tommib tommib skrev:
[bild]
Skrotat lite mer idag. Bland annat fick jag bort ett par stora block genom att bila loss dem. Det fanns redan tunna sprickor på flera sidor så jag misstänkte att de var nästan lösa och med stora bilmaskinen och tre spett till den gick det att "bända" loss det sista. Väldigt tillfredsställande.

[bild]

[bild]
Den här biten gick jag dock bet på. Stenhårt och det spricker bara tunna sjok så man kör fast med kilarna. Otroligt irriterande. Fick till slut loss alla kilar förutom tre, de får nu sitta tills jag kommer på en bättre plan. Troligen involverar den inköp av lite längre borr och användning av snigeldynamit. Jag vill helst klara mig utan att hyra stor maskin igen, bland annat för att det är svårt att komma åt med en sådan ändå.

Jag har övervägt att göra lite krut också. Bara en liten puff. För att se vad som händer... :) Det är förmodligen en dålig idé dock eftersom jag inte har någon egentlig möjlighet att testa på annan plats först.
Borra jämte de kilar som fastnat så lossnar de, borra sedan annorlunda för att få berget att spricka, tänk att ska spricka ut mot "fri luft", börja uppifrån och tänk L.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
tommib
Jo, det är inga problem egentligen att ta loss de där, jag gjorde så med ett gäng andra som satt fast. Det var bara att jag fick slut på tid (att föra oväsen, familjen kom hem).

Problemet med den där bergbiten är att den inte har några naturliga sprickplan. Spräckningen var avsedd att ske i L-form, eller kanske mer pyramidform (ses sista bilden, det var ännu fler kilar innan jag tog bilden) men det lossnade bara tunna sjok när jag slog in kilarna. Jag försökte kanske ta en lite för stor bit på en gång men ska det vara mindre bitar får jag borra orimligt tätt.

Idag blev det ingen spräckning pga ingen tid, ont i ryggen och allmän klenhet. Imorgon kanske det blir lite, vi får se vad dagen bjuder.

• Gilla
hertzbo och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jahapp...
Hann borra en dryg timme och har nu fyllt ett gäng 20 mm hål med snigeldynamit. Får väl se vad effekten blir. Försökte också spräcka loss en bit som fanns sen tidigare men sprickan gick kanske inte riktigt så djupt som jag trodde så där körde jag fast. Nytt försök en annan dag.

inga bilder idag tyvärr, inte så mycket att se ändå.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
tommib
Nej. Har övervägt det men inte velat köpa ytterligare en pryl.

hordak
tommib tommib skrev:
Lugn och fin nu....

Jag vill inte ha några andra där nere ändå, social distansering ni vet.

Om någon vet vad de använder i alla filmer och spel som man kan injicera i halsen och få effekt på typ fem sekunder så vill jag gärna veta dock. Det skulle vara väldigt användbart på jobbet.
Celo? (Nåja, inte riktigt 5 sekunder) ;)

tommib
Och inte intramuskulärt... ;)

Esketamin är fantastiskt men man får stå bra länge bakom hörnet och vänta innan det klipper till.

• Älska
  • Haha
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Och inte intramuskulärt... ;)

Esketamin är fantastiskt men man får stå bra länge bakom hörnet och vänta innan det klipper till.
Såg "tenet". näsduk framför munnen och POFF mindre än en sekund så är personen slapp :D
Och inga biverkningar när personen vaknar.

tommib
Var nere en sväng idag också, kollade resultatet av gårdagens snigeldynamit. Tyvärr var det ungefär som jag väntade mig, dvs nästan inga sprickor. Jag väntar nog några dagar till med att helt döma ut det men jag tror att 20 mm hål är för klent även om man borrar tätt. Möjligen kanske det blir bättre om man pluggar hålen med lite betong efter att man haft i snigeldynamiten, de hade nämligen expanderat uppåt mer än vanligt. Kanske finns det lite effekt att vinna där.

Funderar också på att köpa 35 mm borr till min SDS-Maxmaskin, det finns och är inte orimligt dyrt.

Bilder kanske kommer nästa gång. Hann inte fota idag eftersom barnen ville komma ner och titta när de hörde hamrandet där nere.

• Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
När jag höll på att spräcka sten på tomten vid gamla kåken så borrade jag med 20mm borr på slutet och det tog ganska bra. Men det blev, precis som du skrev, en del som expanderade uppåt.

Sen kanske det är skillnad att spräcka stora bumlingar och små toppar av berg jämfört med det du sysslar med men för min del funkade 20mm ganska bra. Ge det några dagar till i alla fall för om jag kommer ihåg rätt (detta var några år sedan) så tog det lite längre tid jämfört med större hål.

tommib
Har redan beställt 2 st 35 mm borr med SDS Max.

Om man ändå inte får åka någonstans och göra av med pengar kan man köpa julklappar till sig själv :)

• Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
tommib
Närbild på en grå bergvägg med sprickbildningar och små borrade hål markerade med röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickbildning i en stenmassa markerad med rosa färg, asfalt och borrstav evidens för ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Lite mera sprickor nu, men inte tillräckligt. Hoppas borrarna kommer snart...

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Man blir nästan lite avis, varför har inte jag nån källare jag kan gå ner och spräcka berg i?? :crysmile::cool:

• Gilla
nino
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
varför har inte jag nån källare jag kan gå ner och spräcka berg i??
Du har missförstått det hela. Först spräcker du berg, sen får du en källare.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 13 till
  • Laddar…
tommib
Gräsänkling, så gruvarbetsdag då....
Bilhammare på stor stenblock i bergdelen, spräckt berg och lösa stenar synliga.
Skapa konto

Sådärja! Fick äntligen en spricka som var tillräckligt stor att jobba med från 20 mm hålen i den jobbiga bergdelen. Det är en lite otymplig arbetsställning med bilhammaren men det gick rätt fort att få loss ett rejält block.

En stor spräckt bergsdel med lösa stenfragment och märkningar, resultat av sprängningsarbete.
Skapa konto

Man ser på sidobilden att det lossnat en stor bit. Fick loss en del andra större bitar också.

Spräckt berggrund med stora och små stenblock och borrade hål, markerat för ytterligare arbete.
Skapa konto

Tyvärr visade det sig vara samma typ av berg här. Det är spräckt med fyra 35 mm hål med snigeldynamit men sprickan har tydligen bara blivit ytlig. Det är lögn i helsike att få loss större bitar, vare sig det är med kilar eller med bilmaskin.

Har i alla fall fått loss alla kilar så ikväll blir det nog lite materielvård eftersom de rostar rätt kraftigt om man lämnar dem i berget någon längre tid.

Delvis sprängd bergdel med stora stenblock och sprickor, märkta med rödfärg, i en byggplats med betongväggar och grus.
Skapa konto

Avrundade med att efterspräcka alla större block så nu är det rensat framför pallen. Det är lite kvar att spräcka loss men sen börjar det bli dags att jämna av. Måste också få ut alla stenar och rensa i trädgården. Funderar på att beställa en container att dumpa allt i bara för att bli av med det, jag har inte plats längre i trädgården för de mängder som kommer upp.

Redigerat:
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.