tommib
Nääää.....

Sista vändan i den här etappen. Det gäller att ha etappmål, annars tror jag att det är svårt att överhuvudtaget ge sig på en sån här grej.

Men visst, jag ska sluta spräcka berg snart och börja jämna av. Vill iofs gärna ha den där lasern till det och det kommer dröja några dagar till.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
En sånhär skulle du spana efter.

Diverse militär utrustning inklusive en grön låda, benzinflaska, spadar, påkar och övrigt verktyg uppradade på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MickeTh och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det har föreslagits flera gånger redan i tråden. Jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan för den fina gröna färgen och för bruk på t.ex. landet men i krypgrunden vill jag inte köra en förbränningsmotor. Dammet vid borrning kan jag ta hand om med en P3-mask (vilket är väldigt irriterande att få tag på nya filter till just nu) men avgaserna från en sån där skulle kräva en tryckluftsmatad mask eller en kraftigt ökad ventilation vid arbete.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ju bra om lasern fungerar ute också, jag kan säkert hitta på lite projekt att göra där med. Däremot är jag inte sugen på att hosta upp över 6 kkr för en med grön laser. Vi får se hur det blir helt enkelt.
Under 5k för en BOSCH GLL 3-80 CG om du hittar rätt butik via idealo.de

Given Julklapp.

Du har ju ändå sparat 3 gazilioner på att göra skitjobbet själv i källaren, det motiverar ju vilket verktygsinköp som helst. Konstaterade själv just att det kostade mig 65kkr att komma till färdigt betonggolv i källaren. Jämför jag med bekanta som tagit hjälp med rubbet så handlar det om 4-5ggr mer pengar. En liten laser är således kaffepengar i sammanhanget när man tar fram GDS-argumentet i budgetförhandlingen.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
Under 5k för en BOSCH GLL 3-80 CG om du hittar rätt butik via idealo.de

Given Julklapp.

Du har ju ändå sparat 3 gazilioner på att göra skitjobbet själv i källaren, det motiverar ju vilket verktygsinköp som helst. Konstaterade själv just att det kostade mig 65kkr att komma till färdigt betonggolv i källaren. Jämför jag med bekanta som tagit hjälp med rubbet så handlar det om 4-5ggr mer pengar. En liten laser är således kaffepengar i sammanhanget när man tar fram GDS-argumentet i budgetförhandlingen.
Är väl ett halvt jourpass. :cool::beer:

S sinuslinus skrev:
Är väl ett halvt jourpass. :cool::beer:
det är inte på jobbet man tjänar in verktygsbudgeten, det gör man genom att göra jobbet själv....

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Beror lite på passet, hur mycket jag måste jobba (dvs om det är natt, hur mycket som räknas som störning resp vila) och hur mycket jag måste kompa bort dagen innan och efter.

Men för en helgdag (10 tim, x2 tid hela passet så motsvarar 20 tim) så tjänar jag in en (bättre) krysslaser efter skatt. På ett ungefär.

Ärligt talat är jag hellre ledig och gör jobbet själv som det är i nuläget. Jag ligger konstant på >300 timmar komp som jag inte får ut eftersom jag tjänar in det snabbare än det tas ut. Således faller det ut i pengar efter 6 månader och jag får nöjet att bidra till statsbudgeten med större delen av det. Jag skulle hellre få ut det i tid men det går inte pga att arbetsgivaren inte kan lägga ut mer komptid utan att det blir för få kvar på jobbet dagtid (säger de). För mig vore det mer värt att ta ut all den där kompen i tid och få vara hemma, vara med familjen och pyssla. Dels för att jag tycker att det är roligt, dels för att det är extremt dyrt att ta in någon annan för att göra jobbet.

Det ska också sägas att kirurgkollegorna tittar lite snett på mig och skrattar när jag berättar hur mycket komp jag har. De ligger regelmässigt bortemot 1k timmar plus.

Redigerat:
  • Gilla
coccon och 4 till
  • Laddar…
S
MathiasS MathiasS skrev:
det är inte på jobbet man tjänar in verktygsbudgeten, det gör man genom att göra jobbet själv....
Fast man tjänar ju inget på att spara utgifter även om jag förstår hur du menar.

tommib tommib skrev:
Beror lite på passet, hur mycket jag måste jobba (dvs om det är natt, hur mycket som räknas som störning resp vila) och hur mycket jag måste kompa bort dagen innan och efter.

Men för en helgdag (10 tim, x2 tid hela passet så motsvarar 20 tim) så tjänar jag in en (bättre) krysslaser efter skatt. På ett ungefär.

Ärligt talat är jag hellre ledig och gör jobbet själv som det är i nuläget. Jag ligger konstant på >300 timmar komp som jag inte får ut eftersom jag tjänar in det snabbare än det tas ut. Således faller det ut i pengar efter 6 månader och jag får nöjet att bidra till statsbudgeten med större delen av det. Jag skulle hellre få ut det i tid men det går inte pga att arbetsgivaren inte kan lägga ut mer komptid utan att det blir för få kvar på jobbet dagtid (säger de). För mig vore det mer värt att ta ut all den där kompen i tid och få vara hemma, vara med familjen och pyssla. Dels för att jag tycker att det är roligt, dels för att det är extremt dyrt att ta in någon annan för att göra jobbet.

Det ska också sägas att kirurgkollegorna tittar lite snett på mig och skrattar när jag berättar hur mycket komp jag har. De ligger regelmässigt bortemot 1k timmar plus.
Du är alldeles för saklig för att det ska vara kul att skämta med dig. ;)
Jag har både närstående och vänner som är läkare så jag är bekant med komp-problematiken. Sen är jag väl bara avundsjuk för med min LO-lön får jag jobba en hel vecka för en sån laser.

• Gilla
dlenksjo
  • Laddar…
tommib
S sinuslinus skrev:
Du är alldeles för saklig för att det ska vara kul att skämta med dig. ;)
Äsch då, det är bara lite humörberoende. Just nu roar jag mig med att julstäda hela huset, vilket är anledningen till de många inläggen. Det är helt enkelt så förbenat tråkigt med städning att jag av och till måste prokrastinera lite. Därmed också det torra sakliga humöret ;)

Det finns också en poäng i att ibland påminna om att vi inte direkt täljer guld med kniv inom regionerna. Visst kan man tjäna mycket pengar som läkare men då är det i privatpraktik och/eller som hyrläkare. Jag startade till och med en tråd om det för några år sedan, apropå ett ugnsuttag. Den blev rätt lång. Jag är för all del inte underbetald och jag jobbar dessutom bara 75% för att ha mer tid för familjen så jag klagar absolut inte. Tittar man på min grundlön så är jag definitivt höginkomsttagare. Jag är bara för att man ska ha en realistisk bild av vad man tjänar i olika yrken.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
tommib
Var nere igår och tittade med sonen. Tyvärr hade det spruckit mindre än jag tänkte mig. Vi får väl se om jag hinner ner ikväll igen för att titta. Familjen är hemma nu så det blir väldigt begränsat med borrande eller bilande för tillfället, får väl se om det kommer tillfälle om några dagar.

Jag åkte en sväng och handlade också. Det var lite sura miner hemma ang en GLL 3-80 så det alternativet föll bort. Däremot var jag på Jula och köpte en ny motorvärmarsladd (eftersom den förra gick av när någon glömde koppla ur den innan backning). Då såg jag en Meec Krysslaser med grön laser för 599 kr som fick följa med hem. Får väl se om den är något att ha men precisionen är angiven till 0,5 mm/m så det borde duga åtminstone för detta projektet. Jag måste ju motvilligt hålla med min fru om att behovet av en mer avancerad laser är rätt begränsat i nuläget.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag måste ju motvilligt hålla med min fru .
Visst är det jobbigt när de säger emot och dessutom har rätt?
Här händer det jätteofta :)

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Låter som ni behöver komma hit för en kurs i verktygsbudgetförhandlingsteknik. Första timmen går vi igenom viktiga begrepp som tex ”villhöver” och hur dessa används eller inte används. Därefter rollspelar vi vanliga situationer för planerade och oplanerade inköp.

• Gilla
  • Haha
MorpH och 21 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Du måste dra till med nåt helt jävla orimligt först. Typ en minigrävare eller nåt. Tjata om den i ett par veckor och "ge dig" sedan och köp krysslasern.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du måste dra till med nåt helt jävla orimligt först. Typ en minigrävare eller nåt. Tjata om den i ett par veckor och "ge dig" sedan och köp krysslasern.
Anchoring is the shit. Man lär sig mycket matnyttigt från Solsidan! :cool:

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.