Erik4
tommib tommib skrev:
Njaeh.... Dels är det svårt att borra och hälla ner snigeldynamit där, dels vill jag inte hålla på med det just där. Det funkar inte så att det bara blir grus kvar. Är det svårt med kilar är det svårt med snigel också och 20 mm hål är inte så effektiva som man skulle önska. Detta har jag lärt mig den hårda vägen.

Vi får se om jag hittar lite extra energi till det där, det beror på hur nästa natt blir. Om den också är bra så kanske det finns utrymme.

Just nu är största problemet att jag måste få upp den där stenhögen, den är rätt mycket i vägen nu och jag har ingen lust att bara flytta runt den där nere.
Sant, klar fördel vid 30-40mm borr. Jag blev dock förvånad själv i mitt sprängprojekt hur mycket av berget som blev rent grus (4-40mm typ) om man råkade borra hålen förr tätt och sedan lät det stå ett par veckor.

C
tommib tommib skrev:
Tänkte på det men dels är jag lite rädd att köra mot det väldigt oregelbundna berget med en stor 230 mm vinkelslip, dels är jag inte jättesugen på mängden damm det genererar.
Hyra en motorkap en dag kanske?

C cpalm skrev:
Hyra en motorkap en dag kanske?
Jag har för liknande projekt i källaren använt elektrisk motorkap med vatten. Dammar inte alls och sågar skärvor som sen tas med bilhammaren.

• Elektrisk motorkap med vatten i en källaren, omgiven av plastskivor och byggmaterial, på en grusig och stenig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarutrymme med utsatt jord och murbruk, en stödjande metallstång samt vita isoleringsplattor på väggarna. En elkabel syns i hörnet.
    Skapa konto
  • Våt betongyta i källare med blött grus och sten, omgiven av röda stålrör och tyg, efter användning av elektrisk motorkap med vatten.
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp och 6 till
  • Laddar…
tommib
Hmm,,, det kanske faktiskt kan vara ett alternativ. Ska se vad Cramo har. Just nu är jag begränsad av att bilen är med resten av familjen.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
C
S skogsliden skrev:
Jag har för liknande projekt i källaren använt elektrisk motorkap med vatten. Dammar inte alls och sågar skärvor som sen tas med bilhammaren.
Precis det jag tänkte på.
Ser ut som att vi har ytterligare en gruvarbetare på forumet 😆
Vad skall det där bli för nåt?

De där bumlingarna som hänger ner från taket ser lite farliga ut 😳

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis det jag tänkte på.
Ser ut som att vi har ytterligare en gruvarbetare på forumet 😆
Vad skall det där bli för nåt?
Där vi bor är detaljplanen så begränsad gällande byggnadsyta så vad finns då att tillgå om inte nedåt..!

Inte helt så illa att börja från 0 men ett kommande projekt är att göra boyta av nuvarande källare. Under pandemin (när det fanns hur mkt hemmatid som helst) slog det mig att varför inte gräva ut krypgrunden som förberedande och göra källare även där. Bevisligen kunde ju andra så det var ju bara att hänga på..

Har pinnat på och haft detta som vinterprojekt och grävt ut, spräckt och sågat berg, stämplat upp ytterväggar, sågat ner dränering utanför, format och gjutit ner mot ny grundsula i meterssektioner successivt och växlat mot stämp. Grävt en ny sträcka och ny procedur igen. Även fått hantera en skorsten som behövde undergjutas och hållas vid utgrävning. Det var dessa stenar du såg, ingjutna i en botten till en öppen eldstad i ett uterum ovanför, valde att ha dessa kvar och undergjöt sen i vinkel in mot ny skorstensundergrund.
Har typ denna vintern kvar och kommer då få ca 25m2 källare nu utöver den delen som redan har källare idag.

Sommartid har jag byggt en jordkällare.. ute..

• Källarrenovering under process med trästöd och stålbjälkar på plats, sammanfogande isoleringsmaterial, och påbörjad förstärkning av väggar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Byggaren Bengt och 11 till
  • Laddar…
  • Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Där vi bor är detaljplanen så begränsad gällande byggnadsyta så vad finns då att tillgå om inte nedåt..!

Inte helt så illa att börja från 0 men ett kommande projekt är att göra boyta av nuvarande källare. Under pandemin (när det fanns hur mkt hemmatid som helst) slog det mig att varför inte gräva ut krypgrunden som förberedande och göra källare även där. Bevisligen kunde ju andra så det var ju bara att hänga på..

Har pinnat på och haft detta som vinterprojekt och grävt ut, spräckt och sågat berg, stämplat upp ytterväggar, sågat ner dränering utanför, format och gjutit ner mot ny grundsula i meterssektioner successivt och växlat mot stämp. Grävt en ny sträcka och ny procedur igen. Även fått hantera en skorsten som behövde undergjutas och hållas vid utgrävning. Det var dessa stenar du såg, ingjutna i en botten till en öppen eldstad i ett uterum ovanför, valde att ha dessa kvar och undergjöt sen i vinkel in mot ny skorstensundergrund.
Har typ denna vintern kvar och kommer då få ca 25m2 källare nu utöver den delen som redan har källare idag.

Sommartid har jag byggt en jordkällare.. ute..
Det här tycker jag förtjänar en egen tråd, jag kommer följa det direkt

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, precis. @tommib försöker ju få oss att tro att han snart är klar - så vi behöver ju nåt nytt gruvprojekt att följa 🙂

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spännande! Vad blir det för byggbil?

Förstår jag rätt kan man lära av @Ossian K Olsson hur man hanterar att saker bara händer när respektive är bortrest.
Det är det bästa! Då får man svära i fred när man slår sig på tummen eller borrar fel!

Silverfärgad Mazda 3 med öppet bagageutrymme lastar långa träbrädor utanför ett rött tegelhus.
Skapa konto

Som byggbil rekommenderar jag en Mazda 3! Lastar allt!

• Haha
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Den inre eller yttre källaren..

• Stenmur omger en gångstig täckt med träflis, med ett trädhus i bakgrunden och växter längs kanterna.
    Skapa konto
  • Stenkällare med grön dörr, omgiven av stenväggar och en grusad gård, bredvid ett träd och grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Huzzbutt och 27 till
  • Laddar…
S skogsliden skrev:
Den inre eller yttre källaren..
Ja, jäklar vad snyggt!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
tommib
Väldigt snyggt! Jag ser också fram emot att du skapar en egen tråd :)

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ang. Stenrester och ”hyvla berg”.

Jag har kört med 230 skiva på vinkelslip. Det dammar som röven men har man bra ventilation så är det hanterbart. En motorkap Mosel stor har jag bara kört en gång och gyroeffekten på ett ojämn berg är ingen jag vill ha mellan familjejuvelerna 😂

När det varit 5-10cm berg och jag försökt spräcka uppåt, alltså borra i vinkel och spräcka med kilarna så kraften går upp. Är det under 5cm så har jag sågat ”remsor” med vinkelslipen och sedan bilar bort som. Sedan upprepa tills önskat djup. Är det mycket berg som ska hyvlas kanske man kan göra så tills det blir plant och sedan gå på med en större maskin.

Jag vet att vissa firmor hur ut hydrauliska motorkapar som ska vara väldigt effektiva.

Jag har också ibland i ren ilska och frustration. Kört ev variant som jag kallar ”mayhem destruction” 😂 där borrar jag massa hål, lika djupa (typ 5cm). Först med 28mm, sedan 20mm och sist 14/16mm mellan. Allt för att få en Schweizerost liknande yta med målet att ha så lite berg som möjligt kvar. Sedan går man låsa på kvarvarande berg mellan hålen med bilmaskin från sidan, typ horisontell fattning. Det dammar mindre och är effektivt ibland.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.