854 669 läst ·
2 047 svar
855k läst
2,0k svar
Projekt källare
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Vi kan väl säga att det tog till omgång tre av borrandet innan jag kom på det här....
Jag har ett blåsrör (eg två, men det första var för dåligt) men på slutet använde jag dammsugare istället, förlängt med ett 25 mm VP-rör. Blir mindre kladdigt överallt då.
Jag har ett blåsrör (eg två, men det första var för dåligt) men på slutet använde jag dammsugare istället, förlängt med ett 25 mm VP-rör. Blir mindre kladdigt överallt då.
Nej, det behövs ingen dragavlastning, jag skulle i alla fall inte klydda med sånt.T Thomas_Blekinge skrev:
Det ska klara av normal verksamhet i lokalen (som just i detta fallet är lite svårt alla kalla "normal", men jaja ...
Buntband som du skriver, ja det är godkänt, ja även utan också, i alla fall enligt mig.
En intressant tanke som tommib tog upp, om det är ett väldigt långt lodrätt rör, med en väldigt lång kabel i, som därför kan dras ur dosan bara genom sin egen tyngd, ja det blir ju ett specialfall som man måste göra en lösning för. Nu skulle väl detta generellt vara en väldigt ovanlig installation, ... ett hisschakt? I gruvor?
Jag har i vilket fall inte hamnat i den sitsen än så länge.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Om man nu har det problemet så är det ju lätt att lösa genom att med lämpliga intervaller sätta en snutt horisontellt rör för att sedan övergå till vertikalt igen. Tänk expansionsböjar på ångledningar mm. Det torde ju också vara ett ovanligt fall i en privatbostad.
Vem har blanketten?
KRÄNKT! Jag är KRÄNKT! Insinuerar min gode man att jag inte är normal, med normala hobbies i min helt normala källare.Mikael_L skrev:
Vem har blanketten?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 430 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
KRÄNKT, KRÄNKT, KRÄÄÄNKT... Det är ett typiskt Svenskt DILEMMA. 😣tommib skrev:
Om man nu har det problemet så är det ju lätt att lösa genom att med lämpliga intervaller sätta en snutt horisontellt rör för att sedan övergå till vertikalt igen. Tänk expansionsböjar på ångledningar mm. Det torde ju också vara ett ovanligt fall i en privatbostad.
KRÄNKT! Jag är KRÄNKT! Insinuerar min gode man att jag inte är normal, med normala hobbies i min helt normala källare.
Vem har blanketten?
Är Du osäker på detta, föreslår jag att Du läser DAVID EBERHARD's bok:
"INGEN TAR SKIT I DE LÄTTKRÄNKTAS LAND."
DAVID är välkänd Psykiater - verksam i Stockholm. 👍
MVH 😇 DONN
Det jag sett är kablar buntade på kabelstegar.tommib skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Projektet lever, om än på sparlåga. Av olika skäl, främst arbetsrelaterade, så har jag haft väldigt begränsat med tid. Nu har jag dock fått lite gjort igen.
Vad är då detta? En höjdreferens. Det är en liten platta som min nya rotationslaser ska stå på för att visa nivån till vilken jag ska grusa. Jag har haft några olika höjdreferenser men de är alla byggda för linjelasern jag använt tidigare och där är nivån på vilken linjen projiceras annorlunda mot denna laser. Tänkte att jag gör en stabil referenspunkt och utgå från, sen får vi se om det behövs fler.
Bakom ser man också att bergklacken är laddad med snigeldynamit. Olidligt spännande att se om det spricker som jag hoppas eller om 20 mm hål är för små.
Gjuter fundament för lecablock. Här blir som en liten inbuktning pga hur jag valt att bygga väggen och hur berget går. Från början var tanken att ha ett skåp här men jag började fundera på om jag inte istället ska parkera BVPn här så småningom. Det skulle skapa mer plats på ett annat ställe men rördragningen blir lite lurig. Den övningen är också ett antal år bort i tiden så får klura lite mer på det.
Åt andra hållet har jag spräckt lite berg med bilhammaren. Detta berg är av en helt annan sort än det där gråberget på andra sidan rummet. Detta är rött och spricker lätt om man kommer in i rätt skikt. Förhoppningen är att få bort tillräckligt mycket så att de där rören kan böja av upp och åt vänster i bild och komma ur vägen innan de kommer upp. De går till pumpgroparna och tanken är att så småningom få upp bägge pumpslangarna (och elkablarna) via dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är då detta? En höjdreferens. Det är en liten platta som min nya rotationslaser ska stå på för att visa nivån till vilken jag ska grusa. Jag har haft några olika höjdreferenser men de är alla byggda för linjelasern jag använt tidigare och där är nivån på vilken linjen projiceras annorlunda mot denna laser. Tänkte att jag gör en stabil referenspunkt och utgå från, sen får vi se om det behövs fler.
Bakom ser man också att bergklacken är laddad med snigeldynamit. Olidligt spännande att se om det spricker som jag hoppas eller om 20 mm hål är för små.
Logga in
Skapa konto
Gjuter fundament för lecablock. Här blir som en liten inbuktning pga hur jag valt att bygga väggen och hur berget går. Från början var tanken att ha ett skåp här men jag började fundera på om jag inte istället ska parkera BVPn här så småningom. Det skulle skapa mer plats på ett annat ställe men rördragningen blir lite lurig. Den övningen är också ett antal år bort i tiden så får klura lite mer på det.
Logga in
Skapa konto
Åt andra hållet har jag spräckt lite berg med bilhammaren. Detta berg är av en helt annan sort än det där gråberget på andra sidan rummet. Detta är rött och spricker lätt om man kommer in i rätt skikt. Förhoppningen är att få bort tillräckligt mycket så att de där rören kan böja av upp och åt vänster i bild och komma ur vägen innan de kommer upp. De går till pumpgroparna och tanken är att så småningom få upp bägge pumpslangarna (och elkablarna) via dessa.
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Logga in
Skapa konto
Funkar finfint. Nivån är typ 10 mm lägre än den borde vara men det var avsiktligt. Lätt att lägga ett mellanlägg under. Jag ska bygga en liten sarg av plyfa också så att man kan fylla på med grus hela vägen istället för att få en svacka där vid lasern.
Det har också börjat bli lite sprickor i berget. Spänningen är olidlig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 157 inlägg
Jag anar spår av ironi. Jag förstår att det inte är lika spännande som för X år sen, men är det fortfarande kul och spännande, eller har det gått över till en kamp och undran om-det-inte-kan-bli-färdigt-någon-jävla-gång?tommib skrev: