tommib
Borrmaskin i användning för att borra i berg, omgiven av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej på dig min nya vän :D

• Gilla
tetsuo och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
Hej på dig min nya vän :D
Oohhh. Nya vänner är bra vänner :D

tommib
Viss skillnad i effektivitet mot en pneumatisk maskin. Tar typ 10 min för ett hål på ca 450 mm med den här vs typ 2 min med pneumatisk. Fördelen är att denna går att köra lite när som istället för att behöva boka in en hel dag pga hyrkostnader.

Fulkemisten
Kolla in Hilti TE70 ATC/AVR, Finns på Sunds maskinuthyrning i Älvsjö. 14,5 joule på kraftström och bergborrning med 28 mm borr blir verkligen som att borra i smör. 400 spänn per dygn eller 28000 om man vill tjacka en, I like it.

• Gilla
Björn_L
  • Laddar…
tommib
Humhum.... Nu köpte jag ju den där Boschen för att slippa hyra, men det låter iofs intressant. För 400 kr/dygn kan man ju hyra den över en helg (när grannarna är borta). Får se hur mycket mer jag har att spräcka egentligen.

tommib
Den är specad till 8,8 J, vilket jag tror på. Slagenergin på Bilteman är jag lite mer skeptisk till men det kan väl kanske stämma. Gissningsvis är den sämre på vibrationsdämpning och slirkoppling (den röda Meecen jag har är definitivt sämre).

Jag tittade på både den där och en från Jula men bestämde mig för att lägga lite mer pengar på detta eftersom jag använder den mycket och ergonomin är viktig.

Tack för tipset dock.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag kan säga att det var klar skillnad på Hiltin jag hyrde. Det verkar vara någon slags gräns man går över där vid 10-12 Joule. Helt sjukt faktiskt. Verkligen som att borra i smör jämfört med en Makita på typ 9,5 J som jag hyrt förut. Allt annat är ovärdigt numera, i alla fall om vi snackar kraftström.

tommib
Kanske måste prova att hyra en sån då. Det var rätt segt att borra med de stora borren. Däremot går 20 mm borr som smör.

Fulkemisten
Ja, vad har du för storlek på kilar? Jag kör 28x220 mm, Körde ett 250 mm hål på 30 sek. Borret blev typ inte ens varmt.

tommib
Till de stora borrarna har jag inte kilar alls, jag har snigeldynamit. Att jag valde just 35 mm är för att det är samma dimension jag borrade med den riktiga bergborren. Tänkte att jag hade bra koll på ungefärliga hålavstånd som var lämpliga och så. Så här i efterhand hade det varit smartare att välja typ 30 eller 28 mm, troligen får man hyfsad spräckeffekt ändå och hålavstånden kan man ju mäta.

Kilarna jag har är 20 mm (och så har jag några små söta 16 mm också från Kina, de ligger mest i en hink och rostar)

• Gilla
roinepe
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, men kör du 20 mm borr med monstret från Hilti så lär du inte bli besviken. Kan tänka mig att kilar är jobbigare men det är fan trist att borra hål också.

Jag hyrde en TE-70 när jag skulle spräcka en större mängd sten. Borrade 28mm och det var verkligen som smör som @Fulkemisten säger. Mycket trevlig maskin.

Vilken underbar tråd. Bäst att inte visa den för frun. Hon kommer säkert försöka stoppa mig från att leka minecraft i källaren...

men hemmabio i berget hade ju varit mer än vanligt coolt.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.