tommib
Elektroteknik. Hann bara med en termin (dvs huvudsakligen matte men också lite digitalelektronik och javaprogrammering) innan jag kom in på läkarlinjen. Bytte för att jag insåg att jag spenderar en stor del av min tid framför datorn ändå på fritiden så jag ville inte göra ett jobb av det. Dessutom är läkare lite mer av en karriärrulltrappa, så länge man inte är aktivt kass har man en hyfsad karriärutveckling de första 15 åren, dvs ungefär där jag är nu. Därefter måste man börja anstränga sig lite mer för att komma vidare. Kan inte påstå att jag ångrar det men ibland undrar jag hur livet hade blivit som ingenjör.

• Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ta med barnen till äventyrsgruvan i Tunahästberg i sommar, det är en upplevelse!
Nu har jag själv inte varit i Falu gruva så kan inte jämföra, men det har ju blivit en del andra gruvbesök i jobbet.

Jag var till äventyrsgruvan under de sista åren jag pluggade och tror det var mitt första gruvbesök som jag gjorde, om man inte räknar Bolidens Gruvmuseum(som tyvärr är stängt nu).
Vi gick den ”svåra” leden där, vilket jag kan rekommendera.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Elektroteknik. Hann bara med en termin (dvs huvudsakligen matte men också lite digitalelektronik och javaprogrammering) innan jag kom in på läkarlinjen. Bytte för att jag insåg att jag spenderar en stor del av min tid framför datorn ändå på fritiden så jag ville inte göra ett jobb av det. Dessutom är läkare lite mer av en karriärrulltrappa, så länge man inte är aktivt kass har man en hyfsad karriärutveckling de första 15 åren, dvs ungefär där jag är nu. Därefter måste man börja anstränga sig lite mer för att komma vidare. Kan inte påstå att jag ångrar det men ibland undrar jag hur livet hade blivit som ingenjör.
Kul, du är den tredje läkaren jag känner (ja dig känner jag ju inte lika mycket, bara såhär via forumet), som först började civiling. men de två andra jag känner var ju ännu mer hardcore och gick teknisk fysik. :)
Den ena gjorde precis som dig, kom inte på läkarlinjen, tog det näst bästa, för att efter ett år kunna byta.
Den andra ångrade helt enkelt sitt val efter typ 2 år (kanske lite drygt), ville något annat.

Själv tycker jag det är lite spännande att så många verkar välja mellan teknik och människa sådär ... :)

Jag håller mig till teknik och har aldrig haft en tanke på att hamna någonstans ens i närheten av vård och omsorg. Lärare har varit det enda med lite mer social interaktion, som jag kunnat tänka mig. :geek:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul, du är den tredje läkaren jag känner (ja dig känner jag ju inte lika mycket, bara såhär via forumet), som först började civiling. men de två andra jag känner var ju ännu mer hardcore och gick teknisk fysik. :)
Den ena gjorde precis som dig, kom inte på läkarlinjen, tog det näst bästa, för att efter ett år kunna byta.
Den andra ångrade helt enkelt sitt val efter typ 2 år (kanske lite drygt), ville något annat.

Själv tycker jag det är lite spännande att så många verkar välja mellan teknik och människa sådär ... :)

Jag håller mig till teknik och har aldrig haft en tanke på att hamna någonstans ens i närheten av vård och omsorg. Lärare har varit det enda med lite mer social interaktion, som jag kunnat tänka mig. :geek:
Ur min klass i teknisk fysik på KTH så vet jag iaf tre som bytte till läkarlinjen efter ett tag :)

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, det är ju tur att vi är olika :) Jag blev mest inspirerad.

För övrigt så har barnen knåpat ihop en önskelista på vad de vill göra under 2021 för några dagar sedan. Rätt standard saker som att dra till Gröna Lund, Liseberg, Kolmården och så men mellansonen överraskade lite med punkten "Gå runt i underjordiska gångar" :heart:

Vi skulle åkt till Femörefortet i somras men ställde in pga olika anledningar. Måste få till det, Arholma och Landsort kommande sommar. Och de andra grejerna då, för dotterns skull som älskar bergochdalbanor.
Åker ni norrut så är Hemsö fästning en upplevelse

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Du är alltså försiktigt positiv till att vi är någotsånär av med en är satans jävla covid-skiten till sommaren med tanke på dina löften till barnen @tommib?

Själv läste jag kemi på Teknis innan jag hamnade i samma bransch som TS, jag tror inte att det är så ovanligt faktiskt.

Jag har 6 läkare i den närmaste släkten och ingen har läst något annat utom en, gick vägen via sjuksköterska vidare till läkare :). Lite nyans bara :crysmile:

Karriärsvängen är helt rimlig. Jag fortsatte hela vägen på elektroteknik men ville fan inte sitta och utveckla radios på E/// som alla andra verkade landa i, så jag gjorde en skarp högersväng till exjobbet som gjordes i Telias routerlabb och sedan blev det mindre och mindre teknik och mer och mer affär med åren....Man behöver ju inte göra en fourieranalys bara för att man kan. Eller kunde.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nattjour inatt, familjen borta.

När man sovit några timmar är man precis lagom koherent för att spräcka och bära sten. Några större intellektuella övningar blir det nog inte idag men kanske en vända till där nere efter maten. Det är dags att börja återfylla och jämna av.

[bild]

Jag kallar den "Skivad sten". Ställs ev ut på ett konstgalleri nära dig inom kort.

[bild]
ofattbart mycket jobb bara för att komma åt stegen som hänger på väggen. Hade det inte varit lättare att köpa en ny och lägga på utsidan?

• Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Du är alltså försiktigt positiv till att vi är någotsånär av med en är satans jävla covid-skiten till sommaren med tanke på dina löften till barnen @tommib?

Själv läste jag kemi på Teknis innan jag hamnade i samma bransch som TS, jag tror inte att det är så ovanligt faktiskt.
Nja, jag har ju inte lovat något utan barnen skrev en önskelista och jag har en förhoppning. Jag tror tyvärr att vi kommer traggla den här skiten åtminstone ett år till i olika former så Grönan och Liseberg kanske går bort.

KA-anläggningarna däremot borde gå att besöka, där borde man kunna hålla avstånd på ett vettigt sätt. Annars får det väl bli nästa sommar. Eller så får jag gräva en egen tunneljävel som grabben kan springa i :D

• Gilla
  • Haha
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har 6 läkare i den närmaste släkten och ingen har läst något annat utom en, gick vägen via sjuksköterska vidare till läkare :). Lite nyans bara :crysmile:
Så det är du som fixar allt praktiskt till dem?

Det är ett förvånansvärt hereditärt yrke. Bägge mina föräldrar är läkare och brorsan är det också. Morfar läkare, mormor sjuksköterska.

tommib tommib skrev:
Så det är du som fixar allt praktiskt till dem?

Det är ett förvånansvärt hereditärt yrke. Bägge mina föräldrar är läkare och brorsan är det också. Morfar läkare, mormor sjuksköterska.
Pappa, Syster, Bror, Svägerska, Faster och Farbror.
Min mamma är civilingenjör så jag är den ända händiga i familjen ja ;).

Jag var/är en typisk ”spring i benen” kille så jag hade svårt för att sitta och lyssna på saker som inte intresserar mig. 11 terminer universitet var inte min grej. Däremot är jag väldigt duktig på det jag sysslar med :crysmile:.

• Gilla
  • Wow
gs242 och 3 till
  • Laddar…
Purre
Litet inflik ang covid-19. WHO är inne på linjen att det kommer bli en endemi, alltså något vi aldrig kommer bli av med utan måste lära oss leva med det.

Frun nattjour och yngsta barnet vägrar sova. Din tråd är nattens räddning :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Litet inflik ang covid-19. WHO är inne på linjen att det kommer bli en endemi, alltså något vi aldrig kommer bli av med utan måste lära oss leva med det.
Ja, tillsammans med alla andra förkylningsvirus, vinterkräksjuka, etc. Knappast nåt man stänger ner hela samhället för.

• Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.