9 308 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Projekt: Robust hemmanätverk och trådade sensorer
Låter som ett enkelt sett att skapa kondens om inte annat. Det är inget man direkt vill ha tillsammans med elektronik. Jag hade snarare valt att dra sakerna ner till källaren istället för en ev ogynnsam vind.jonmo skrev:
Sant, och något jag tänkt bevaka. Under sommarens varmaste två månader tillbringas väldigt lite tid i huset. Ev kan jag stänga ner, alternativt får jag väl flytta centralen så jag kan dra upp kall luft från souterrängen genom murstocken och använda den för att kyla med.
Jag kanske faktiskt skulle se till att installera skåpet dikt an murstocken, så att en sådan lösning går att implementera 🤔
Jo, det kommer såklart inte göras på det mest naiva sättet. Tanken är att vinden är för centralt placerad för att inte användas. Jag tänker att jag bygger mig en liten isolerad låda med kontrollerad in/utluft. Om vinden ska vara switchlös behöver jag dra 12-15 kablar dit. Därför har jag avskrivit den möjligheten.Purre skrev:
Nu har förutsättningarna förändrats dock. Jag tror att jag ganska enkelt skulle kunna dra ett 50-rör från vinden till teknikgarderoben. Då kan jag ha en switchlös vind, med bara en patchpanel där för enklare installation. Det sparar arbetet med att bygga låda och oroa sig för utrustningen på vinden. Huset är inte så stort så det är inga problem med kabellängder eller liknande.
Jag tror du och de andra som varit skeptiska har övertygat mig. Jag ska kolla vidare på denna lösning. Jag kan ändra mig. Jag är en väldigt, väldigt ödmjuk människa. Kanske den ödmjukaste.
Har vi verkligen placeringar på vindar i Sverige som inte denna switch från Ubiquiti klarar?jonmo skrev:
Jo, det kommer såklart inte göras på det mest naiva sättet. Tanken är att vinden är för centralt placerad för att inte användas. Jag tänker att jag bygger mig en liten isolerad låda med kontrollerad in/utluft. Om vinden ska vara switchlös behöver jag dra 12-15 kablar dit. Därför har jag avskrivit den möjligheten.
Nu har förutsättningarna förändrats dock. Jag tror att jag ganska enkelt skulle kunna dra ett 50-rör från vinden till teknikgarderoben. Då kan jag ha en switchlös vind, med bara en patchpanel där för enklare installation. Det sparar arbetet med att bygga låda och oroa sig för utrustningen på vinden. Huset är inte så stort så det är inga problem med kabellängder eller liknande.
Jag tror du och de andra som varit skeptiska har övertygat mig. Jag ska kolla vidare på denna lösning. Jag kan ändra mig. Jag är en väldigt, väldigt ödmjuk människa. Kanske den ödmjukaste.
https://dl.ubnt.com/datasheets/NanoSwitch/NanoSwitch_DS.pdf
Jag kommer att sätta den på min vind till våren i alla fall, jag räknar med att temperaturintervallet inte skall vara ett problem.
Knappast, gissar jag. De är ju ganska billiga så bara att testa om det håller.pacman42 skrev:
Har du någon prototyp på dina sensorer? Jag har snarlika planer som du med PoE-baserade miljösensorer så det vore intressant att höra hur du tänker kring den biten.
Jag kommer förmodligen att köra på Olimex PoE-variant (https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-POE/open-source-hardware).
Jag har redan en switch som jag tänkt använda. Det är bättre för mig om den står i teknikskrubben, det var bara som sagt inte möjligt att dra dit knippet, trodde jag förut. Men när jag funderat ett varv till och inser att jag kommer ha en vägg öppen inom någon månad eller två så verkar det som att det går!pacman42 skrev:
70C är mycket högre än vad de flesta switchar klarar. Den du länkar är mer att klassa som en industriell variant.pacman42 skrev:
De flesta "normala" switchar har en maxgräns på drygt 40C och varmare än så blir det på en normal kallvind under en solig sommardag.
Min 8 år gamla Ubiquiti switch (passivt kyld) har suttit på kallvinden i ca två år nu, än så länge har det gått bra sett till funktion. Den fick dock rackfästet (3D-printat) att böjas pga värmen på sommaren. Men det skadar nog inte att ha aktiv kylning.
När jag drev vårt fibernät i grannskapet så hade vi aktiv kylning på routrarna aktiverat på sommaren, det gick åt en PC-fläkt per år ungefär, det var fläktarna som inte tålde värmen..Walle85 skrev:
...i oktober åkte jag ut och stängde av alla fläktar och i mars så åkte jag ut till skåpen och startade dem igen, men i princip alla behövde då bytas efter en säsong av värme och en säsong av kyla. Bra kvalitet eller dålig kvalitet spelade ingen större roll. Det var billigare att låta mig göra detta oavlönat än att köpa bra grejer och fjärrstyra det...
Om man hade igång fläktarna på vintern så behövde man ha värme i skåpen, men genom att stänga av fläktarna så slapp vi det. Och ja, vi testade termostatstyrning av dem också, men det fungerade inte så bra. Då gick termostaterna sönder istället. Och de gick sönder när som helst. SÅ vi slutade använda dem.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Hade samma problem, i ett fibernät för några år sedan. Populärt när fibern dör för 40 lägenheter när det är Melodifestival...pacman42 skrev:
Slutade med att jag öppnade chassit på servrarna och lämnade en glipa på 5 cm öppen, då kyldes dom passivt av omgivningen och fungerade även när kylfläktarna gav upp. Nackdelen är att dom blev rejält dammiga, men det sket jag stort i, utrustningen ägdes ju av Telia. 👍
Jag hade ingjutna routrar, så bra kylning hade de egentligen Det räckte dock inte till på sommaren när solen låg på. När vi sålde fibernätet så gick de över till passiv utrustning istället (10GPON). Mycket bättre med aktiv utrustning enbart i hemmen och i ett fåtal (aktivt kylda) datarum i kommunen.I InsidersUnited skrev:Hade samma problem, i ett fibernät för några år sedan. Populärt när fibern dör för 40 lägenheter när det är Melodifestival...
Slutade med att jag öppnade chassit på servrarna och lämnade en glipa på 5 cm öppen, då kyldes dom passivt av omgivningen och fungerade även när kylfläktarna gav upp. Nackdelen är att dom blev rejält dammiga, men det sket jag stort i, utrustningen ägdes ju av Telia. 👍
Jag har funderat mer, mätt och haft mig. Jag tror ändå jag vill ha huvudswitch och router i arbetsrummet. Dels är det klart fördelaktigt när man ska mecka med det, och dels kommer spillvärmen till nytta då det är en gammal matkällare i suterrängdelen. Blir aningen fler keystones att kontaktera, men det är det värt. Vinden är inte särskilt tillgänglig, så det är också en bonus.
Ytterligare fördel är jag som man kommer kunna flasha racket för folk som har vägarna förbi mitt arbetsrum. Det är ju annars något som är förbehållet kvinnor.
Ytterligare fördel är jag som man kommer kunna flasha racket för folk som har vägarna förbi mitt arbetsrum. Det är ju annars något som är förbehållet kvinnor.