C
tommib tommib skrev:
Det kunde gjorts bättre men inget av det kommer att synas när den där väggen är klar
He he he

Rör och elkablar i en oordnad installation under ett tak med LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det ser extra jävligt ut för att jag har hängt upp den där armaturen tillfälligt. I snören ja. Tyckte det var irriterande mörkt där. Nu är det irriterande mörkt i ett annat hörn istället eftersom det bara är ett enkeluttag för tillfälliga lampor.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
tommib
Och apropå säkerhet så kan jag tillägga att kabeln är en apparatkabel och den är vederbörligen dragavlastad. Det där kan betraktas som en lite större sladdlampa.

Anledningen till att den hänger från snören är att fästbeslagen på de här billiga armaturerna tenderar att vara engångs. När man väl satt upp armaturen så sitter den där. Bänder man på fästena för att få loss armaturen deformeras de och återfår aldrig sin ursprungliga fjädring så armaturen sitter dåligt i fortsättningen. Den observante ser fästbeslagen hänga där från anslutningssladden, till när den ska monteras upp permanent någon gång i framtiden.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Jag vill framhålla att Piere Isacsson har gjort den fulländade låten!

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Fulsnickrar lite gjutform. Det kommer lite gängstång som ska sitta igenom formen och hålband som kommer hålla ihop underkanten. Troligen sätter jag några fästen i berget också så att formen inte bågnar men det är rätt kort (190 cm) så det behövs inte så många. Måste lista ut hur jag ska göra med rören också. Det ena ska dränera en grop precis där de går in, det andra ska gå vidare för dräneringsrör längre in, även om mycket kommer rinna längs med berget ner till gropen.

Hemmagjord gjutform framför en ojämn bergsyta i en byggmiljö, med verktyg och material liggande ovanpå.
Skapa konto

Tanken är att det ska bli en vägg här för att jag inte orkar ta bort allt berg. Vi får se om det blir en trappa upp till denna vägg också, av samma skäl. Ingen utzoomad bild pga att jag glömde.

Som vanligt går det långsammare när man tvingas iväg till sitt ordinarie jobb hela tiden men vad ska man göra. Förhoppningsvis blir det lite produktiva kompveckor under hösten men man vet aldrig.

Redigerat:
  • Gilla
trafe och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
[bild]

Lilla innermuren är nu på färdig höjd. Får se om jag gjuter ovanpå eller om det bara får vara grus där tills vidare. Någon gång i framtiden ska den där inkommande elservisen flytta på sig och då blir det lättare att göra något av detta utrymmet.
Tusan vad rörigt med rör och kablar och annat mög där.
Inte speciellt seriöst uppsatt.

edit
Som det går att förstå så hade jag hamnat på efterkälken i denna tråden, och satt och läste ikapp nu, därav så kommenterade jag saker som andra redan gjort ... 😳

• Haha
Swamp
  • Laddar…
tommib
Lyckades forma klart och gjuta ett fundament till en vägg.
Byggarbetsplats med grävd grop i betonggolv. Omkring ligger träreglar och verktyg. Plaströr och diverse byggmaterial är synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Spolade rent berget också efter att ha grävt bort nio rullar med sten och jord. Det är lite spännde färg på jorden här (röd) vilket det inte varit i resten av källaren. Jag gissar på att det är järnrikt.

Vi får väl se hur mycket mer berg jag tar bort här. Det spräckta ska förstås skrotas bort men det är inte helt riskfritt att spräcka under väggarna här och jag tjänar egentligen väldigt lite på det mer än tillfredsställelsen av att ha ett jämnt golv. Frågor, frågor... Imorgon lönearbete igen men på onsdag borde det finnas tid för lite mer gruvarbete.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
tommib
Här är för övrigt ett par exempel på hur det ser ut när elen hittat sin slutgiltiga form. Till alla gnällspikar...
Lila remmar hänger över en metallbalk framför en betongvägg, nätverkskablar och en givarkabel synliga.
Skapa konto

Vägg med monterad elbox och kabeldragning, synliga rör och sladdar, träpanel samt en hylla med kartonger i bakgrunden.
Skapa konto

...och som sagt, det är mest nätverkskabel och spindelnät som hänger sådär fult där. Och någon givarkabel och styr till bevattningsventil. Sådeså.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dowser4711 och 24 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag gillar att du klamrar VP-rör för kabel, det skulle jag också gjort i den miljön. Jag skulle dessutom nöja mig med EXQ (EQQ)-kabel här.

Du verkar använda icke halogenfria rör, och det spelar ju heller ingen större roll i den miljön, det verkar finnas tillräckligt med annat som kan brinna som skapar rök och klorföreningar ändå, så rören spelar typ ingen roll.
Och de halogenfria är trist mjukare för sånt här bruk, mål klamras tätare om det inte ska se trist ut efter något år.

Jag tänker på den vertikala kabelsträckan nedanför dosan. Kabeln är ju inte klamrat själv utan hänger löst i röret. Behövs någon dragavlastning i dosan?
Jag har använt ett buntband runt kabeln i dosan som hindrar kabeln från att åka ut. Är det godkänt?

tommib
Jag har inga dragavlastningar i dosan utan förlitar mig på kombinationen genomföringsmembran x 2 samt att inga egentliga krafter påverkar kabeln. Det är troligare att själva membranet lossar än att kabeln glider ut ur det. Huruvida det är formellt godkänt vet jag inte.

Dock tankeväckande för ev längre vertikala sträckor.

Kabeln är nog EKK eller EXQ i de flesta fall, förutom när jag haft någon stump med EKLK över. På vissa ställen är det lite återbruk av slattar. Den tjockare kabeln i första bilden är en femledare för att få med fast fas, tändtråd och signaltråd (sitter en trappautomat i andra änden av källaren som styr belysningen via kontaktor).

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Erik4
tommib tommib skrev:
Fulsnickrar lite gjutform. Det kommer lite gängstång som ska sitta igenom formen och hålband som kommer hålla ihop underkanten. Troligen sätter jag några fästen i berget också så att formen inte bågnar men det är rätt kort (190 cm) så det behövs inte så många. Måste lista ut hur jag ska göra med rören också. Det ena ska dränera en grop precis där de går in, det andra ska gå vidare för dräneringsrör längre in, även om mycket kommer rinna längs med berget ner till gropen.

[bild]

Tanken är att det ska bli en vägg här för att jag inte orkar ta bort allt berg. Vi får se om det blir en trappa upp till denna vägg också, av samma skäl. Ingen utzoomad bild pga att jag glömde.

Som vanligt går det långsammare när man tvingas iväg till sitt ordinarie jobb hela tiden men vad ska man göra. Förhoppningsvis blir det lite produktiva kompveckor under hösten men man vet aldrig.
Det ser ut som vanliga fryspåsar. Hur gör du för att fylla dem med spräckmedel? Hur djupt går de ner?

tommib
Det är vanliga fryspåsar och de är fyllda med stenull. Deras enda syfte är att hindra bös från att komma ner i hålen.

När jag spräcker har jag inga påsar.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Erik4
Aha, det var smart. Nej jag tänkte att det kunde vara krångligt. Önskar att jag hade tänkt på det när jag spräckte. Man fick blåsa ur hålen många gånger innan det var dags för spräckning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.