854 747 läst ·
2 047 svar
855k läst
2,0k svar
Projekt källare
Husägare
· Värsterort
· 239 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Pysslar lite när familjen är ute.
Nu har jag skrotat bort det som gick, förutom den "sargen" som är mot gruset. Tänker att jag avslutar med de stenarna. Här ska bli en klack hela vägen, för säkerhets skull. Eftersom jag kan bygga på gjutformen på kvällen när folk sover så får det vänta lite, passar på att borra i berget nu istället.
Här har det spräckts en hel del. Berghällen som syns där till vänster var sprucken sedan flera år men jag har inte velat bryta i det förän nu. Här är det kilar som gäller för att bryta ner den till mindre bitar så att det går att transportera ut. Förhoppningsvis blir det tillräckligt långt ner så att jag inte behöver ge mig på berget i sig för att få ner rören tillräckligt djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag skrotat bort det som gick, förutom den "sargen" som är mot gruset. Tänker att jag avslutar med de stenarna. Här ska bli en klack hela vägen, för säkerhets skull. Eftersom jag kan bygga på gjutformen på kvällen när folk sover så får det vänta lite, passar på att borra i berget nu istället.
Logga in
Skapa konto
Här har det spräckts en hel del. Berghällen som syns där till vänster var sprucken sedan flera år men jag har inte velat bryta i det förän nu. Här är det kilar som gäller för att bryta ner den till mindre bitar så att det går att transportera ut. Förhoppningsvis blir det tillräckligt långt ner så att jag inte behöver ge mig på berget i sig för att få ner rören tillräckligt djupt.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Nej, inte just nu. Jag har en kontinuerlig mätare men den är uppe i vardagsrummet. Eftersom jag fortfarande dammar rätt mycket vill jag inte ha den där nere, jag är rädd att den blir förstörd. Jag förutsätter dock att det kommer upp radon ur berget och har en hemmabygd lösning på detta där jag har en fläkt som skapar undertryck under plattan och drar ut gas. När jag installerade den märkte jag att radonhalten sjönk rätt mycket (280->140) i vardagsrummet.T TypRätt skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Hann med ett kvällsskift också.
Formen nästan klar. Det ska dit lite stag på mitten också.
Rensat småsten och jord som var kvar här i en bergsskreva
Förhoppningsvis får jag hjälp imorgon att baxa upp detta, rätt tradigt att göra själv. Lyckligtvis börjar ena sonen bli tillräckligt stor nu för att hjälpa till även med detta. Han klarar inte av att bära hinkarna men han kan flytta dem åt sidan så jag får upp alla samtidigt.
Logga in
Skapa konto
Formen nästan klar. Det ska dit lite stag på mitten också.
Logga in
Skapa konto
Rensat småsten och jord som var kvar här i en bergsskreva
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis får jag hjälp imorgon att baxa upp detta, rätt tradigt att göra själv. Lyckligtvis börjar ena sonen bli tillräckligt stor nu för att hjälpa till även med detta. Han klarar inte av att bära hinkarna men han kan flytta dem åt sidan så jag får upp alla samtidigt.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Rensar lite...
Jag spräckte upp det som var kvar här igår och nu flyttade jag bort det. Eftersom det är typ en halvmeter snö överallt så får stenarna ligga till sig lite tills det smält bort och det går att lägga en säck där jag vill ha den.
Spolade rent också, för att bättre se var jag kan gå på och ta bort lite till. De där markrören ska gå under golvet här upp mot den betongklumpen som är typ 1130 i bild. Klumpen ska bort och rören ska upp invid väggen där. Behöver nog borra lite till.
Tyvärr inleds snart lönearbetet igen efter en längre ledighet så vi får se hur mycket mer som hinns med närmaste tiden. Förhoppningsvis lite till...
Logga in
Skapa konto
Jag spräckte upp det som var kvar här igår och nu flyttade jag bort det. Eftersom det är typ en halvmeter snö överallt så får stenarna ligga till sig lite tills det smält bort och det går att lägga en säck där jag vill ha den.
Logga in
Skapa konto
Spolade rent också, för att bättre se var jag kan gå på och ta bort lite till. De där markrören ska gå under golvet här upp mot den betongklumpen som är typ 1130 i bild. Klumpen ska bort och rören ska upp invid väggen där. Behöver nog borra lite till.
Tyvärr inleds snart lönearbetet igen efter en längre ledighet så vi får se hur mycket mer som hinns med närmaste tiden. Förhoppningsvis lite till...
jäkla långt du kommit ändå.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Logga in
Skapa konto
Det är sååå tråkigt att forma mot berget...... men det måste göras. Hade varit lättare om sågen stod bredvid men den står i nästa rum så det blir en del spring.
Formen är inte infäst än då den ska tas bort när den är klar. Det ska in mer armering bakom och formen ska oljas. Tanken är att förankra den i väggen med vinkeljärn samt i nederkant genom antingen en liten förgjutning eller dubba med armeringsjärn.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Någon gång ska jag lära mig att fixera formarna ordentligt i underkant...
Den har flyttat sig lite längst ner. Ingen katastrof då det blir en till gjutning innanför när jag har tagit bort berget men ändå störigt.
Nu, måla vägg. Uppe i huset.
Logga in
Skapa konto
Den har flyttat sig lite längst ner. Ingen katastrof då det blir en till gjutning innanför när jag har tagit bort berget men ändå störigt.
Nu, måla vägg. Uppe i huset.
Verktygstokig
· Halland
· 8 304 inlägg