte kör en galvanisk separation på länken "P1 till ESP".

Funderar på följande steg:

1. Använda mig av det kretskopplingsförslag för Wemos D1 mini som psvanström har på github, men, inte koppla in Pin1 från P1-porten.
2. Hitta rätt pins på min Olimex ESP32-POE-ISO.
3. Bygga ihop allt och testköra det.
4. Fungerar det, se om man kan hitta en optoomkopplare att lägga mellan P1 och interface't, för att isolera och därmed elektriskt skydda prylarna från varandra.
5. Testköra igen
6. Om ok, så har man en bra lösning.

Jag har vissa reservationer för Remne tech iom kommande EU CRA kravställningar. Inser fullt och väl absurditeten i det med "hemmapul" kontra "färdig pryl" men....med ESPhome kan jag själv köra "patch-Tuesdays" närhelst det kommer nya versioner av ESPhome och, det räknas inte som en "köpt pryl".

Vänligen,
Tekniktomten
Är den såld i Sverige och har ethernet och 230V så måste dessa vara separerade. Men det är ju också dragningen fram till enheten som inte för beblandas med 230V enkelisolering osv. Lite krystat dock, jag brukar inte dra 230 och svagström i samma VP-rör det tycker jag är vettig regel.

Men tex i min lägenhet så lät jag HDMI och matning komma ut i samma kopplingsdosa bakom projektorn. Dock var matningen till projektor dubbelisolerad

T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är den såld i Sverige och har ethernet och 230V så måste dessa vara separerade. Men det är ju också dragningen fram till enheten som inte för beblandas med 230V enkelisolering osv. Lite krystat dock, jag brukar inte dra 230 och svagström i samma VP-rör det tycker jag är vettig regel.

Men tex i min lägenhet så lät jag HDMI och matning komma ut i samma kopplingsdosa bakom projektorn. Dock var matningen till projektor dubbelisolerad
@AndersMalmgren

För tydliggörande:
Ingen svagström eller starkström är samgrupperat i några VP-rör.
Ethernet kommer till elskåpet via ett gammalt fast telefon--kabel-rör som återanvänts.
230V tillgängligt i elskåpet är installerat av behörig elektriker.

Men, jag tror vi har stulit TS tråd nog - inget ont menat.

Vänligen,
Tekniktomten

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kopplar du inte in ethernet i desktopdatorer som matas med 230V heller?
Det gör jag naturligtvis, men dessa är jordade eller har dubbelisolerat externt nätagg som matar 19-20VDC. En hemmabyggd ESP32 tillsammans med enkelisolerad FK/RK/EK utgör en viss riskhöjning. Det är bara jag som instinktivt reagerar på att två olika infrastrukturer möts på ”fel ställe” d.v.s. inuti en kapsling.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det gör jag naturligtvis, men dessa är jordade eller har dubbelisolerat externt nätagg som matar 19-20VDC. En hemmabyggd ESP32 tillsammans med enkelisolerad FK/RK/EK utgör en viss riskhöjning. Det är bara jag som instinktivt reagerar på att två olika infrastrukturer möts på ”fel ställe” d.v.s. inuti en kapsling.
Jag missade det inte var en sluten produkt som tog 230V och ethernet. Det ställer ju högre krav på att man hemapular korrekt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.