tommib
Kolla! Stenarna är borta.
Ren och städad byggarbetsplats med borttagna stenar, nyligen gjuten yta, klocka och kablar på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är städat. Och gjutet!
Nybetonggjutet utrymme med borttagna stenar. Verktyg och en hink syns, samt grus på marken. Brädfodring för gjutform vid väggen.
Skapa konto

Ännu en bra nattjour, med en del sömn möjliggjorde detta. Och brorsan som kom förbi och hjälpte till med stenarna. Lite svårt att säga men någonstans mellan 0,5 och 1 kubik sten och jord totalt blev det. Nu ligger den på gräsmattan och väntar på vidaretransport, det får bli i helgen när jag har lite barnarbetare tillgängliga.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 21 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kolla! Stenarna är borta.
[bild]

Det är städat. Och gjutet!
[bild]

Ännu en bra nattjour, med en del sömn möjliggjorde detta. Och brorsan som kom förbi och hjälpte till med stenarna. Lite svårt att säga men någonstans mellan 0,5 och 1 kubik sten och jord totalt blev det. Nu ligger den på gräsmattan och väntar på vidaretransport, det får bli i helgen när jag har lite barnarbetare tillgängliga.
Undrens tid är inte förbi!

tommib
Betonglåda med monterad lucka i metall och ett verktyg ovanpå, omgiven av sten och grus; en del av ett källarprojekt.
Skapa konto

Format av och monterat luckan. Ska byta till spårskruvar när jag hinner förbi sifvert nästa gång.

Nästan i våg, men det duger i källaren.

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Var köpte du luckan någonstans?

tommib
Hemmatema om jag minns rätt. Googla lucka durkplåt så får du upp en del alternativ.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
tommib
Familjens Y-kromosomlösa drog på konsert så grabbarna gör givetvis grabbgrejer.

Först murade vi upp en liten vägg. Bakom den ska det fyllas upp med sten och gjutas igen, till vänster vet jag inte än. Mittensonen fick mura två varv och tyckte det var toppen.
Byggarbetsplats med gjutformar och block, verktyg och kablar på marken, samt en vattenpass placerad på en stapel av betongblock.
Skapa konto

Efter det gick vi ut i trädgården och murade fast två toppstenar som lossnat från en stödmur. Får se hur det blir, förhoppningsvis håller det.

Efter det gick vi ner igen och satte ihop röret som går mellan pumpgropen och inspektionsgropen. Sen återfyllde vi. Klassiskt barnarbete där mittensonen gjorde en stor och entusiastisk insats som faktiskt hjälpte och minstingen, ja, gjorde så gott han kunde och tröttnade efter tio minuter. Mellansonen var nästan besviken på att vi fick slut på sten.
Två personer arbetar med avloppsrör i en källare, omgivet av grus och byggmaterial. Verktyg och rör hänger på väggen.
Skapa konto

Nu sitter båda barnen med Minecraft, välförtjänt skärmtid idag.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Donn och 19 till
  • Laddar…
I Minecraft finns det ju oändligt mycket sten, så då borde grabben få utlopp för resterande byggiver där. 😀
Du måste ju ha kvarterets häftigaste ”sandlåda” i alla fall!

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ja, nu när mittensonen är tillräckligt stor för att faktiskt bidra istället för att bara vara i vägen har projektet fått en ny dimension där jag ibland behöver vänta in att han kan vara med för något moment. Tidigare har jag inte velat att de är med när jag murar och gjuter men nu passar sundströmsmasken på mittengrabben så nu funkar det. Att inte ha med minstingen blev då omöjligt men han fick stå i andra rummet medan vi dammade som värst.

Idag frågade han t.ex om jag inte kunde borra hål i några stenar som han kunde få spräcka :)

• Gilla
  • Älska
minitoy och 21 till
  • Laddar…
Sånt där värmer i bröstet. Härligt 👍

• Haha
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Idag frågade han t.ex om jag inte kunde borra hål i några stenar som han kunde få spräcka :)
Kommer bli en utmärkt urolog.

• Haha
  • Gilla
Etnoy och 14 till
  • Laddar…
U
S skogsliden skrev:
Den inre eller yttre källaren..
Låt mig gissa, du fick en stor stenhög över efter utgrävningen av inte källaren. Men du orkade inte åka till tippen med dem?

tommib
Spräcka sten...

Detta har jag dragit mig för pga stegen. Nu är det lite stökigare att komma upp och ner men jag har en plan.
Byggarbetsplats med grus, stenar och en stege vid en betongvägg; verktyg och hinkar syns intill en kabel på marken.
Skapa konto

Det blev rätt bra här till slut. Jag spräckte i sidled och fick bort det mesta. Laserlinjen är tänkt golvnivå så just här blir det ingen isolering men det får vara bra så.
Betongvägg med spricka vid basen, omgiven av jord och ett svart dräneringsrör.
Skapa konto

Här är stegen också med tänkt golvnivå. Det närmar sig, men även här blir det lite bitar utan isolering.
Byggarbetsplats med metallstege, en hink, dräneringsrör i plast och krossad betong kring en betongpelare, inomhusväggar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
tommib
Det blev ett kvällsskift också. Och några skift murverk. Förutom det en del småpill med en gjutform och allmän städning.
Byggarbetsplats med halvfärdig betongvägg, rör och kablar på taket och väggarna. Verktyg och byggmaterial ligger utspridda på golvet.
Skapa konto

Lilla innermuren är nu på färdig höjd. Får se om jag gjuter ovanpå eller om det bara får vara grus där tills vidare. Någon gång i framtiden ska den där inkommande elservisen flytta på sig och då blir det lättare att göra något av detta utrymmet.
Betongvägg i källare med synliga rör och kablar ovanför. Byggplast och verktyg i bildens vänstra hörn.
Skapa konto

Skulle bara... Kvällen höll på att sluta i ett GAAAAAHHHH när jag borrade hål i proppen som satt i ändan på detta röret. Borret satt tydligen inte fast så bra i chucken så när jag gick igenom ramlade borret ur och ner i röret. Efter några svordomar kom jag på att jag har ett par kraftiga neodymmagneter här nere. Satte dit en M8 mutter för att få ett fäste för snöret och testade magnetfiske för första gången.
Betongvägg med ett hål i, ett grönt rör och en vit snörstump med en bult som hänger ovanför ett röruttag.
Skapa konto

Efter ett par misslyckade försök, för att magneterna fäste på innerväggarna på röret (armeringsjärn nära) så kom jag på att jag måste släppa ner den snabbt. Sen blev det napp.
Betongvägg med hål och ett borr på ett snöre.
Skapa konto

Det var nog också tecknet för att det är dags att sluta för kvällen.

• Gilla
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Blev det inte postat i fel tråd? De två första bilderna ser ut att passa bättre i värsta el eller VVS-kopplingen🙂

Hänger inte riktigt med, men de två sista ser ut att visa hur du fiskar upp flatborren ur avloppsröret.

Edit, nu kom texten.

tommib
Jaja, jag vet att det ser ut som en påse skit med RiR-installationen. Det kunde gjorts bättre men inget av det kommer att synas när den där väggen är klar och det är lätt att göra om vid behov. När de i huvudsak gjordes så var det inte klart att det skulle bli en källare här och jag har ingen lust att betala för att göra estetiskt tilltalande rörinstallationer i en krypgrund. Elinstallationerna flyttar runt lite efter behov och är gjorda i många omgångar, därmed är de inte så prydliga (men säkra). I det andra rummet där elen är "färdig" ser det helt annorlunda ut. En hel del av eltrasslet är också nätverk och bevattning, som inte heller hittat sin färdiga form än.

Men ja, excuses schmexcuses....

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.