tommib
Fick lite oväntat sova ett gäng timmar på jobbet så jag behövde inte göra det hemma idag. Då blir det givetvis en liten stund i gruvan.

Bild på ett gruvområde med markerade borrställen och borrade hål, med blå plastskydd och röd markeringsspray.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde en dryg timme (grannarna var på lunchträning) och fick ett gäng hål gjorda. Orkade dock inte åka och hyra en Hilti, bl.a. för att jag bara kunde köra en timme. Passade på att bygga lite rabatt i trädgården istället.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fick lite oväntat sova ett gäng timmar på jobbet så jag behövde inte göra det hemma idag. Då blir det givetvis en liten stund i gruvan.

[bild]

Körde en dryg timme (grannarna var på lunchträning) och fick ett gäng hål gjorda. Orkade dock inte åka och hyra en Hilti, bl.a. för att jag bara kunde köra en timme. Passade på att bygga lite rabatt i trädgården istället.
Blev det en tangorabatt?:D

tommib
Sjukt svårt att se på de här bilderna men jag har laddat igen med snigeldynamit. Eftersom jag den här gången hade två nästan horisontella hål behövde jag plugga dem i änden för att fylla ut hålet ordentligt. Då pluggade jag alla hål med finbetong när jag ändå höll på. Får se om det gör någon skillnad i praktiken.
Stor sten med borrade hål fyllda med finbetong och märkta med röd sprayfärg.
Skapa konto

Berggrund med horisontella hål fyllda med finbetong, använda för att plugga hålen vid användning av snigeldynamit.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Fick loss lite mer sten med sista vändan snigeldynamit. Lite extra med bilhammaren på ett ställe där man kunde bryta längs med ett skikt.
Stenigt arbetsområde med krossad berggrund och borrutrustning efter användning av snigeldynamit.
Skapa konto

En del att efterspräcka
Bild på en bergig yta med utsprängda stenblock och borrade hål markerade med röd färg.
Skapa konto

Borrade ett par nya hål också
Delvis sprängd bergvägg med lösa stenar och borrningshål efter användning av snigeldynamit och bilhammare.
Skapa konto

Ska köra ett par vändor imorgon också och förhoppningsvis använda upp de sista 5 kg dynacem jag har. Sen får vi se om jag beställer mer eller om jag nöjer mig så och börjar plana av.

Får se om tomten kommer med en korslaser/rotationslaser till mig eller om jag måste köpa en själv i mellandagarna. Lite sugen på en Bosch GLL 3-80, även om den är i dyraste laget. Någon som har andra tips?

• Gilla
HammarClark och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Lite sugen på en Bosch GLL 3-80, även om den är i dyraste laget. Någon som har andra tips?
Tyvärr inte, GL 3-80 är riktigt bra. Jag har den sedan många år och den har hjälpt mig bygga pool, infiltration, få skeva golv i våg och mycket annat. Effekten är lite av "att för en hammare är allt en spik". Det är förvånande hur ofta man behöver ett rakt streck eller plan att utgå ifrån oavsett om det ska vara i våg eller inte.

Jag har den med tillhörande mottagare vilket behövs om du arbetar utomhus då röd laser syns dåligt i dagsljus. Ibland har jag kommit runt problemet genom att gå ut när det är mörkt och markerat det jag behöver.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tyvärr inte, GL 3-80 är riktigt bra. Jag har den sedan många år och den har hjälpt mig bygga pool, infiltration, få skeva golv i våg och mycket annat. Effekten är lite av "att för en hammare är allt en spik". Det är förvånande hur ofta man behöver ett rakt streck eller plan att utgå ifrån oavsett om det ska vara i våg eller inte.

Jag har den med tillhörande mottagare vilket behövs om du arbetar utomhus då röd laser syns dåligt i dagsljus. Ibland har jag kommit runt problemet genom att gå ut när det är mörkt och markerat det jag behöver.
Det har jag med gjort. Ut och mät kvällen innan :crysmile:

richardtenggren
Tycker den röda ”flaggan” funkar rätt bra ändå i dagsljus :)

Fulkemisten
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har den med tillhörande mottagare vilket behövs om du arbetar utomhus då röd laser syns dåligt i dagsljus.
@tommib jobbar INTE utomhus...

• Haha
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte än i alla fall.
Vad händer när källaren blir klar ...? Kommer det bli utbyggnad med ny källare under? :)

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är ju bra om lasern fungerar ute också, jag kan säkert hitta på lite projekt att göra där med. Däremot är jag inte sugen på att hosta upp över 6 kkr för en med grön laser. Vi får se hur det blir helt enkelt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad händer när källaren blir klar ...? Kommer det bli utbyggnad med ny källare under?
Hehe.... Ja, om jag får som jag vill. Inte en utbyggnad per se men rivning av befintlig altan och då bygge under den nya. Det skulle gå, tror jag. Det ligger dock minst 10 år i framtiden och ska det göras blir det en firma som gör det, min fru börjar tröttna. Dessutom måste jag börja lägga mer tid på jobbet inom ca 5 år, typ börja forska och så.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Hmm.... Är väldigt skeptisk till precisionsverktyg från okända kinesiska leverantörer. Just en laser kan kosta väldigt mycket om den visar fel och man bygger fel som ett resultat av detta. Både pengar och irritation.

Var nere och borrade lite igen. Blir en vända till ikväll och då också förhoppningsvis laddning med sista påsen snigeldynamit. Måste fixa lite hemma också. Typ städa hela huset från topp till tå, griljera skinkan, göra 2 kg köttbullar, förbereda revbensspjäll och några andra småsaker. Det var dealen för att jag skulle få vara själv idag.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte än i alla fall.
Vad händer när källaren blir klar ...? Kommer det bli utbyggnad med ny källare under? :)
91655_c1n1.jpg

Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Hmm.... Är väldigt skeptisk till precisionsverktyg från okända kinesiska leverantörer. Just en laser kan kosta väldigt mycket om den visar fel och man bygger fel som ett resultat av detta. Både pengar och irritation.

Var nere och borrade lite igen. Blir en vända till ikväll och då också förhoppningsvis laddning med sista påsen snigeldynamit. Måste fixa lite hemma också. Typ städa hela huset från topp till tå, griljera skinkan, göra 2 kg köttbullar, förbereda revbensspjäll och några andra småsaker. Det var dealen för att jag skulle få vara själv idag.
Den röda fungerar utomhus, men i direkt solljus når den bara kanske fem, tio meter, sen blir den för svag. Men det är därför man har mottagaren, då kommer du mer än 50m.

Håller med om toleranser, vad betyder ett rött streck då det ligger två millimeter fel? En laser använder man för avstånd längre än vad ett vattenpass klarar av och då är en mätnogrannhet på 0,5 mm/m eller mer ett problem. Antingen köper man en laser med precision eller så kan man lika gärna slita vidare med vattenpass och slangpass.

Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Var nere och borrade lite igen. Blir en vända till ikväll och då också förhoppningsvis laddning med sista påsen
Är det lite Alfons Åberg över det här projektet? Jag tycker jag läser "sista vändan" om och om igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.